måndag 8 augusti 2016

Fin come-back med nytt sjörekord!

Jag hade inte haft ett spö i handen sedan 2 april, ett break på drygt 4 månader och det är absolut den längsta paus jag har haft i min karpkarriär - If I ever had one!

Nu var jag är hemma i stan, så kom fiskesuget och jag var tvunget att leta fram hinken och stalkingspöt. Vinden var tidvis hård över Linnéasjön och bästa valet var Joelskogssidan, var det fanns lite lä för mina små Doggy och så blev det.
Bubblor och karp.
Jag hittade bubblande fisk nära land, men den var mer upptagen av att äta bland småstenarna och den fick vara i frid. Man kan skymta karpen på bilden om du tittar noga.
Resting.
Några mindre karpar stod och solade sig och det blev några bilder och jag sökte vidare i det långa bältet med näckrosor, men hittade inget intressant till en början.
The waiting game.
Allt jag nu kunde göra var att placera mig mitt i smeten och lägga ut små Doggys längs den gröna mattan och vänta ut eventuella fiskar och efter 20 minuter kom en större fisk upp, men på behörigt avstånd och jag fick flytta mig ditt och försiktigt smyga ner och sätta mig.

Den såg stor ut när den rörde sig bland bladen och snart kom det fram en mindre fisk och gjorde den sällskap och nu var det frågan om hur jag skulle få den stora, inte den mindre som skulle skrämma slag på mitt mål.

Det löste sig genom att de gick en bit ifrån varann och när den stora var uppe och tog för sig, lade jag ut min Enterprise fake Dog Biscuit perfekt och nappet kom inom ett par sekunder och jag kände direkt att här blir det livat, innan denna firre är i håven.


En av mina bästa leksaker.
Allt gick som det skulle, hade lite problem med håvningen, på grund av det låga vattenståndet, men det gick bra och jag hade Halftail! Vilken come-back och jag var glad över att se henne igen.

Folk från den närliggande campingen hade kommit ner och med 3 vittnen och `fotografer`så fastställdes vikten till fina 12,940 kg och jag insåg att hon än en gång var sjörekord för Linnéasjön.

Frågan är bara hur länge hon håller tronen, jag har sett en spegelkarp i sjön, som mycket väl är större och det sporrar mig till flera pass i framtiden. Samtidigt är det roligt och spännande att veta att Halftail är en trolig 30 lb fisk den kommande höst/vinter - I´ll be there!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.