tisdag 3 januari 2017

TF Gear Centre Pin Reel.

Jag har gjord det för och nu är det dags igen! Det finns inget mer roligt eller intimt än att fånga karp med en Centre Pin rulle! Du har ingen broms annat än din tumme mot spolen och du vevar ett varv och karpen kommer ett varv närmre dig och jag lovar att det är en upplevelse som ska kännas, det går inte att beskriva!

Jag har haft några små drömmar länge och nu har jag snart fått dem i uppfyllelse, några spön har det också blivit till samlingen och de ska testas med dessa rullar.
De är vackra, det är ett handvärk utan dess like och de rullar som bara den, perfekta rullar som egentligen är gjorde för att trotta med flöten i strömmande vatten. Gjorda av ett stycke Aero aluminium och vikten är väldig låg. Jag har haft flera av dessa rullar och även känd och provat superdyra, men dessa känns riktigt bra i jämförelse och med priset på 60 £ styck, så är det värda varenda krona.
De kommer i var sin velourpåse i denna fina blaue färg och det ger dem fullgott skygg under transport, man kan om man vill ge dem vanlig rullolja, men då rullar de inte lika lätt och det ska du inte göra om du ska använda den i strömmande vatten, var flötet drar ut linan från rullen vid hjälp av strömmen.
Jag har lagt på en fluorocarbonlina i 12 lb för mitt fiske och man får själv se till att linan läggs på ett jämt och fint sätt med tumme och pekfinger.
Mitt val av lina blev TF Gears egna Secret Trap som är nästintill osynlig och enormt stark... på tal och starka linor, så kommer jag med en mono och en braid inom kort, som slår det mesta ni nog har sett eller upplevt, så håll ögonen öppna!
Jag ska stalka mina karpar med dessa rullar på två sätt, det vanliga, var jag lägger betet framför fisken och det andra blir att smyga ut en rigg på lämplig plats i kanten. spöna kan stå mot en stick och jag behöver inte dra med mig buzzers eller hangers.

Fisken har bara en väg att gå efter den har gjord sitt misstag och då talar rullens knarr om för mig vad som är på gång. Det ska tilläggas att det går att kasta upp till tre spölängder med lättare beten med rätt teknik och ungefär 10 meter med ett underhandskast, men se upp med spolens rotation, annars får du överlopp på rullen!
Som synes så behövs inga större swims, dessa rullar tar ingen plats och enkla att ha vid sin sida bredvid hinken.
Larmcentralen, den lättåtkomliga knarren som väcker mig ur dvalan, den gör rullen lagom trög för ett kraftigt run, utan att jag står med ett skatbo och en sprängt lina.
Man kan om man vill och om det behövs, självklart ha spöna på backrests, men det vill jag helst slippa under mina vandringar. Till sist till er som går i tankerna att dessa rullar är inget för stor fisk, min gode vän The famous Russian Anton Tvetskov använder Centre pin rulle för sitt gäddfiske och har landat gäddor upp till 16 kilo i strömmande vatten utan problem, kan ryssarna, så kan de danske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.