tisdag 28 februari 2017

Hur ser din säsong ut?

Jag ställer nog en bra fråga till dig som läser detta! Har du allt klart inför den nya säsongen? Har du planer på hur du ska fiska, vilka vatten du ska besöka eller kanske utlandsresan? Är du förberedd in i minsta detalj eller håller du på för fullt att få ordning på grejerna?

Kul att ställa frågor och än mera roligt är det att ge er lite goa inspirerande bilder, som kan få vilken karpnörd sugen på fiske i vårsolen och den kommande sommaren. Min säsong är klar som vatten och nästan allt är klart, det fattas lite beten och det löser sig snart. 

Som det framgår av bilderna, så blir det ganska mycket smygande i buskarna, jag bara älskar detta, att stalka sina karpar och har du aldrig haft en riktig puls, så tycker jag du ska prova detta otroliga spännande sätt att fånga karp. Det kostar inte skjortan och det rör sig om lite grejer, men en stor portion tålamod och .... Jo lite svettig kan man faktiskt också bli..... och belönad med fina resultat!
Resting or watching you?
Ska börja med ett par bilder från min lekplats Linnéasjön, var toppfisken Halftail bör krypa över 13 kilo under året och det vore en kul grej att lura henne än en gång. Sen finns det ett gäng andra fiskar som börjar lägga på sig vikt och en del nya fjällisar som ger roliga fighter, men vikter kan bli bättre och det kommer med tiden.
Hur stor är den?
Jag har inget direkta mål från sjön annat än jag vill hälsa på sjön största Gräskarp, som jag bedömer bör ligga runt 16 - 17 kilo i nuläget. Jag har sett denna fisk flera gånger tillsammans med Gräskarp som jag har landat och den är betydligt större.

Sen hur jag ska lyckas, det vill tiden visa, Gräskarparna börjar ta Doggy och även bröd är jo ett bra bete tillsammans med Maskrosblomman, som man inte ska glömma och så har vi kalasfödan Tiger nutz, som de älskar. Så möjligheten finns, jag vet vart de befinner sig under året och resten är nog upp till mig och hoppet och min tålamod, är det sista som lämnar mig.
Side by side.
Black pool eller Svarte göl, här finns dessa som äter sida vid sida och den dagen gick det bra, men det finns stor karp som inte riktigt vill hänga med på karpfiskarnas noter. Flera har försökt och en del har fått på enstaka av dessa.

Det har tyvärr än så länge slutat med att fisken har avgått med segern i näckrosornas paradis eller sprängt lina eller andra cirkuskonster och där ska jag vara lite mera brutal i mitt tillvägagångssätt, fisk upp till 8-9 kilo räcker inte längre!
- Du kan inte ta mig!
Här ett par bilder från Barkeströmsdammen norr om stan, där sattes ut stor karp för ca 12-13 år sedan och ingen fiskar hårt nog för att få dem och jag tror att det rör sig om kopiösa mängder av naturlig föda och det gör det spännande.

Det fanns prat om att det fanns ett arrende, men mig veterligen betalades detta aldrig och jag strövar där ibland med mina Doggy och får en del fisk upp till 6,5 kilo, som än så länge är den största jag har fått och det vill jag ändra på i år.
Warzone!
Dem flesta fiskarna är mindre, mellan 2 - 4 kilo, som har satts ut på senare tid och dessa hittar man i varje område med sjunkna träd mm och var solen ligger på.

Det är tufft fiske, rena kriget, men man får planera det hela i förvägen och då landar man dem, det finns inget: - Du kan inte ta mig i min värld! Det finns alltid ett sätt att lura en hungrig varelse, så en stark lina, ett kort spö och en bra plan och kallt huvud, så går det vägen.
Så nära de kommer.
Lite stela och sakta rörelser, rätt klädsel och att ta bort alla ljusa föremål ( händer och ansikte) och vi kan komma dem så här nära! Egentligen kommer dem för nära ibland och man får flytta ut dem lite med beten, så man har dem rakt under toppöglan.

Jag tycker det är kul och spännande att först få dem så nära och man ser storlek och typ av karp och sedan flyttar man på dem med beten och får ner sin håv och sedan flyttar man dem tillbaka och man kan nu bestämma vilken firre man vill landa.
Gulp!
Den utvalda karpen tar betet och man krokar fisken och håller emot för kung och fosterland och drar den över håven, fisken har med andra ord, inte en suck och den är din!

Stel som en pinne av chock står den i håven och nästan krampar av chocken och det kan ta några minuter innan de så att säga vaknar och kan simma ut i frihet igen.

Om det är bra eller inte vet jag inte, men jag har fångat samma karp ett par dagar efter på annan plats och jag märker inget oroväckande, det är dock ända sättet att landa fisk på besvärliga och trånga ställen, som oftast inte är en fiskeplats, man hittar fisken på de mest igenväxta ställen runt vara vatten.
Under the Willow.
Man får leta och leta tills man hittar fisken, den befinner sig där den trivs, var det finns skydd, värme och kan du introducera lite beten där, så kommer det att hända, låter enkelt, men det är bara kalla fakta under vårsolens värmande strålar.

Ibland får man krypa upp en bit och kolla läget och se vad som finns. Man kan ha med sig lite floaters i fickan och komma dem ganska nära. Sen flyttar man ut fisken med lite beten och kryper ner till lite säkrare terräng.

Du har sett vad som finns och nu flyttar du tillbaka fisken med ytterligare lite beten och resten kan du redan, planen över landningen mm.

Jag vet att allt detta låter enkelt, det kan vara lite si och så i början av din stalkingkarriär, men övning gör mästare som man säger och med tiden lär du dig hur du ska göra och lärdomen om hur fisken rör sig och beter sig, den kan ingen ta ifrån dig, det är väldigt lärorikt att studera fisk och det har du med dig i framtiden, den så kallade erfarenheten.
- Vart kommer doften ifrån?
Ett par bilder från Kalmartrakten, fiskarna var tjuriga och tog inga större mängder floaters och på ett par ställen sprutande jag ren flavours eller om det var dip, direkt ut på ytan och alla grönsakerna. Det fanns nu en fin attraherande doft, men inget som kunde skrämma dem och framför allt inget att äta!

Jag tror att man på detta viset kan stimulera karparnas hunger eller nyfikenhet, såpass att de blir lite sugna och som bilden visar, så letade denna fjällis efter föda som inte fanns och det var så enkelt att lägga en liten Doggyimitation av krok och den tog detta `bete`direkt och än en gång hade man lyckats.
You see me and I see you!
Här står man och myser och väntar in solens värme, man har till och med gjord sig en större öppning för att kunna spana in konstiga rörelser eller andra faror och flyktvägen är klar!

Jag hann att ta bilden och sen sjönk fisken bara rakt ner och jag gick vidare och den kom upp igen i samma ställning, vilket jag såg från min plats i den närliggande buske. Jag började passera fisken som en vimsig turist och varje gång jag passerade, fick den 10 - 15 små Doggy och det skrämde den inte och efter ett tag började den äta i sitt lugna fina hål.

Min plan var redan klar, den skulle tas från sidan, den skulle få lite lina efter mothugget, så den kunde köra in sig i den lösa grönskan och få detta över ögonen och sen var den min och så blev det! Kan tillägga att det var tungt med en 7 kilos karp och 20 kilo spenat, men det gick.
Kurragömma!
Man får leta och titta noga i växtligheten, denna karp lekte antingen kurragömma eller Struts och att gömma sig på detta vis, det funkar inte, jag är inte blind, jag hittar dem!

Lite små Doggy som fick lite Hemp oil och sedan skakades dessa beten runt i lite musselpulver, detta fick den att backa lite och lyfta på huvudet och sen började den att ta för sig och det blev så enkelt, för enkelt att fånga den, men så är det ibland
Måltid på distans.
Ena fisken kan vara så enkel att fånga på grund av sin naivitet eller konkurrensen från andra artfränder och nästa karp du hittar försöker att ta dig i röven på alla möjliga sätt och lite till och jagh kan lova dig att de kan vara både smarta och hopplösa ibland och värst eller svårast är det om karpen är ensam på täppan.

Denna fjällis från Lennarts damm visade upp sig på styva linan och körde hela programmet om hur man lurar fiskaren och får gratis mat på kuppen och den körde det hela i repris flera gånger denna dag.

Det slutade med att när mina beten hade kommit en bra bit ut i dammen, då tog den mina beten saktare och jag märkta att den sänkte garden och avståndet gjorde att jag använde en Surfacecontroller och .... Ja ni kan nog gissa vem av oss som tog vem i röva.....

Jag hoppas du har planerat din säsong, resor, fiskevatten och alla grejerna, hoppas även att detta lilla inlägg gav dig lite inspiration och kanske en liten influens, att du kanske skulle smyga runt lite nu var solen snart kommer och det hela vaknar till liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.