tisdag 5 februari 2019

Justerbart link - ledger tackel.

Jag älskar fisket efter Färna, tyvärr är det långt till närmsta Färnavatten och passen är väldigt få tyvärr. Får jag chansen att hänga med någon eller någon som ska passera och har annat på dagordningen, så tar jag den och jag brukar att lyckas ganska bra, när jag väl kommer fram och får min chans.

Nog om detta, vad jag vill med dagens inlägg är att visa er en enkel glidande rigg som har många fördelar, bland annat helt friktionsfri, trasselfri, lätt att justera längden på tafsen och framför allt, endast en knut! Det låter väl bra eller hur?
Ett typiskt tillhåll för Färnan.
Jag kommer inte att gå in på själva grejerna jag använder eller andra metoder, där finns så mycket att man väldigt enkelt skulle kunna skriva en bok om dessa saker.

Riggen jag kommer att visa och beskriva kan självklart användas till andra arter som Braxen, Sutare, Mört, Id, Karp ... Ja, listan kan göras lång, men den fungerar suveränt till allt fiske med Quivertip/ lättare feederspön i både stilla och strömmande vatten.
Riggens komponenter i sin helhet.
På din huvudlina, trär du på din Link-ledger, beskrivning på den kommer lite längre ner. Därefter en bufferbead, ett flötesstopp, en Anti-tangle sleeve och till slut din utvalda krok.
Flötesstoppets placering.
Flötesstoppet trycks in i den stora öppningen i Anti-tangle sleeven, cirka halva stoppet ska in och det hela sitter bra och stadigt.
Anti-tangle sleevens placering.
Anti-tangle sleeven ska nu tryckas in i bufferbeadens öppning som visad på bilden. Vid justering av tafsens längd drar du bara i bufferbeaden upp eller ner tills du eller fisken är nöjd.
Justerbart efter förhållanden och fiskens beteende.
Nu är det klart och du har nu en glidande rigg, var du enkelt kan bestämma tafsens längd, utan att linan skadas. Det är bara att flytta på bufferbeaden och du har endast en knut som kan försvaga det hela.

Riggen är så säker den kan bli, går en exempelvis Färna fast och sliter linan, så blir fisken av med allt utom kroken.
Fritt från trassel.
Allt är friktionsfritt och Anti-tangle sleeven ser till att tafsen hålls borta från huvudlina i kasten och denna rigg trasslar väldigt sällan och jag vill påstå att med en Palomarknut för kroken, så håller du samma styrka på huvudlina hela vägen som styrkan på linan.

En del använder sig av ett Paternoster tackel och där har du två knutar, en del fiskar med ett lekande som stopp och då är vi uppe i tre knutar som kan och vill försvaga din rigg. Det tar tid att knuta allt detta, tid du kan använda till fiske. Vad väljer du?
Riggen fungerar alltid och året runt och det med alla tänkbara beten.
En hungrig Färna äter det mesta som serveras, men en skrämd Färna tar inget, den dunstar från platsen. Ena stunden är nappen små knycker och på andra tider är huggen kraftiga och jag kan med min egen lilla erfarenhet säga, släpp aldrig spöet ur ditt synfält, ha det nära till hands!

Oftast börjar det med mindre Färnor och fiskar du på samma spot, så får du bara mindre fiskar. Prova att fiska lite längre nerströms och jag garanterar att du får större fisk, dem största Färnorna står oftast längst bak i stimmet, högst troligen för att dem är skyggast.
Link-Ledger.
För att göra denna länk med vikt behöver du en bit lina, en run-ring och hagel, som passar efter förhållanden i vattnet och fiskeplatsen, jag använder oftast SSG-hagel, 1- 4 stycken, behöver jag mera vikt, går jag över till blysänken.
Link-ledgern i närbild.
Jag trär på run-ringen på linbiten och viker linan och slår en överhandsknut som håller run-ringen på plats i sin egen lilla ögla och det ger mycket rörelse. Jag anpassar längden till 5 - 10 cm och gör en överhandsknut i andra änden och klämmer fast mina tyngder.

Du ser på bilden hur det ska se ut, jag ska tillägga att om du behöver en kastvikt på mera än 10 gram och kasta långt, så är det en fördel att ha ytterligare ett flötesstopp på linan och det sätter du framför Anti-tangle sleeven och problemet med att tafsen kortas ner i kastet elimineras.
Färnahak, året runt, men främst under vintern.
Färnan älskar skydd att gömma sig i och under och trädens rötter ger Färnan allt den begär och det är där du ska söka dem. Riggen jag har beskrivit ger dig chansen att fiska lite närmre Färnans P-platser och du ska vara medveten om att, Om det skulle skita sig, så går fisken oftast med endast kroken och det klarar dem.
Fin Trippel från just trädet ovan.
Det finns lite att tänka på under fisket: Strömförhållanden, kastvikt, lina, spöets vinkling, vilken Quivertip du använder, prova olika beten, mäskning mm.

Det viktigaste är att Färnan inte skräms av dig, då är du nog rökt för resten av dagen. Byta plats ofta under dagen och fiska max en halvtimme per plats. Smyg fram försiktigt och mäska flera platser och sen fiskar du av dem, det och denna rigg är rätt melodi! Jag kommer senare att beskriva beten, mäsk och flötmete mm och jag vill önska er alla skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.