tisdag 19 februari 2019

Mört i kalla vatten! Bröd är ett superbete!

Det fina lilla matchspö skulle testas, recensionen har ni redan fått och hur min lilla test gick av stapeln, får ni här. Inte det lättaste vid denna årstiden, isen ligger kvar på gölen och där var det svårt milt sagt!

Kanalen i centrala Nybro (Bolanders bäck) var nog ända möjligheten för något vettigt fiske, gäller jo bara att hitta fisken och vart den kunde tänkas ställas sig i den ganska så stridiga strömmen. Kasper och jag löste detta under ett par promenader och jag såg en större mört under några dagar och på den vägen är det.
Mörten. Rutilus rutilus.
Mörten finns i hela landet och i dem flesta vatten, lätt att fånga, när man inte behöver dem som bete eller satsar på dem. Nu har vi vinter och det gör det inte enklare och framför allt inte om man vill fånga större individer.

Mina tips för fiske vid denna årstiden är att fiske tidig morgon och sen eftermiddag/kväll, då kan man komma till tals med enstaka större exemplar. Bröd är ett suveränt bete för många Cyprinider och främst för mörten och under denna årstid.

Brödet syns bra i det klara vattnet, fluffigheten är bra och mörten älskar bröd. Nästa steg var att göra en liten mix som skulle dels locka fram fisken och även hålla den kvar tills jag kom och det blev lite av det vanliga.
Kokt ris med Curry, bröd och majs med BoB Jordgubbssaft.
Jag kokar riset i 5 minuter och sedan får det stå över natten med locket på och konsistensen blir perfekt och du har 10 000 falska maggots, som inte kryper iväg eller ner i bottnen. Jag tillsätter oftast Curry som attraherar mörtarna och du får en fin gul färg på riskornen.

Om jag använder majskorn, så tillsätter jag gärna 3 matskedar per burk med BoB´s Jordgubbssaft kvällen innan, just detta gillar dem flesta av våra metfiskar, så prova detta om fisket går trögt. Denna saft är väldigt koncentrerad, typ en del saft till 7 delar vatten för att det hela ska bli drickbart!
Ris med curry och lite brödinkråm, det räcker långt.
Du kan, som jag tillsätta lite uppblött bröd till riset och här använder jag utesluten den färskaste formfranskan jag kan hitta och den är även mitt krokbete, som jag kommer till.
Tillsätt blötlagd bröd till riset.
Detta slafs sprider sig med strömmen och lockar fram fisken och du kan trotta ditt flöte genom detta och fisken hittar din brödbit. Molnet sprider mycket doftpartiklar, vad du ska tänka på, är att mosa brödet så mycket det går, så det inte finns några födoämnen.

Brödslafset sprider sig, riset lägger sig över bottnen och du fiskar över detta och det ger fisk om du har valt rätt plats.

Lägg 4-5 färska skivor från formfranskan i en burk med vatten, en skiva i taget och ta upp skivan så snart brödet slutar bubbla. Låt vattnet rinna ur brödskivan och nu knådar du brödskivan och sen tar du nästa och nästa.
Hemmagjord brödstans.
Dina krokbeten stansar du ut brödets vita del och det gör du med en brödstans, som du kan göra av olika rör med olika dimensioner, allt efter hur stora dina beten ska vara.

Fila stansens kanter vassa, så får du fina beten och tänk på att dessa brödbitar blir stora i vatten, något jag kommer till.
Gör ett antal brödbitar klara precis innan fisket.
Förberedd dig innan fisket, gör ett gäng brödbitar, så du har dem klara och du kan med fördel ger dem en boost med en sprayflavour, prova dig fram, men ett tips är mandeldoft och söta dofter, det gillar mörten.
Vik brödbiten på mitten och sätt den på kroken.
Kläm din brödbit mellan tumme och pekfinger hårt och vik sedan biten på mitten och sen genom med kroken, jag tror bilden ovan visar det bättre än min förklaring.
I vatten lösas brödet upp sig.
Väl i spadet ser det ut så här, men inte länge till och denna metod, gör att ditt bete sitter fast på ett bra sätt och ramlar inte av.
Brödbiten efter ungefär 1 minut i vatten.
Efter ca 1 minut, så har brödet sugit åt sig vatten och det hela blir en liten fluffig liten fin boll av bröd, som sitter fast och det är lite svårare för fisken att suga av beten från kroken.

Fisket kan vara knepigt vid denna årstid och du bör prova med olika storlekar på ditt krokbete, men jag tycker nog att mörten tar ganska stora beten, utan några större problem och dessa beten är mjuka och sugs enkelt och snabbt in i fiskens mun.
Loaferflöte fungerar bra för lyftnapp.
Jag valde ett Loafer flöte, som tar 3 AAA. Stort? Ja, men man får anpassa flötet efter förhållanden och dessa flöten fungerar även bra för att fiska med lyft metoder, fast dem är gjorde för trotting med större beten i strömmande vatten och mera gjorda för Färnor mm.
Samlingsplats i den lokala kanalen.
Jag hittade fisken och mäskade väldigt lite med enbart ris, det skedde kvällen innan och dagen efter var jag på plats och det var trögt och svårt.

Strömmen genom kanalen stannar upp lite här, innan vattnet pressas över kanten och rinner vidare mot Linnéasjön, här måste finnas fisk, jag hade jo sett en större där ett par dagar tidigare.
Mörten samlas i bakvatten.
Fisken ställer sig oftast var det är lite lugnare eller helt lä för strömmen, den lyxen hade inte jag, men man får leta och små bakvatten som detta kan och vill hålla fisk, när strömmen är hård. Bara ett tips!
Sen eftermiddagsfångst.
Jag tycker inte att det var så illa med denna fångst, med tanke på väder, vind, ström och kyla och smältvatten, det får duga tills nästa gång.
550 gram. Mörten älskar bröd!
Jag skulle få testa spöet,men det tog sin tid innan jag fick det hela rätt och första nappet kom. Jag hade lite bulkhagel 60 cm över bottnen och ett napphagel i storlek 4 ungefär 6 cm från kroken och det funkade hyfsat.

Lite trams med strömmen som drar ner flötet finns alltid med i bilden, men ett lyftnapp, var fisken tar betet och lyfter napphaglet, det missar man inte och jag hade 11 napp och landade dessa 9 mörtar, var den största vägde 550 gram.

Inget att klaga på, spöet är snabbt, drillar bra, testad och klart och jag är mer än nöjd. Precis som det bör sig vara och med dessa ord tackar jag för denna gång och önskar er alla skitfiske, vi hörs snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.