tisdag 6 mars 2018

Suckers for food!

Jag slänger ut lite bilder från en gången tid, karp under ytan och mitt bete på ytan, det älskar jag och jag längtar så till vårens ankomst.
Så kan det börja överallt i ett vatten.
Lägg dina beten lite här och där om du inte kan lokalisera fisken, oftast kommer dem att visa sig och det blir till din fördel.
Lite närmre, men är den ensam eller finns det flera?
Flytta fisken så nära dig det går. Sitt stilla och måste du röra dig, så bör det ske med små sakta rörelser och se till att du har en bra bakgrund och helst solen emot dig.
Ensamma fiskar kan vara väldigt svåra ... ibland, lite trix kanske?
Ensamma fiskar är ofta på helspänn och svårare att få till att nappa, dem märker din lina lättare än om de är flera fiskar om födan, då slängs lite av den inbyggda rädslan åt sidan.

Denna spegel landades dock genom att jag lade linan upp över grenen på bilden och med linan ur synhåll, så blev den min.
Här kan man lägga betet direkt i munnen.
 Ibland blir fisken helt galen och suger i sig allt den hittar. Det spelar egentligen ingen roll vad man presentera för den, bara det är någon form av föda eller något som har en bra doft.
Tänk på hur mycket en karp kan se åt sidorna och även bakom sig.
Karpen har bara två områden, var den ser dåligt och det är rakt framför och under nosen/munnen och bakom sig och jag tror att det endast rör sig om ett område på 15 - 20 % var den är helt blind bakom sig.

Alla fiskar har dock ett välutvecklad  känselorgan som kallas sidolinjen och karpen känner av båda ljud och rörelser på land och vatten, så smyg runt om du ska få dem nära.
Här ser fisken dig enkelt, sitt stilla och väldigt sakta små rörelser.
Bra klädsel som passar in i miljön är ett måste, likaså en keps som tar bort solen i ögonen och så polaroidglasögonen som tar bort allt blänk i vattenytan. Jag ser folk som `stalkar`utan dessa saker och man går bara fram, häver ut lite bröd eller annat. Man står där sen i vit T-shirt och väntar i tron att karpen ska komma fram och börja äta.

Det brukar ta ca 30 - 40 minuter, sen sitter man i bilen på väg hem och nu är min fråga: Lärde man sig något? Killen såg jo att jag landade två karpar i Joelskogen och han såg knappt mig förrän han kom över och tittade. Då såg han min klädsel, kepsen och glasögonen, det mesta i cammofärg.
På helspänn.
Man kan se på en karp om den är på helspänn som denna på bilden, var fenorna står rakt ut och man kan se på en karp som är lugn och avspänt. En lugn karp simmar sakta och tar betena i en lugn rörelse, typ en Delfin som bryter ytan.

Stirriga och nervösa karpar far runt som skållade råttor och tar en bit där och sen nästa bit 4 meter bort. En lugn karp som äter med förtroende, tar bit för bit och den gör det i lugna rörelser, du ska dock veta att skenet bedrar dig, den vet, den har kanske lärt sig att detta är farligt? Karpen är till stor del en bottenlevande fisk och i generna finns det inpräntad att det finns faror över vattenytan ... Hägern, Fiskgjusen och du med flera.
Konkurrens om födan gör det lättare för oss.
Konkurrens är vad vi vill uppnå med vårt fiske, jo flera karpar som konkurrerar om födan, jo ivriga blir dem och jo lättare blir det för oss att få ett take.

Så få fram fisken och ge dem beten tills dem sänker garden och äter i lugn och ro, man märker skillnaden i början, var dem tar snabbt i snabba rörelser och en stund senare glider dem fram och suger ner ena biten efter den andra.
Confidence feeding, dags att placera betet.
Bara håll dem med beten. Jag kan inte säga när det är dags att lägga ut ditt krokbete, det är från situ till situ och du lär dig detta snabbt och oftast sker det den hårda vägen.

Kasta över fisken och dra sakta tillbaka ditt bete till fisken, ha bra linkontroll på din lina, en rak lina till betet ska det vara. Ha öga på ditt krokbete hela tiden och kroka inte förrän karpen har betet i munnen och sträcker din lina. Här gäller en bra tajming och den lär du dig också på den hårda vägen!
Snart kommer våren och detta fiske, tills dess skitfiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.