onsdag 10 augusti 2016

A stalkers essentials. del 1.

Den rätta sommaren är nog förbi, men stalkingfisket fortsätter ett bra tag till och min tanke med detta och nästkommande inlägg, är att ge dig en liten insikt i vad du behöver för att lyckas på bästa sätt.

Detta sätt att fiska är otroligt spännande och ibland så nervpirrande att hjärtat sitter i halsgropen och stalker du inte dina karpar ibland, så tycker jag verkligen att du ska ge detta en chans och känna pulsen.

Vi måste jo börja i rätt ände och det blir dig - Ja just du! Du bör ha bra tålamod, viljan att lyckas och ha en stor portion envishet, gå-på-andan i topp och inte ge upp, fast fisket ibland kan vara motigt. Så med dessa rader kring dig, fortsätter vi med utrustningen.

En keps som skuggar dina ögon från solens strålar är ett måste, välj gärna en färg som bländar in i din omgivning och det samma gäller för dina kläder i övrigt. Kom inte i vit T-shirt och tro att du ska lyckas något nämnvärt.
Nästa viktiga objekt är polariserande solglasögon och här finns det massor att välja på, har du som jag glasögon som du hela tiden måste bära, så finns det solglasögon som passar ut över vanliga glasögon. Ett tips är att du inte lägger ner för mycket pengar på solglasögon, fisket är tufft och rörligt och du kan skada dem på olika sätt, välj billiga modeller och köp dig ett par i reserv.
Fisket är som sagt väldigt rörligt och ibland får man klättra upp i träd mm för att kunna lokalisera fisken och det krävs bra skor/kängor som är sköna att gå i och som har en bra sula, mjuk och med bra fäste bland stenar och i träden.
Vi kommer nu till själva fiskeutrustningen, jag går inte in på spö och rullar, ni vet redan vad jag använder och du ska använda vad du litar på till 120 %, annat duger inte i detta tidvis tuffa fiske på nära håll, i jungelmiljö mm, som jag tidigare har beskrivit på bloggen.

Jag vill dock säga att som i allt annat fiske, så är det superviktigt att du har vassa krokar och starka sådana och du måste skydda dem i en bra ask, typ flugask som inte tar särskild stor plats i fickan och valet av krok får bli ditt eget, använd vad du litar på.
Locka till dig fisken med olika storlekar på dina beten, det gör att fisken suger in dem på olika sätt och det gör det betydligt lättare för dig. Karpen tar oftast de minsta bitarna först, sedan de större.

Ha gärna med dig en dipp eller en sprayflavour i fall fisken skulle förhålla sig tveksam till ditt krokbete och lite dipp eller spray över dina beten innan du mäska, skadar aldrig, det lockar bara in fisken lite fortare och från större områden.
Ni som är i farten med detta roliga och givande fiske, har högst troligen märkt hur karparna ibland väntar på att dina beten ska driva ut och du inte når ditt med ditt bete och nu kalasar karparna för fulla muggar i tron att de är säkra.

De är inte säkra på långa vägar! En Fox Float Bubble är din bästa lösning och den är säker för fisken i och med att den är semi-fixed. Tafslängden bestämmer du och jag börjar oftast med en längd av 1,5 meter för fisk som tar betena på ett lugnt sätt, tar de väldigt snabbt, kortar jag ner tafslängden och fisken krokar sig mot tyngden av denna superfina surfacecontroller
Fyll den till hälften med vatten och det ge både tyngd för långa kast och ett bra motstånd/tyngd som karpen krokar sig mot i sin iver efter mat. Dessa Bubbelflöten säljs i 2 -pack och är ett måste att ha med sig om fisken går långt ut från land.

Jag har oftast samma lina som huvudlina som tafs och det rör sig om Strike Wire i 0,19 mm, men ibland får jag ta till en tafs av fluorocarbon för att få ett take, det händer dock inte så värst ofta.
Mina krokar är från Gardner stallet och jag gillar Talon tip kroken, superstark, vass, håller skärpan bra och jag har aldrig rättat någon och tappar väldig sällan någon fisk, inte ens under stentuffa fighter eller när jag drar fisken direkt i håven efter, när jag fiskar under spötoppen.

Jag älskar Enterprise Tackles Dog Bisquit som är ett flytande gummibete som imiterar en stor doggy på ett väldigt bra sätt och dessa beten ger dig många fördelar. Du behöver inte oroa dig över flytkraften, du kan monterar kroken som du önskar och de håller i evigheter och stanna på kroken även under de tuffaste fighter du kan råka ut för och bäst av allt är att fisken ser ingen skillnad mot the real thing, de tar dessa fakes med glädje år ut och år in.

Jag har landad hundratals fiskar på dessa beten, både karp och gräskarp och jag kommer att fortsätta att använda dem så länge de finns att tillgå eller om något bättre dyker upp, vilket jag är väldigt tveksam till. dessa fakes finns i olika storlekar, jag använder de största, de får karpen att öppna munnen rejält och jag får alltid bra hookholds som inte släpper!
Det finns bara en lina i min värld av stalking och det är CVC`s Strike Wire i camofärg, 0,19 mm och i extrema fall 0,23 mm. superstark och smidig braid som är lätt att kasta lätta beten med och det håller i alla lägen, senast den blev testad var när Halftail klev på 5 meter ifrån mig och hon fick inte en millimeter lina av mig och jag höll henne tight i kanten under 6 minuter var hon verkligen försökte med allt, men inte Strike Wire håller.

Det var allt för denna gång, mitt skrivande i dag gjorde mig fiskesugen och det blir nog en sväng till sjö med stalkingprylarna under eftermiddagen. jag återkommer med mera i morgon och kanske har jag med en nyfångat firre... vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.