onsdag 28 februari 2018

Lite inspiration kanske ....

Det finns två sidor i detta inlägg, antingen är jag helt fel ute, med tanke på väderläget och hur det ser ut denna snörika februaridag? Eller är jag helt rätt och kan skapa lite inspiration för framtiden med dessa bilder på karp i min närhet, en fisk som skulle ta min lilla brödbit?

Vad jag skapar eller hur fel jag har, det får du bestämma som läsare. Så håll tillgodo och bestäm själv. Detta fiske, var man observerar fisken och sen lockar den till ett napp, efterföljd av en bra och tuff fight, ja det ligger mig varmt om hjärtat.
Svarte göl, ankdammen i staden.
Jag hade stått en stund och spanat ut över den lilla gölen och inte sett en tillstymmelse till fisk, karp som jag var ute efter. Men det skulle bli ändring på detta, för jag såg att två blad i näckrosorna delade lite på sig för att i nästa sekund dra sig samman igen.

Inga tveksamheter, här fanns en fisk och jag smög mig dit och ställde mig bakom en buske och togs dessa bilder. Fisken, en mindre fjällkarp märkte mig nog, men inte så mycket att den försvann och det skulle bli till min fördel.
Aha, du är här i dag! Vi hade nu sett varann.
Jag flippade ut lite små brödbitar med tummen och fisken tog bara en av dem och ställde sig i grönskan igen och vi spanade in varann.
Syntes tydligt att det var en Fjällkarp.
Det var lite som att den sökte både skydd och föda samtidigt och den simmade runt på ett litet område och jag märkte att den var nervös av sig.
I rörelse bland bladen.
Ensamma fiskar kan vara svårare att få till att ta ett bete, men är dem flera, så kan man skapa lite konkurrens om födan och det blir betydligt enklare att få ett napp.
Vänder ryggen till.
Jag provade med ett par boostade brödbitar, men den ignorerade dem fullständigt och jag provade att lägga ut mitt krokbete utan annat resultat än att fisken simmade under brödet och såg antagligen min lina.
You see me, I see you!
Den kom tillbaka och ställde sig under bladen, så den såg mig och jag såg den och i det läge vill jag inte röra på mig, utan vänta tills fisken rörde på sig igen.
Nu var det dags att sänka ner brödbiten.
Det gjorde den efter en ganska lång väntan och när karpen simmade ut på den vanliga korta rundan, så lade jag ner brödbiten i kanten på ett näckrosblad och lade min braid över bladet och fällan var utlagt.
Busted! Happy days! Det gick vägen än en gång.
Ett par mörtar försökte att mosa mitt bröd, men samtidigt lockade de nog fram karpen, för den kom fram, stannade upp och gick sen fram till brödet och sög ner det och jag såg brödet försvinna i fiskens mun.

Resten är historia som man säger, men den skulle ta sig under en gren i vattnet och den var jag tvungen att ta bort från linan innan jag kunde håva fisken. Så blev det denna dag, minnet sitter i fortfarande lika mysigt som det svider att titta ut genom fönstret just nu när dessa rader skrivs.

Detta fiske känns så otroligt långt borta just nu, men snart så, snart släpper Kung Bore sitt grepp och en ny värld öppnar sig med solande fiskar som bara väntar på oss med påsen med floaters, är du med oss? Inspiration eller inte? Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.