lördag 20 augusti 2016

Vattnet sjunker undan och fisket blir bättre.

Det tog ett par dagar innan vattennivån kom ner på normalnivå igen och det gjorde fisket en aning lättare med tanke på platser och framför allt själva fisket.

Regnet gav nytt syre och fisken piggnade till och jag är jo inte den som sitter hemma, när det visar sig fisk lite här och där och överallt, så jag har varit på dem igen.
Gamla inloppsviken är alltid ett säkert ställe och med kanalen in till Mudhole, var en del fisk passerar under dygnet, lite små doggy får dem att stanna till och känna min krok, måste jo visa de matt jag lever efter min frånvaro på 4 månader.
En fin 7 kilos spegel dök upp på väg in till Mudhole och den blev min, lite strul med att nå fisken gav mig en blöt sko och strumpa, men jag torkar. Är det bara att bli blöt som gäller för att få karp, så är det ingen fara, man är jo inte gjord av PVA.
En stund senare klev detta vilddjuret till Fully scale på och den ligger bra till för att bli en av Linnéasjöns vackraste, mycket fin fisk måste jag säga och jag ser gärna denna i vinterfärger!
Home Swim, nedan för ålderdomshemmet, en bra och pålitlig plats att fiska på och runt denna kolvass gick det några karpar och sög i sig mina doggy, som hade drivit ditt från ett annat swim.
Jag fick en av dem, de andra drog nog söderut i sjön under bataljen att landa denna fina fjällis, som drog vågen till knappa 5 kilo. Ska bli roligt att se hur det blir med dessa nyinsatta fiskar, hoppas de växer bra och stadigt.
Kanalen vid Udden, här var det tufft, fiskarna ville inte lämna grönsakerna under flera timmar, men fan den som ger sig och jag nötte och nötte och...
...Omsida kom en av dem fram och det räckte med en snabb tugga på min fake doggy och med sträckt lina till betet, så gjorde den hela jobbet med krokningen åt mig, allt jag behövde göra var att drilla och det gillar jag.
Stora Pilen, som har gett Willow swim sitt namn, här gick det fisk och solade sig under grenarna och jag lyckades flytta på en av dem och det blev en väldans fart....
... och det var precis som jag misstänkte en av de nya fjällkarpar som sög i sig betet. De hyser en otrolig kraft dessa vidunderliga fiskar, men jag undra hur många som har släppts ut i sjön, det verkar vara mycket.
Jag såg ryggar, jag såg rörelser och jag hörde dem inne i näckrosorna bakom ön och jag var bara tvungen. Jösse sa det när jag pratade med honom, du måste in där och nu blev det så och det var inte så enkelt att ta sig dit på sjunkna hala och löst liggande grenar, men det gick och nu hade jag två blöta skor och strumpor... skulle det vara värd besväret?
Visst var det det, jag smög fram och lade ut en näve rakt ner i kanten och det tog längre tid att drilla denna 5 kilos fjällis än det tog den att ta betet!

Cirkusen som uppstod rensade platsen från allt levande och det var dags att se sig om efter cykeln och ta sig hem för att torka och själv få i sig lite föda. Snart är jag tillbaka igen!

Måste nog dela ut en varning! Tro det eller ej, men Slynan har genomgått jägarexamen och klarat den! Jag trodde aldrig att man kunde muta svenska jägarförbundet, men där ser man och inte nog med det Slynan ska jaga vilda svin här i Smålandia! Du gode gud passa era bilar mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.