lördag 20 maj 2017

Kvällsfiske för den gamle, men Furbring och Lukke kör på.

Det blev ett kvällsfiske igår kväll, varmt som bara .... och det syntes att fisken hade vaknat till liv. Lite varstans i sjön såg man cruising och jag förstod att det nog kunde bli lite knepigt så länge solen gassade. 

Karparna simmade runt lite planlöst eller letade dem efter varann för den berömda förlek, som brukar samla dem när vädret blir så extremt varmt som nu? Någon lek är det inte tal om på ett tag, men de tror att det är dags och ett kallare väderomslag stoppar detta fenomen ganska abrupt.
Camo leadcore.
Martin fiskade på mitten av sjön med min son och jag drog mig ner i södra delen och såg en fisk högt uppe i vattnet och den fick lite doggy och sen pös den vidare i sitt sök efter polarna, Thanx a lot!

Jag hittade branten och byte spolarna till mono och satte ditt Solars fina Weedleaders, som passar suveränt i denna del av sjön.
Camo leads och den vanliga kombinationen.
Även mina bly bytes ut mot leafcamo och sen var det bara att montera lite godsaker från Mistral och i vanlig ordning är det Belachan Shrimp och en Tutti och en crumb-bag och sen 20 - 30 boilies runt varje rigg och väntan kunde börja.
Synd att ni inte ser vad jag såg här.
Jag tog en macka och lite kaffe och fick se att längs med vasskanten på min högersida gick någon och plockade något på ytan och jag kollade läget.

Visst här gick två fjällkarpar och tog larvar som ramlade ner från eken över mig och jag var inte sen att hämta en stor näve med krossade boilies och en stund senare, när det var lugnt på platsen, så placerade jag riggen.
Naturliga beten ramlar från träden och det lockar till sig fisk.
Det var massvis av dessa larvar som ramlade från trädet och denna fastnade i min keps och hängde i en tunn tråd och jag tog bilden. Vad det är för larv, har jag ingen aning om och jag tror inte det spelar någon roll, karp tar vad som erbjuds från naturens välsmakande och dukade bord.
Mobile approach, gäller att kunna flytta fort!
Jag fiskar väldigt mobilt, dock inte denna kväll, då fastnade rumpan på något sätt, annars brukar jag mäska flera spots och sedan fiskar jag av dem under 1-2 timmar beroende på vad som syns, visar sig eller händer.
Guldklumpen kom  vid 20 -tiden.
Första nappet kom på branten och det var denna curry gula spegel, som sög i sig mina boilies, ingen fisk jag känner igen, men den var verkligen välkommen denna kväll.

En kväll full av frustration över att karp simmade in och sedan ut igen och Martin hade samma upplevelse på sin plats.
Längs vasskanten kom denna vackra fjällkarp.
En timme senare rasslade det i högre Delkim och en virvel inne i vassen talade om att någon hade gjord bort sig och det var denna vackra fjällkarp som inte hade ett enda fel på sig! Den var som en nyslagen mynt, direkt från tryckpressen och det var glädjande att se den sakta simma ut igen.
Dagen övergick till kväll och fisket stannade av helt.
Timmarna gick och allt dog ut på något sätt, visst en slemmpropp till braxen hittade mina boilies och dem kan jag vara utan, bara retfulla och slemmiga. Händer, rigg ja allt blir slemmigt av dessa ....
Jag gav det en stund till, men gav upp vid midnatt.
Strax innan midnatt gav jag upp, jag var trött och nöjd med kvällen och jag stannade till en stund hos Martin och Lukas. Martin hade fått 3 fiskar under kvällen och alla var stöpta i samma form och fjällkarpar mellan 4 - 5 kilo, men roliga fighter blir det.
Hälsa på Martin och då kom denna.
Vi sitter och pratar lite skit och kommer in på tider var fisken nappar på just denna plats var Martin fiskar och jag nämnar midnatt och 2 på natten. - Jag har aldrig fått karp på dessa tider här! - Ju det brukar komma då svarade jag honom och sen pratade vi om annat.

Ett Foxlarm går igång och snart drilla Martin fisk och jag är the netting bitch och Lukas blir fotobitch och sen släpper jag fisken. Martin står och byter beten och jag tittar på min klocka... 00.07, vilket jag påtalar lite fint... jag vet när dem kommer på dem flesta av sjöns platser och visst finns det jo undantagen, men det gör det hela mera roligt.

Martin och Lukas fiskar på och jag tror de är uppe i 6 eller 7 landade fiskar, men det rör sig om samma storlek och endast fjällkarp. Skitfiske till grabbarna och alla ni andra! Nu tar vi Finland i hockeyn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.