tisdag 8 oktober 2019

Lite fågelproblem senast .... men ...

Senast jag fiskade i Svarte göl uppstod stora problem med fågellivet som ibland var totalt hopplösa i sitt dykande efter mina boilies. Men som alltid när det uppstår ett problem, så skall det lösa, så är det jo!

Med förra passets problem och fåglarnas framfart, så utökade jag mängden spö till 4 stycken, min tanke var att dem kan inte vara över alla 4 riggar samtidigt och jag spred mina boilies ytterligare och det skedde under veckan på väg till och från arbetet. Planen var lagt och nu gällde det bara att hitta en dag, var det fanns tid och ledighet.
First light.
Dagen infann sig förra veckan och jag kom tidigt och spred ca 15 boilies över varje plats var mina riggar skulle ligga. Allt var snabbt på plats, man börjar få in vanan efter alla år och dagens först kopp kunde avnjutas i solen första strålar. Love it!
Ready to Rumble.
Änderna höll sig borta och jag trodde nog att morgonen skulle ge en firre, det hände, men förmiddagen gick med två slemmiga Braxen. Inte riktigt min smak, men riggarnas effektivitet hade visat sig och det gav ro i själen, om jag nu har en sådan.
Enkel, trasselfri och effektiv rigg.
Jag körde med två Snomans och med två Naked rigg som ni ser på bilden. Förra passet fanns det lead core, men den tog jag bort efter att ha sett hur en lead core lägger sig över gräs och chod.

Det bildas en ränna i gräset, som tydligt sticker ut och det gillar jag inte, med endast huvudlinan, blir det betydligt mera diskret och igen övergår det hela till ordspråket: -Vad dem inte ser, har dem inte ont i r.... av!
Naked Heli-Ronnie rigg.
3-4 oz bly med lekande, helibead och två 8 mm rubberbeads, riggen består av 20 - 25 cm Amnesia Black och en ring sviwel för Heli rörelsen och sen den effektiva Ronnie riggen med en Curve Shank i size 4.
Både jag och karparna gillar denna.
Jag har tagit hem dem flesta av dessa, ja jag kallar dem Goo´s från Tandem Baits och denna kryddiga smörja gillar karparna och då gillar jag den så klart.

Lite pops i en burk och lite av denna Indian Hot Spice under en vecka tid, var du ser till att alla beten får en fin coating. Det är allt som behövs, fast jag ger mina pop-ups lite extra innan avgång mot fiskeplatsen. Prova dessa Goo´s 59 kronor hos Karpfiskebutiken.
Foam nuggets, en bra säkerhet över mjuka bottnar.
Jag monterar även 1-2 nuggets runt krok och bete och då ställer riggen sig sakta och rätt. Mina Snowmans för samma behandling och då vet jag att allt ligger rätt och inte trasslat. Använd en PVA- mesh bag tänker nog någon och det är en bra trasselfri lösning, men inte i Svarte göl, var det lever en halv miljon Braxen ...oh no!
All lined up.

Ben Rangel.
Jodå benranglet hängde med denna fina soliga dag, fick väcka honom ur sin långa dvala. Han trivdes nog, det var i alla fall inget gnäll från hans sida och det var skönt, det räcker gott och väl med alla frågor från folket och ändernas läten.
Kolla dina spötoppar!
Back-leads är ett måste vid fiske med 4 spö, risken för att trassla in fisk i linorna är stor och det hjälper också bra när det simmar horder av Änder runt spöna mm.

Jag använder back-leads i vikten 20 gram och jag ser oftast små rörelser i spötoppen innan runnet från en karp kommer och jag ser tyvärr också när en Braxen är framme och det långt innan man får bleeps och ser sin hangers gå upp och ner.
Liten Fjällkarp, dagens första..
Väntan blev ganska lång och jag trodde att jag stod inför en blankning, men strax innan 4 på eftermiddagen, fick jag ställa undan kaffet och denna lilla söta karp råkade få en kryddig pop-up i munnen.

Proceduren på land gick snabbt och den fick gå tillbaka en bit bort och sen var det ut med spöt igen och jag återgick till det nu kalla kaffet. En cigg tändes och nytt varmt kaffe fyllde min mugg och jag hann tänka att det var skönt att slippa blanka ...
Broken Fully.
... Då började hangern på spö nummer två att sakta krypa mot klingan och jag lyfte spöt. Alltså bara känslan att känna att det inte är en Braxen är lika skön, som det var tråkigt att känna att det definitivt inte var den karpen jag jagar. Men tiggare kan inte välja, jag vet och har sett mitt mål på platsen vid ett flertal tillfällen och den dagen kommer.
Dusty Daiwas.
Så såg det ut denna dag, två Braxen och två mindre Karpar, ska man gnälla? Nej, det gav frisk luft och erfarenhet och jag slapp en blankning och lite lärde jag mig.

Änder kom flera gånger under dagen och dök, lite beten hittade dem, men med spridningen av beten och även mina riggar, så fanns det alltid 1-2 spö som fikade i lugn och ro, fast bara under korta, men det räckte till 4 napp och två karpar.
Det skulle bli flera framöver.
Jag ser det som en bra dag, frugan kom ner med hunden, lite kaffe och goa mackor, några värmande kramar och pussar och sen lite fisk, vad faan klagar man på?

Nu har det blivit kallare med nattfrost i tid och otid, det gör att jag byter platsen till ställen var det är så silty det bara kan bli och grunden till detta är att det är här den naturliga födan finns och två av riggarna ska läggas bland den ruttnande växtligheten och sen får vi se .... Skitfiske på er, nästa gång titta vi på lite varma stövlar ... Snart är kung Bore här på allvar!