söndag 1 april 2018

En gammal vän kom tillbaka!

Jag har ett bra vatten med grov Sutare till mitt förfogande, fisket har gått bra där och under tiden jag fiskade saknade jag det där med flötmete och i realitetens namn, så äger jag inget flötmetespö.
Jag har sökt, sett priser och hört både det ena och det andra om kvalitén och jag har avvaktad lite i frågan om ett nyförvärv.

Härom dagen kom den gode Jens Hermansson på besök för att titta på Carpio grejerna och under en kopp kaffe slog tanken mig att han hade nog ett gammalt matchspö i sina ägor, ett spö som jag ägde för länge, länge sen och så var det.

Jens är snäll och jag fick ta över det igen mot att jag skriver i mitt testamente att han ska få ärva det efter mig. Dé ni! Så görs det business i Nybban och än så länge står det inskrivit i vita kuvertet, tro inget annat!

Jag gick genom spöt och en massa minnen dök upp och spöt fick en litet rengöring och lite lack på ett par ringar. Jens har använd detta spö 2- 3 gånger, så dessa skavanker får nog jag ta på mig!
Sportex Topax Match 14 fot.
Matchspö vill jag nog inte klassa detta spö som, men för specimenfiske var man har tid på sig att kroka och behöver något som klarar stor stridbar fisk, så är det perfekt och för dammens stora Sutare, kommer det verkligen till sin nytta, med sin power och fina kurva, en klinga som suger musten ur det mesta.
96 % Carbon, samma klinga som alla andra Sportexklingor.
Spöt är byggd för stor fisk och den långa sega aktionen är perfekt att drilla med, även vid fiske med tunna tafsar och små krokar.
Fina öglor för att vara på den tiden.
14 fot långt, exakt 425 cm med 14 öglor av bra kvalité, det ger en bra fightingkurva och spöts längd ser till att man kan resa linan från ytan under fiske på större avstånd. Inte den värsta snabbheten i klingan, men inga Färnor kom undan under mitt trottingfiske.
Lite små repor hittade jag.
Nu var snön vräker ner igen, tänkte jag ge er historien om hur jag fick detta spö i mina ägor. Jag var och tävlade i Karls grav 1985 och träffade direktören för Adexa i Göteborg Lennart Bergström tror jag han hette och han ville sponsra mig lite med mäsk mm och vi skulle höras av.
Fint igen.
Våren 1986 hade jag kontakt med Göran och Gunbritt Franzén som då drev Görans fiske i Tenhult och vi hade en träff med en massa ungdomar och skulle fiska Sutare i Rogbergasjön. Det kom många och vi sålde gott om flöten, mäsk och vad man nu behövde för denna kväll.

Fisket gick bra med flera fiskar över eller runt 2,8 kilo och alla var nöjda och en del kontakter skapades. Ett par månader senare ringde Göran mig och skulle åka till just Adexa och handla och jag hängde självklart på på resan och Lennart visade upp hela lagret och jag fick handla billigt och blev sponsrad med olika saker för mitt specimenfiske.
Text, men tyvärr ser jag inte testkurvan.
Under denna rundvisning slänger han plötsligt fram ett spö med orden: - Det kan du ta till dina storfiskar och jag tackade och bugade förvånad. - Ja, det är inte kattskit, det är ett Sportexspö från Tyskland med ett utpris från mig på 899 kronor! Spännande mild sagt!
Fint handtag av Portugisisk kork och sliding rings.
Det hela avslutades med kaffe och smörgåstårta och sen gick resan till Tenhult och Gunbritt ville titta på spöt och sade direkt som den tävlingsfiskare hon var att det var inget spö för tävlingsfiske och det hade hon rätt i.

Vi tog en kopp kaffe innan jag skulle ge mig av och Gunbritt ville ha spöts fodral och prova en sak! Hon hade köpt sig en modern symaskin och den kunde brodera namn och så blev det ...
Brodyr.
Man kan svagt skymta mitt namn på spöfodralet och det finns fortfarande kvar efter alla år, om än lite slitet. Tiden har gått, Görans fiske blev Kurres fiskeshop, Gunbritt gick tyvärr ur tiden alldeles för tidigt.

Jag har tyvärr ingen kontakt med Göran eller med grabbarna som fiskade Sutare, men Rogbergasjön och dess Sutare är kvar, likaså  det 14 fot långa spöt och jag ska tacka Jens för denna gåva och inviga det igen med en Sutare av sällan skådat slag ... eh jag ska åtminstone försöka.

Hur spöt hamnade hos Jens kommer jag inte ihåg, det kan vara ett köp eller en byteshandel, Jag vet att jag använde det senast under mars 1991, var det landade en Id på 2760 gram och vi fick en massa stora Braxen, fast det var med bottenmete. Men kul är att spöt fortfarande finns kvar efter alla dessa år. Skitfiske på er och god fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.