torsdag 20 april 2017

Så hittar du fisken!

Jag var och letade fisk och features för ett par dagar sedan i ett mild sagt skiftande väder, inget roligt, men jag lyckades att hitta några karpar och fast det var dåligt väder, så gav jag dem en rejäl laddning med boilies.

Det var några dagar sen och igår var det fint och jag ville ha koll på om fisken fortfarande var kvar och det var dem och de fick ytterligare sig en skopa eller tre med boilies. Jag passade på att ta lite bilder och ska nu ge er en liten redovisning över hur jag hittar fisken.

Oupps! Innan vi går vidare ska jag säga att på torsdag, i morgon kväll vid 20.00 så går nya metesajten Swedish anglers ut i etern! Jag har tyvärr inte fått webbadressen, men jag lägger ut den så fort jag kan och kommer även att lägga en länk här på sidan.
Feature finder set-up.
Jag använder detta set-up: 3 oz bly som kastar långt, en boom med ring och hake en bufferbead som ej går genom ringen på bommen och ett flöte och mina flöten kan variera från smala i rena vatten till mera bulliga för lodning på bottnar med gräs och annan växtlighet. Den högre flytkraften ser till att flötet dras upp genom gräset mm.
Runda bly för att känna på bottnen.
Jag använder ett Berkeley Transmitter för att känna efter bottenförhållanden och för detta har jag ett rund bly, som med sin stora anläggningsyta mot bottnen talar om för mig vad som finns framför mig.
Runda och distansbly är vad jag använder.
Jag använder även ett 100 grams bly som är bättre utformat för att kasta långt och ibland även tyngre bly. Jag letar features på samma avstånd som jag kan kasta och det är långt och spöet jag använder för att nå ut på dessa distanser är ett Wychwood Recon Marker på 12 fot och en testkurva på ca 4,5 lb.
Berkeley Transmitter och givaren.
Berkeleyspöet används för att känna på bottnens utseende och även för att SmartCast lodets givare och ibland räcker inte detta spö till för att nå ut och då använder jag givaren som flöte på mitt feature finder set - up.

Jag låter en del av bilderna tala sitt tydliga språk och för er som är tveksamma, så kan jag säga att Gäddor klumpar inte ihop sig, dem är ensamvargar! Och det är inte Braxen, dem syns inte om man har mottagaren ståendes på specimen sized fish! Jag har haft mitt SmartCast i snart 10 år och vet vad det visar, bästa fiskeprodukt jag någonsin har köpt!
Karp på fem meters djup.
Jag letar upp fisken genom att kasta ut min givare och låter den driva med vindens hjälp eller veva in sakta, när det finns stor fisk bleeper det i displayen. Man ställer displayen på Specimen sized fish och slipper alla mindre fiskar eller stim av dessa.
Och här på 5,4 meters djup.
Man kan se djup från 0 meter till ??? olika bottentyper, nattlyse och två kanaler, så två lod kan samarbeta, viket är riktigt bra om man fiskar i större vatten och har större mäskplats. Allt man gör är att ha lodet på kanal A och B och sen lägger man ut dem på var sitt featurefinder set-up och när större fisk kommer in ger displayen signal om detta, effektivt eller hur?
Karp över gårdagens boilies.

Fisken befann sig på ett litet område.

Karp på 4,7 meter och en över bottnen.
Kanske ska prova en zig rigg om de håller sig över bottnen som här på bilden, kan jo köra med Zigs och Choddys ... vi får se, tar med mig lodet när jag fiskar och då ser man snabbt vart de befinner sig.
Jag dubbelcheckar alltid djupet och det stämmer alltid.
Jag är noga, kanske för noga, men jag kollar alltid djupet mot spöet markeringar och det stämmer perfekt mot vad displayen visade mig, men jag kan inte låta bli och det är samma sak med botten förhållanden, displayen visar gräs eller mjuk botten och jag kollar att det stämmer och lodet har rätt 24/7/365!
Under flötet går de och gnager boilies.
Flötet står i ytan rakt över fiskarna och i detta läge är det bara att ge dem föda, föda och föda och sen kommer man med fiskespöna och höstar sina framgånger.....hopefully!
När allt är klart, sätts linan i spolens clips.
Sätt linan i spolens linclips och behåll den där! Så kommer du alltid att hamna på rätt avstånd och glöm inte att ha en referenspunkt att kasta emot och den ska var permanent, ett träd, ett hus mm Inte trams som en bil eller annat, som är borta när du kommer.
Lägg spöet på marken och sätt ut 2 mättstickor som visat.
På detta sätt får du kunskap om avståndet till fisken och när du kommer för att fiska, så är det bara att lägga samma antal varv runt pinnarna och klippa upp spöna och du hamnar rätt.
När alla spöna ligger rätt knutar du fast lite Power gum på din huvudlina och sen hamnar du rätt varje kast, bara att känna efter knuten under kastet och stoppa kastet.
Vid byte av bete, sätter jag linan i linclipset och likadant efter avslutat fiske och du hamnar rätt nästa gång du kommer för att fiska.
Lägg din lina rund dessa sticks och räkna varven.

Det blev 11 varv/spölängder + 8 fot.

Skriv ner vad du hittar!
Detta är viktigt! Och på så vis kan du ha alla sjöns pegs inskrivna med avstånd, djup, features o s v en ren bibel för framtidens fiskepass!
Med ditt markerfloat ute på platsen, är det bara att mäska.
Ge dem föda och detta håller fisken på platsen och samtidigt ger det dig förtroendet du behöver. Mäska lite och ofta under fisket och mera efter avslutat fiska, ge tillbaka lite hela tiden, en landad karp förbränner mycket energi i sin kamp för friheten och den behöver föda för att upprätthålla energin.
Nästa plats och bara att upprepa det hela.
Bara leta och skriv ner vad du hittar, det kommer att hjälpa dig att få mer fisk på mattan. Tänk på att dessa SmartCast lod fungerar på avstånd långt över 100 meter, du behöver bara få upp dem en bit över marken på en banksticks, så givaren kan få fram signalen till mottagaren.
Ha koll på djup, fisk och bottenbeskaffenheten.

Här karp på en liten platå.
Här hittade jag karp på en annan plats, denna platå ligger ca 55 meter ut i sjön och runt omkring är djupet 6-7 meter. Här gäller det även att du tar ut avståndet på spodd och Spombspöet, så du får din mäsk på rätt ställe och lägger du ut ditt featurefinder set - up först, så har du flötet att sikta emot.
Och här karp i en gammal weedbed.
Tredje platsen med karp hittade jag på andra sidan av sjön, ett gammalt hak med en större weedbed som jag kom ihåg och japp, där fanns lite fisk där också, det är vår, de rör på sig och det är bara att leta, hitta, mäska och sen fiska efter dem!

Nu till lite hockey, HV hemma i kväll! Senast upp i Gävle var det otroligt dåligt spel i 2,5 perioder och sen vakna Törnberg och det stod 2-2, men i sudden gick det tyvärr inte längre. I kväll hoppas jag att dem stela benen är borta och att man har slipat rören, samt att man är på krigarhumör, allt detta saknade jag senast! 3-1 till HV är mitt tips och jag hoppas det slår in. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.