lördag 1 juli 2017

Greenroad Day 2.

Dag 2 på denna plats blev inte vad jag hade tänkt mig! Det började med att gröna Txi-larmet hade lagt av, helt utan anledning, så det var bara att sitta och glo sig vindögt på en hangers!

Första runnet kom och fisken kliver av i ett halvmeters hopp över ytan och jag gav den siffran 8, det var snyggt.... Vart fan är denna dag på väg?

Fisket var inte bra och jag fick pula lite med lite av varje för att tigga mig till några fiskar denna dag, men så är livet, alla dagar är inte prima life, långt därifrån!
Samma grejer.
Vinden hade vänd sig till sydostlig riktning och det var till en början mulet, men inget regn, det skulle komma senare och det var jo positivt i det hela.
Det skulle dock bli fisk.
Solen kom upp och lade sin värmande hand över näckrosbladen och lite bubblor steg till ytan över min rigg. Jag hann inte ens tänka tanken att snart kommer nappet, utan det bara blixtrade till på vänstra spö och nu var man of the mark för denna dag med ytterligare en fjällkarp.
Krossade, halva och hela tigers med salt..
Den föll som vanligt för mina saltade tiger nutz och dagen innan var det samma sak, bara fjällkarpar på detta bete, men det skulle ändra sig en timme senare, var denna ...
Fakecorns.
... lite Sad looking fjällkarp ruffade åt sig ett par fakecorn och på vilket spö, jodå, där larmet inte funkade och jag stod 10 meter bort och slog en sjua i vassen!

Det löste sig dock bra och efter en resa genom växtligheten kunde jag lossna kroken och sätta ut den igen.
Jag undrade om Mr. Green hade badat!
Det drev in en grön sörja som bör vara alger, men vilken typ, det vet jag inte. Jag har aldrig sett detta förut i sjön. Inga större mängder, men man undrar jo vart det kommer ifrån och varför... torrt väder och värmen kanske?
Gröna sörjan som drev in.
Jag märkte dock att fisket avtog avsevärt när gröna mattan drev in och jag ska erkänna att jag har haft bättre dagar ... larmet uuhh, loosa en firre uuhh und so weiter.. jag skyllde på Staffe Mascot som inte skötte sig och han fick ....
Så går det när man inte sköter sig!
... utstå lite tortyr från min sida och lovade att skärpa sig, han ska f.. inte hänga på min pod om han inte sköter sig! Lite bättre blev det framåt kvällen, men inte riktigt bra och efter hemkomsten åkte han på lite dansk uppfostran ( köksstol och silvertejp) och det hjälpte minsann annars ...
Last warning!
... finns det andra sätt och metoder och han har fått sin sista varning nu... Jävla benrangel!
Filade upp denna på en liten brödbit.
Jag såg något röra sig i näckrosorna i samma stund som jag skulle byta bete och såg att det var en karp. Snabbt fram med en krok och en liten brödbit från mackorna och 4 sekunder senare hade den gjord bort sig!
Vad gör man inte för ett nyp...Sorry napp!
Efter den fisken blev det verkligen trögt, inget visade sig, inga bubblor totalt ada överallt jag kunde se och man övergår till lite rigg tying för att fördriva tiden.
Fakemaggots på toppen brukar lura fisken.
Jag brukar pynta mina pop-ups med en fakemaggots ibland och gärna i en färg som, gör den väldig synlig på själva betet och dessa kreationer kom fram under tiden karparna sket i mig och höll på med annat.
The Duck Social meeting!
Jag lade ut tre av dessa och en liten Snowman med 2 stycken 10 mm från Mistral multicolored range av minibeten, mer än så kunde jag inte göra och ska jag vara ärlig, så brydde jag mig inte.

Plötsligt dyker det upp 11 änder som har möte, det var ett jävla liv på dem och jag vet inte om alla var ungar, mamman den större höll sig lite på avstånd i alla fall.
Väldigt närgångna.....
De var väldigt närgångna och dem gillade smulorna från Coconut Ice boilies och min bag mix, en av dem tog t o m bröd ur mig hand... Ja tog och tog, den slet brödet till sig och blev rädd när den kände mina korvfingrar.
...och visade mig arslet, jo tack jag fattar!
Som tack för maten, visade en av dem mig arslet, ett bra tecken på att det är dags att dra sig därifrån, jag fattade vinken och tackade för den fina uppvisningen och den fick en låg tvåa i poäng.
Kvällen närmade sig och så även ovädret.
Lördagen skulle komma med stora regnmängder, upp till 70 mm lokalt och då kan jag vara hemma. Visst det behövs regn och vatten i sjön och jag hoppas att regnet sätter lite fart på fisket. Det brukar vara bra med regn, som ger nytt syre och fisken kommer nära land i jakten på naturlig föda som insekter, maskar, sniglar mm.
Det skulle bli en liten fjällis längs med vasskanten.

Jag sitter och planerar lördagens städning och tvätt och lite annat och spöt som ligger längs med vassen har på något lustigt sätt lyckats att lura fram en karp till napp. Enastående en dag som denna!
2 x 10 mm boilies i danska färgerna.
Japp, den hittade den lille danske snemand, som stod så fint balanserad en meter utanför vassen och kunde inte låta bli den
.
Det blev den sista firren på den platsen på ett tag, jakten går vidare och så snart solen sticker till, så är jakten igång igen efter gräskarpen, jag ska ha den!
Lugnet före regnet!
I samma takt som grejerna plockades ihop, kom en massa konstiga molnformationer upp på scenen och man var tvungen att föreviga detta. Vid 23 började det blåsa upp och sedan dess har regnet strilat ner och sjön har snart fått sin normala vattennivå tillbaka och det är bra.

Jag mäskar fortfarande mina spots och nu ska jag fiska på dem med två spö och flytta runt tills jag träffar på min targetfish, det kanske redan blir i morgon bitti om vädret nu stämmer, vi får se!

Var tvungen att tigga lite fodermajs från Farbror Jens och han levererade en stor hink, så nu klarar man sig ett tag till. Vi prata lite om att åka och proiva lite nya vatten och vi får se vad vi hittar på framöver, spännande är det helt klart och vi ska väl kunna lyckas där också. Skitfiske! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.