fredag 15 november 2019

Taskiga batterier och Novemberkarp.

Den 13 november började inte bra, när jag skulle åka till sjön, startade inte mopeden! Batterihel... var helt enkelt urladdat och då var det bara att möblera om och ta cykeln. Fiska skulle jag och det lilla problemet skulle inte stoppa mig.

Väl framme lade pannlampan av och jag fick rota fram batterier från en våg, så det löste sig. Grejerna satte upp utan några problem och med nya Dot Spomben lades Mango och Cream boilies och Tigers nuts ut med god spridning för mina tre riggar.

Det blev två Ronnie-riggs med CF 15 pop-up och test av den nya SD = Scopex Dream och mittenspöt fick en lite större Tiger nuts och ett gult fakecorn. Alla riggar fick sin minimala meshbag och med linan i spolarnas linclips, så låg snart allt på rätt plats och kaffet kom fram.
Mörk , kylig novembermorgon och ingen vind.
Det var lite ruggigt med ett par grader i luften, kaffet värmde gott i strupen och om mina näver. Mopedproblemet var borta och jag var nöjd med den nya spomben, allt låg rätt och det var den trettonde, den siffran är mitt lyckotal, så kanske vem vet?

Ett litet orosmoment var avsaknaden av vind, man hade hotat med sydlig vind upp till 4 sekundmeter, men den kom aldrig denna dag.
Ridgemonkeys RM TEC Mono.
En annan sak som var glädjande, det var nya linan på Foxrullarna, Ridgemonkeys TEC Mono, som jag testade denna dag. Kastar bra, sjunker som en gråsten, lagom töjbarhet och knutstark.

Rekommenderar följande knutar: 5 - Turn Grinner, Uni-knot eller Palomar för denna lina, som finns i vit, grön och brun färg. Hur stark och hur nötningstålig denna lina är, skulle visa sig senare under dagen.
Del av dagens meny.
Allt eftersom det ljusnade, steg aktiviteten på ytan, jag såg en karp rulla rakt över fiskeplatsen och en stund senare en till, eller om det var samma en liten bit från mina boilies.

Det där får vilken karpfiskare att gå igång och jag preparerade 5 meshbags med mycket doft och lade ut dem spridd med spomben, så dessa skulle sprida extra doft över min fiskeplats.
Tillhörande dofter.
Vid 10 - tiden hade det inte hänt, men en timme senare hade jag lite enstaka bleep, så något gick därute och jag höll tummarna att det inte var braxarna som hade kommit in.

Inget hände och jag började kasta runt med ena spöt i hopp om att landa i fiskens närhet, men det gav jag upp. Jag kände att på flera ställen i kanten av mitt uppmäskade område, att chodden på bottnen var betydligt tjockare än där jag fiskar och fiskarna har rivit lite i det bruna gräset mm.

Djupet är ca 6 meter och i omedelbar närhet finns resterna av det gamla hopptornet, som Nybroborna använde en bit in på 60 - talet. Det finns lite rester kvar på bottnen, man ser det på SmartCastlodet och det har blivit  övervintringsställe för en del av sjöns karpar.
Crimped Amnesia- Ronnie rigg.
Mina Amnesia-riggar är enkla att göra och består av följande om du vill prova: NGT Curve Shank i sixe 4, 2 stycken QC Ring Swivels i size 8, passar perfekt för att balansera ner en 15 mm pop-ups.

Klipp av en 22 cm lång bit av Amnesia eller annat typ av mono material och jag använder 20 lb Amnesia och 0,6 mm Wychwood crimps. Värm gärna änden av linan för extra säkerhet, men har du gjord rätt, så glider inte linan i dessa crimps.

Klicka på bilden för större bild och se alla riggkomponenterna. Se upp med coated braids, en del fungerar för crimping, medans andra glider isär under press! 
Solen bröt genom, men bara en kort stund.
Tiden går och förmiddagen går över i eftermiddag, inget händer och jag funderar på om jag sitter på ett blankpass, molnen tunnar ut lite och under en kort stund bryter solen genom och jag ser att det kommer lite bubblor på den mörka svarta, men stilla ytan och det sker rakt över mina riggar.

Ny kopp och ny cigg, solen värmer lite och man njuter med ena ögat på spöna, två bleep och sen en paus, 4 sekunder senare, ett par bleep och jag hinner tänka: - Nej inga braxar, sen övergår det hela till en ett långt monotont  läte från Delkimlarmet i mitten på poden.
Hellre Tiger nuts än pop-ups?
Det visade sig vara en äldre fjällkarp, den såg lite grådassig ut i den bleka solen, fighten var det inga fel på, den plockade så fint upp linan på ena spöt, så två spö skulle kastas om.

Det gör inget, jag hade lyckats än en gång och några timmar till skulle jag ge det, klockan var jo bara strax över 14 och kanske fanns det flera som ville ha min utlagda föda?
Allt för ett dagpass.
Jag rättar till det hela och får ut mina riggar och efter lite kaffe och en segercigarett, så går jag genom lite av mina grejer, ordnar upp det hela, så jag snabbt kan dra hem senare.

Det går inte åt så värst mycket prylar för ett dagpass, allt får rum i denna låda, visst en riggpouch och bagen med beten, mer än så är det inte och man kan flytta snabbt om det behövs.

Jag sitter och spanar över platsen och ser inga tecken på mer aktivitet och börjar sakta att plocka ihop mina grejer, klockan närmar sig 15.00 och jag är nöjd med dagen. Jag har sista riggen liggande ute och står och svänger ut mina sista Mangoboilies, när jag får ett run. Något har hittat min CF pop-up och fattat tycke om doften, Coco Vanilla.
I sista stund och välkommen.
Jag slänger boilies och kaströret, tar spöt och känner direkt att det är en karp, men bara i 30 sekunder och sen går den fast i något. Den kan ta lite lina och när jag pressar blir det stopp! Jag provar allt jag kan, men det vill inte lossna och till slut får jag dra för hand och jag känner att det hela lossnar, men nu simmar fisken sakta och jag får pressa in det hela och det är tungt!

Nära land ser jag en bit av en bräda och bakom denna, en wobblade fisk, jag lyckas få det hela i håven. Brädan är antingen en del av en gammal båt eller en del av hopptornet. Fisken är en blek mager fjällkarp, kanske en returfisk och jag tar en snabb bild med mobilen och sätter tillbaka fisken.
Del av gamla hopptornet?
Egentligen ville jag fortsätta fisket, men både kaffet och fimparna var slut och jag förvånades över linans styrka och nötningståligheten, inte ett märke ens och 0,35 mm ska hålla 5,4 kilo enligt etiketten, det är nog mera än så. Ska nog bli ett par spolar till i framtiden!

Efter fisken var det bara att åka hem, resterande fiskar får gnaga på Mango och lite av Banana and Hazelnuts, som jag ska fortsätta med, båda fina beten från NGT och så får vi se hur det går framöver.
Enbenta Staffe gjorde sitt jobb.

Jag har haft lite problem med att få bra fiske med dessa härliga spö ( E-S-P´s Terry Hearn) men det kanske börjar att lossna nu? Jag kanske är löjlig, men det har känts så, lite av en förbannelse har det nog varit. 

Under dagens fiske testade jag lite olika Spombs på badplatsen, använde sanden som kastvikt och min recension kommer snart och med dessa ord avslutar jag med att önska er alla skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.