onsdag 25 januari 2017

Shimano Hyperloop HL 4000 FB.

Flera har hört av sig med frågor kring stalking av karp, främst har det varit ungdomar, men en och annan gammal räv har också hört av sig och det är rent ut sagt skitkul att uppleva och hjälpa till. En återkommande fråga är: Vad ska jag investera i, jag har inte så mycket pengar som student eller mamma är arbetslös o s v.

Mina svar har varit bra lina, vassa starka krok och bröd! Jomän... Nej inga men... Använd dem grejer du har och se om detta fiske verkligen passar dig först innan du lägger ner pengar på renodlade stalkingspö och ny fin rulle med den dyra braid mm.

Ett lite kraftigare haspelspö på 8 -10 fot fungerar bra och likaså en haspelrulle med en hyfsat broms, av med gammal lina och på med en ny stark 0.30 mm och sen en supervass stark krok i stlr 4 eller 6 och på med en brödbit som du servera framför karpen du redan har lokaliserad och den tar den oftast.
Är detta din första karp, så får du vara på det torra med att du kan bli fast i karpfisket, det är jävligt vanebildande och nu är du varnad!
Vänster.
Shimano Hyperloop är faktiskt vid en närmre titt en väldig bra rulle för ett väldigt lågt pris, jag hittade mina på Dollar Store för 150 kronor styck och på vanliga marknaden är priset runt 200 kronor.
Bak.
Du får mycket rulle för pengarna, visst det är ingen supermodell, men Shimano är Shimano! Som du ser på bilderna, så är linuppläggningen fin och linan på bilderna är en braid i 0,10 mm.
Fram.
Väldig bra broms som sitter fram och är lättåtkomlig om man behöver öka eller minska under fighten. frontbroms är ofta något bättre än bakbromsade rullar, varför vet jag inte, de borde väl inte vara något skillnad, men det är det.
Höger sida.
Hyperloop rullarna finns i tre storlekar 2500, 4000 och 6000, de har ett kullager, men ändå en fin gång på grund av rullens Dyna-Balance och gear ratio på 1:4,6 detta står inte på rullarna, utan de räknade jag ut själv och det är på 4000 FB. Dessa tre modeller tar in mellan 66-81 cm lina per vevtag, beroende på rullstorlek.
Bromsratten.
Som på de flesta rullar på marknaden kan man välja vilken sida för veven, en del är vänsterhänta och resten är ....
Stor linförare, mycket bra!
Line rollern, som kallas Power roller, har nog ett litet lager också, men jag är inte säker. dock är den stor och det är bra, det eliminerar tvinning av din lina.
linupplägget.
Linan läggs bra på spolen och det sker genom att dessa rullar har en så kallad Varispeed, som ser till att detta sker och det är bra och jag har märkt att framför allt tunna braids inte bäddar ner sig i den övriga linan under hård press.
Linkapaciteten.
Bra storlek på spolen och den tar bra med lina och det räcker gott och väl för det mesta, kan även nämna att rullen har superstoppar. Vikten för 2500 FB är 220 gram, 320 gram för denna 4000 och 6000 väger 500 gram.
Name of the game och ett kullager.
Namnet och färgen är mattsvart och lite guld, veven är kromad och på det hela taget en ganska snygg liten rullen till ett bra pris.
Lineclip.
Linclipset i plast och det funkar bra, linan sitter bra släpper inte som på en del rullar.
Lillebror 2500 FB.
Jag har inga 6000 FB, men jag har ett par 2500 FB för flötmete och till min lilla 6 foting och det är ganska sköna att fiska med, en lite annan vevknopp på 2500 som du kan se, men annars samma rulle, fast mindre.
Du får 5 års garanti på dessa rullar och med tanke på det och vad du får för dina 150 kronor, så kan det inte bli billigare eller bättre för dessa pengar. Ta en titt på dessa rullar!

Jag kommer inom kort att vise er Okumas Safina Noir SFR-40, en lite dyrare rulle med 6 kullager och andra fina features, det blir i helgen, till dess ha det fint därute!
Garantibeviset för 5 år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.