lördag 7 januari 2017

TF Gear Compact Carp 10 ft 2½ Lb.

Jag fiskar ofta i mindre vatten var fisken inte är så stor, men ger häftiga fighter. Jag fiskar väldigt nära och som de flesta vet, så gillar jag närheten till fisken, smygandet och den intimitet som uppstår mellan fisken och mig... Vem ska gå av med segern?

Jag behövde lite nya leksaker efter allt man har gått genom de senaste två åren, kalla det tröst eller vad du vill, jag har länge haft drömmen som jag beskrev att fiska med Centre Pins igen och vill då ha ett par spön som är lite mera forgiving med dessa rullar och mitt val blev dessa från TF Gear och Matt Hayes har haft ett par fingrar med i spelet kring dessa spö.
Under test och förstoringsglaset.
Har tyvärr inte hunnit med så mycket test av detta spö än, men det håller sin testkurva, verken mera eller mindre och jag kastar ett 2 oz bly upp emot 80 - 90 meter utan problem och långt med en liten PVA - bag, så det funkar bra.
Handle.
Spöt är 10 fot och har en matt brun färg på klingan, ett ganska slimline utformning och det väger knappt något i handen.
Kosmetika.
Kosmetikan är hyfsat, skrivit i guld på den bruna klingan och det ger ett fint och lite custom build uttryck och är på inget sätt irriterande.
Kosmetika på undersidan av klingan.
Ja så kan det vara i fisket, det blir blod, svett och till och med tårar ibland, förhoppningsvis glädjetårar.
Kosmetika som syns, men diskret ändå.
Om jag ska säga något negativt här, så kunde man ha skrivit Compact i samma stil som Carp 10`det ser lite konstigt ut med två olika stilar så nära varann. Kanske bara jag som är petig här? 
Reelseat.
Bra rullfäste i fujityp och jag ser stora likheter med lite Free Spirit tendenser här och det är snyggt utan tvekan och rullen sitter där den ska!
Väldig bra finish.
Finishen är kanon, det kan inte bli så mycket bättre än så här och de lite rödbruna lindningar mot den matta bruna klingan, ger ett vackert utseende och mina tankar går åt old school...Jag gillar det!
Buttring på 40 mm.
Spöt har fina trebenta Sic - rings som tål stora påfrestningar med både mono och braids. Dessa spön är egentligen gjorda för det populära tävlingsfiske efter karp i mindre dammar och med både bly och methodfeeders.
Tipring på 12 mm.
Spöt har 5 ringer + tipring och de går från 40 mm - 12 mm, så kasten blir långa mild sagt för detta lilla spö. Aktionen är progressiv med en ganska tuff underdel och en lite mera förgivande toppdel, som gör att man kan använda små krokar och pressa hårt, utan att fisken ramlar av under drillen.
Bakre handtaget i svart hård neopren.
Bakre handtaget är gjord av hård Neopren/Evafoam och ger ett väldigt bra grepp när du ska kasta långt. Spöt har en orange tråd i lindningarna vid bakre handtaget och på varje sida om rullfästet och det är diskret och ändå väldigt snyggt.
Ändbutt med TF Gear´s egen logga.
Egen logga som ändbutt! Hade varit snyggt med en rostfri ändbutt istället, men jag är petig av mig! I det hela taget så har du en liten fin 10 fotare, som kan hantera ganska stor fisk på nära håll.

Snygga spön med en progressiv aktion och fina drillningsegenskaper. Man lämnar garanti mot felaktigheter under 2 år och det är bra för det ringa priset av 40 £ och du hittar dessa på Tacklebox i Kent, UK
Ser fram emot lite battle med dessa!
Ända minus som jag kan tycka är det långa handtaget som är hela 64 cm långt räknat från rullfästets början, det är för långt!

Min önskan hade varit ett handtag på 42 - 45 cm så man kan drilla fisk med spöt framför sig i tighta swims, det är jo där jag ska använda detta vapen tillsammans med mina Centre pins. Allt som allt, ett fint spö för en bra peng och det finns så många användningsområden, inte bara karpfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.