lördag 17 februari 2018

Jag saknar lite fiskar ...

Jag har gått genom allt jag äger i fiske och kompletterad vad som fattades, dem sista pop-ups lades i glugg för en timme sen och jag vilade ögonen lite och tittade ut genom fönstret.

Ja, man blir inte så värst positivt inställd, isen och snön ligger och den ända som vill ut i detta är Kasper, en svart galning på 4 ben, tror jag han har? Jo så är det!

Tanker stack iväg lite och jag hamnade tillbaka i en lite äldre tanke jag hade vid gölen under ett fiske efter gädda: Det kröp fram att en del karp inte har fångats på ganska länge och man kan se det från två håll, antingen finns dem inte längre kvar eller så håller dem sig undan.

Jag tror mera på det sista och jag vet hur svårt det har varit att komma i kontakt med fisken under den varma perioden av året, var dem håller sig i värsta grönskan och vägrar att lämna denna. Samtidigt har jag lite erfarenhet av fiskar som bara försvinner på flera år och sen dyker dem upp. 

Som exempelvis en Fully Scaled Mirror i Linneásjön, som det tog mig nästa på dagen 8 år att fånga. Alla trodde den var död, men icke ... förmågan att försvinna har dem i blodet!
Ett försiktigt lyft eller? Nej, men en timme senare lade det sig.
Jag saknar framför allt tre fiskar, alla vet vad som pågår och när vi är där och de har sett det mesta och alla upplevt den hemska upplevelsen att hamna på mattan och dem lär sig.

Sen har jo gölen fått en tillökning med fjällkarpar och den gamla stammen som sattes ut 1993, har sakta, men säkert börjat att röra på sig och de kanske aldrig vågade sig fram eller annat, allt jag hoppas på är att dem är kvar.
Fjällkarp och sallad.
Majsen låg på 1,5 meters djup mellan två mindre vassar, en braxen störde mig efter 30 minuter och ett par större mörtar också och sen blev det lugnt.

Ett bra eller ett dåligt tecken? Det skulle visa sig efter ytterligare 40 minuters fiske, var flötet skakade till lite och ett par svaga lyft visade sig.

Det är ingen Braxen, dessa tar betet direkt, utan minsta tvekan! Så jag inväntade lyftet i flötet och det hände efter en timme och fisken var inne i vasskanten och vände, fastnade lite en liten stund och sen kunde den landas och dagen var räddad.

Sen kom kylan och jag passade på att fiska gädda med två spö och larm och sen satte jag mig igen på samma plats. Jag trodde inte på detta denna dag, jo en gädda eller tre, men karp?

Nja väldigt tveksamt med tanke på att nästan hela gölen frös över under natten och lämnade en öppning på 30-40 meter till mig och mina tre spö.
Februarifjällisen, den sista innan locket lade sig över gölen.
Snön föll så fint och likaså två snipor, som föll för mina Sardiner och det var nog dags att inse fakta. Jag lade ut 15 - 20 majskorn rakt över flötet med en Spomb, tog in flötet och plockade ihop gäddspöna och resten av grejerna.

Vill egentligen hem till värmen, men jag ser lite enstaka bubblor på platsen och ställer mig mot et träd och lägger ut flötet försiktigt och vevar allt på plats. Det går 5 - 10 minuter och sen dippar flötet och sen kommer det upp och lägger sig på ytan.

Tumultet tog 3 minuter och sen var det över, mattan låg redan i min Holdall, så det fick bli håven som skydd. Fisken hade en grym skada på ryggen, där ryggen går över i stjärtfenan och jag lyckades badda den med Kordas Carp Care och jag hoppas den blir fin igen.
Guldkornen, ett bete som fungerar i alla väder.
Än en gång har majskornen visat sin effektivitet. Instant bait nummer 1 och ingen karp kan låta bli dessa söta och krispiga  guldkorn, tyvärr älskas dem av många arter.

Jag vet inte om jag har nämnd det för er, men köp en flaska koncentrerad blandsaft från B o B, den man blandar med 1 del saft till 7 delar vatten, den är väldigt bra att ha i majsen.

Gör det några timmar innan du ska fiska och dina chanser ökar väsentligt ... Hur kom jag på detta? Jo, det hände redan på 80-talet och många Sutare och Braxar har tagits på saftade majskorn.
``Valborg´´ Den vackraste i gölen ... än å länge!
Jag fångade denna vackra karp den första maj, därav namnet. Men vilket år det var, är en bra fråga, det var innan man fick inramade coca-cola bottnar i ansiktet.

Fisken togs under den nerhängande Pilen bakom mig, en mini Snowman, en meter från land och sen var det klart. Vacker fisk med fina fjäll som äppelskivor, den saknar jag.
``Measles´´ för länge sen, Floaters intill en vass.
Även denna karp saknar jag, jag vet dock att Staffan Berg tog den en tidig och dimmig morgon på boilies och sedan dess har den varit borta och det är nog tre år senast den var uppe.
8,5 kilo på flytande bröd en aprildag.
Lite kul bild. Jag tvättade boilies denna fina april dag och en Engelsk kille kom ner för att titta, vi, Mark och jag kacklade på och han blev sugen på fiske.

Han stack hem efter ett spö och lite bröd och vi lägger ut lite bröd och lyckas utan att en ända fågel kommer, Magic! En karp, denna på bilden kommer från ingenstans och går upp och tar en brödbit och Mark kastar ut.

Fisken skräms nog lite och simmar mot en brygga. - Prova du sa Mark och jag tar spöt. Fisken hade nu simmat under bron och in bakom oss på grund vatten och jag lägger brödbiten framför fisken.

Fisken simmar under brödbiten och vänder sen efter en meter och går upp och suger ner brödet och jag var inte sen att kroka. - Ah Bloody hell, that was ... inte fan hörde jag vad han sa, jag hade jo lite att göra och sen kom den i håven med Marks hjälp och vägen stannade på 8,5 kilo.
Staffan såg henne senast.
Efter den episoden har jag lurad den några gånger till, mest på ytfiske och sen försvann den ett bra tag och man undrade lite. Den syntes inte till överhuvudtaget och jag trodde nog att den hade blivit en fin festmåltid i biodlarföreningen.

Sen slog Staffan till en senhöstnatt och det rasslade till i grejerna och en fin fight utkämpades och han är den sista, som har haft henne i famnen. Solarbullen blev lite för mycket och hon posera i höstnatten. Vi saknar henne!
Svarte göl en sommarkväll.
Kart som kranvatten att dessa fiskar finns kvar, det klientel som fiskar i gölen, har inte grejerna att landa karp, jag har sett vad som händer!

Först knäcktes spöt från ÖB, sen skulle han landa den för hand och det sved lite och sen gick linan och hela tiden kunde han höras skrikande och fäktandes med armarna och tror ni hans 6 polare var tysta? Dream on Baby, vilket jävla kackel.

Dagen efter hittade jag hans rödvita flöte med kroken och 25 meter lina, så denna gången gick det bra och med dessa ord vill jag önska er skitfiske och glöm inte att se över grejerna innan det är dags igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.