torsdag 7 mars 2019

Mört och många andra arter älskar bröd!

Det skulle bli fiske efter i dag och nya håven skulle döpas, fiske blev det och ett blankpass så det heter duga och något dopp för håven blev det inte.

Jag gick runt gölen ett varv och mäskade 5-6 platser, var jag brukar få lite större Mörtar och sedan fiskade jag på dessa platser under dagen.

Inte en tillstymmelse till napp och jag provade med alla beten jag hade med mig. Det var totalt godnatt, Go home Luis, we´re not hungry ... ja ja bla bla och den ända fukten håven kände, var regnet som kom i dag med jämna mellanrum .. God I love it!
Mört på bröd.
Fisket har inte varit lätt den senaste tiden, kallt och så pass kyliga nätter att isen lade sig på gölen, för att sen tina upp och så har det varit under en ganska lång tid.

Fisk har det blivit, men endast på bröd och flötmete, har testad med bottenmete, men det blir väldigt få och svaga napp och flötet visar mig mera.

Jag tänkte visa lite kring jag använder brödet som bete och mäsk och hoppas att bilderna visar er vad jag menar.
Mosat och uppblött bröd är din mäsk.
Blötlägg lite bröd och sedan mosar du det totalt, en matberedare gör detta på ett par sekunder. Ett tips är att göra detta när frugan är ute. Du kan tillsätta krydda eller doft i detta stadie, om du så önskar och lite hampa skadar aldrig, men se upp med mängden!

Dränera bort så mycket vatten du kan och du får samma konsistens och utseende som på bilden ovan. Detta går att krama i små Valnöts stora bollar och dessa spricker upp när dem träffa vattenytan och ett moln av  brödpartiklar som lockar fram fisken.
Brödet, en färsk formfranska, jag kör ofta med två bitar.
Betet är det vita brödet ifrån en färsk formfranska och jag använder oftast en 8 mm stans för att stansa ut mina beten.

Stansen gör du enkelt själv av en penna eller annat rör och sen sågar du försiktigt en skåra för kroken, så du får ut brödet.
2 stansade brödbitar, perfekt för en större mört.
Här två utstansade bitar som ska bli mitt bete, i detta stadie är brödet för ömtåligt och fluffigt för att sätta på kroken och ...
Kläm ihop båda bitarna.
... det löser du enkelt genom att klämma ihop båda brödbitarna mellan fingrarna, som visat på bilden.
Montering av kroken.
Stick din krokspets genom mitten av denna lilla hårda skiva, du ser här på bilden hur jag menar och det ger ett bra fäste och brödet ramlar inte av, vara sig under kastet eller när det landar på vattenytan.
Efter 1-2 minuter i iskallt vatten.
Bilden ovan visar dig hur betet blir efter 1-2 minuter i kallt vatten med endast någon grads värme. Storleken är bra, montaget av betet är bra, kroken sitter perfekt i mitten, det blir inte så mycket bättre!
Super fint bete för Mört och en massa andra arter.
Här är samma bete efter 5 minuter i spadet. Mjukt och fluffigt och det är ett super bra bete för väldigt många arter: Mört; Braxen, Id, Sarv, Stäm, Ruda, Björkna med flera och vi ska inte glömma Karpen, Gräskarpen och Färnorna, som inte missar en väl presenterad brödbit.

Med andra ord alla älskar bröd och det är billigt, lätt att skaffa fram, finns jo överallt, det lockar med sin doft och du kan dippa eller spraya om du vill och framför allt, så är det ett bete som syns bra.

Allt gammalt bröd du får över torkar du och malar ner till groundbait och du har en fin grund för din mäsk. Det ända du behöver tänka på innan fisket är att brödet du ska ha som bete skall vara färskt.
Saengers Sensitec Black Match Square Net.
Jo ni! Håven får döpas en annan gång och då tar jag med en recension kring den, så håll tillgodo. Det kommer en hel del recensioner framöver och det rör sig om spön, beten, mäsk mm, det blir nog intressant för många av er.
Varma och molniga dagar nappar det bra.
Riktigt bra fiske har jag inte haft, men dem dagarna var Mörtarna har varit lite i farten, ja det är dagar var det har varit varmare och mulet, samt lite regn i luften.

Morgon och sen eftermiddag har varit bäst, men det kanske ändrar sig framöver,, vi får se vad som händer. Kan även säga att jag har en liten mäskkampanj på gång också och det sker på två mindre spots i gölen.
Det är tufft och svårfiskat med isläggning varannan dag.
Just är det tufft, svårt och jävligt irriterande att man inte kan få lite kontinuitet i fisket, det avbryts hela tiden av isen. Men man ånger på så gott det går och snart så slipper vi detta och våren är här. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.