fredag 30 juni 2017

Greenroad Day 1.

Jag har mäskat flera platser ganska länge, i hopp om att träffa på den stora gräskarpen och jag har haft ögonen på den några gånger och det har skett på två platser, varav den ena är vid den så kallade bilbron eller Grönvägen, som passerar sjöns södra del.

Lite nytt har jag köpt och det ville jag testa och valet blev inte så svårt och jag slog ner röva här och bestämde mig att ge detta två dagar från middag till typ 23 på kvällen. Så jag tänkte beskriva lite hur dessa två dagpass såg ut och jag kan jo direkt säga att det var stor skillnad. Dag 2 kommer i morgon.
Nu jävla var det laddat inför testet.
Grejerna var snabbt på plats och snart stod 4 Wychwoods raka i ryggen i solen och Daiworna sken i kapp, fin uppsättning för en ganska billig peng och man når det mesta och kan landa det mesta.

Jag hade mäskat här med tigernötter och fodermajs två dagar innan på kvällen och ville kolla lite i grönskan till vänster om mig, innan jag lade ut mera beten.
Jag kunde nästan klappa dem!
Jodå, jag hittade väldigt snabbt 8-9 karpar som solade sig sig bland växtligheten och några gick och strök sig mot varann nära land och dem kom så nära, att jag nästan kunde klappa dem på ryggen.

Hade dem lekstuga här eller? Jag var efter räskarp och ville inte ha karp! Jag vet att det låter dumt, men att drilla en karp när en gräskarp är inne blir inte bra, den gräskarpen ser man kanske först om två månader igen.

Jag reser mig försiktigt och går tillbaka till grejerna och på vägen dit ser jag Halftail stå längst ute i näckrosorna och jag tänkte: Ja va fan, hon kan bli en bra testpilot för spöna, så ett spö med boilies får det bli.
Majs, pellets, hampa och kokosflingor.
Jag lägger försiktigt ut  lite majs och andra godsaker och 15-20 tigernötter lite spridd, mer än så blir det inte. Jag vill inte ha ut gänget, som just då dyrkade solen.
Mung bönor och hampa.
2 Spombladdningar på exakt samma plats med Mungbönor och hampa och sen 10 nuts utspridda, det får räcka tills det händer något. Och i utkanten av näckorna, var damen stod, lade jag 10-15 Belachan Shrimp boilies som jag delade i halvor.
Två spegelkarpar på detta koncept.
Krossade, halva och hela tigers i mina bags, så blev det på två spö och båda fiskades med fakebaits, mest på grund av kräftpopulationen i denna del av sjön och sen styva hairs.
Långa beten har fisken svårt att hantera.
Samma här som ovan, fakebaits i lite färger som dels sticker ut och som dels är i samma färger som mina partiklar. Ett bete på bottnen och ett som pop-up bete, som står som en liten stapel på bottnen.
Tiger bags.
Du krossar dina Tigers i en köksassisten och häller allt i en påse och sen tillsätter du salt och skakar om det hela och nu kan du ha dem i en PVA-bag. Saltet löser inte upp PVA, men vattnet i sjön gör det, lite spännande det där eller hur?
Dynamite baits boiliecrush in da bag.
Denna dinner var tilltänkt för Halftail, ett par stora tigers och en Belachan och sen en större bag med Dynamite krossade boilies i fishflavour.

Detta är riktigt bra, 2 kilo per påse och under 60 kronor! Du kan ha det i bags, spodmix, feedermix, methodmix o s v , det finns allt från powder till hela boilies i dessa påsar och det fungerar skitbra!
Gammal warrior på fakebaits.
Jag började fiska vid 14-tiden, då var allt klart och jag hann även få i mig en cigg och en kopp kaffe och sen kom skriket efeer 20 minuterr och jag fick drilla första karpen på nya spöna. Skönt, men samtidigt, så stred denna fisk besinningslöst och jag inser direkt att dessa spön kommer att klara whatever framöver.

Jag insåg också att det solande gänget nu hade lämnat sitt solarium för att  gå på min fina buffé för att inta kvällsmaten, jag såg dem i näckrosorna i solljuset,  inte riktigt vad jag ville, men vad gör man, kan jo inte gnälla över kvällens resultat.
Som ett nyslagen mynt.
Den gamla krigaren var bara början på en hektisk kväll, det skulle sluta med en fisk i timmen fram till 22.15 var jag tog den sista och fisket dog ut. Största fisken blev en spegel på 8,5 kilo och minstingen....
Snart får den också mage.
.... blev denna smala saken som snart får äta upp sig och få vikt på magen.... lite rimmande där!
- Släpp mig, jag är helt slut!
Det är en otrolig styrka dessa fjällkarpar besitter, jag blir lika förvånad varje gång en kliver på och spöna fick jobba lite och rullarna också. Kul!
Fin kväll.
Kvällen var fin som få och värmen höll i sig länge, jag hade bara T-shirt och kortbyxor och det räckte gott till 23-tiden.
Vart är sista spöt?
Ingen fara, det ligger en karp på mattan, som hittade min lilla snowman och jag passade på att ta bilden. Fisken hade lite otrevliga lekskadar, men jag gav den vården den behövde och jag hoppas den blir bra och läker med tiden.
Offer för en Snowman.
Kvällens sista karp, det blir 9 stycken och det var länge sen jag hade ett sådant race i Linnéasjön, men kul var det och jag fick testa grejerna lite också. Jag lade ut lite mera beten inför morgondagens fiske och sen var det dags att packa ner och dra sig hemåt.
Time to go home.
Halftail försvann som dagg för solen, hon är lite försiktig av sig ibland, presentera en boilie och hon försvinnar ena dagen och nästa gång så rensar hon platsen för beten och det är samma sak vid fiske på ytan. Denna gång gick det dock inte att lura henne.

Som lite kuriosa, så har jag landat henne 19 gånger genom åren och Jaffa har jag fått 24 gånger och jag tycker det är lika trevligt varje gång, dessa två karaktärer synar min matta. Hur eller hur, så var det dags att sova lite hemma, det stod jo en ny dag för dörren och den kommer jag till i morgon.

Lika bra att passa på att skriva lite ock koka beten medans regnet pissar ner och vinden ökar, lite städning och tvätt finns också att bemästra i hushållet. Jag kan redan nu säga att dag 2 vid Grönvägen blev inte vad jag hade tänkt mig, men mer om detta i morgon. Skitfiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.