tisdag 19 november 2019

Spomb, DOT-Spomb eller Air Bomb, vad väljer du?

Novembermörkret är över oss, det har nog ingen missat. Mörk och miserabelt, regn, lite snöslask och rusk med växlande kalla och varma vindar och på detta så ligger man med feber och halsont, alltså lite influensa på köpet, Love it!

Detta innebär att jag verken får eller kan jobba, men jag har tid för att skriva och jag är glad för att jag hann testa dessa prylar som vi ska titta på i dag. På tal om att skriva, så kommer jag framöver att beskriva lite om tiden från Nybro Fiskeklubb, SG. Anguilla och Team 200 lb plus och det finns även lite nyare saker jag kan belysa på mitt sätt, så håll tillgodo.
Spomb, DOT-Spomb och Air bomb testades grundligt.
Under mitt senaste fiske hann jag med en grundlig test och jämförelse mellan Spomben, DOT-Spomben och Air bomben från TF Gear och det testet var med endast boilies och min vanliga utrustning för dessa ändamål att få ut min mäsk mm på rätt ställe och rätt avstånd.
Spomben (Originalet) full av boilies.
Jag börjar med Spomben, som jag har använd under flera år och flitigt. Jag är nöjd med den, lätt att öppna och fylla på och sen stänga.Bilden visar Spomben full av boilies och det är 30 stycken packade i 15 mm storlek.

Kastar bra, dock lite vinglig i början av kasten och den gillar inte sidovindar och här får man korrigera lite. Sen kan den faktisk landa utan att öppna sig och den biten gillar jag inte, ej heller att den inte flyter.
DOT Spomben full av boilies.
DOT-Spomben, heter egentligen spod? Den  tar inte lika mycket last som original Spomben, men den kastar nog lite längre och lite bättre. Den går rakare i luften och den klarar sidovindar lite bättre på grund av sina små extra vingar.

Känns väldig plastig, men den klarade mina våldsamheter galant och den är flytande och lär väldig enkel att öppna och stänga med en hand, en stor fördel.
Air bomben flyter utan hjälp, kaster bra och långt, jag har valt storleken Midi för mina floaters och det finns en större modell som jag ska testa längre fram.
Så ska dina boilies ligga enligt beskrivningen.

Det står i beskrivningen att man ska lägga boilies och andra större beten i den delen var metalltråden går genom, men jag har inte märkt någon skillnad.
Partiklar och andra mindre beten ska läggas i denna delen.
I den andra delen utan tråd, ska man placerar sina partikelbeten eller andra mindre beten, jag märker ingen skillnad och det hela lägger sig jo mot nosen innan kastet och framför allt pressas allt samman i själva kastet.

Att öppna och stänga Air bomben med en hand kräver lite övning och framför allt att stänga den. Man rekommenderar att man använder spötoppen som motstånd för öppnandet, det rekommenderar jag definitivt inte!
Metallringen runt tråden och det är klart för kastet.
När Air bomben är stängd, så dra man i snöret så den stora metallringen kan sättas på den lilla trådhaken, denna hake fick jag justera lite för att metallringen inte skulle hoppa av, men det var lätt fixad.

Det hela fungerar på följande sätt, ska du ha dina riggar och beten liggandes på ett avstånd av säg 15 wraps, så minska du avståndet till 12 wraps och sätter din lina i linclipset på rullen. Då blir det väldigt bra och din mäsk hamnar över dina riggar och Air bomben landar på ytan 3 spölängder kortare än fiskeplatsen och skrämmer inget.

Vid ett vanligt kast blir det en bra spridning, ungefär som med en katapult. Men vill du ha en större spridning, så ska du kasta hårt och högt. Vill du har en mindre spridning av dina beten, så kastar du hårt, men lågt.

Och skulle du vilja punktmäska väldigt koncentrerad, så tar du linan ur lineclipset och kastar för långt. Air bomben öppnar sig inte på ytan eller i luften, det sker endast när det tar stopp mot lineclipset.

Väl liggandes på ytan vevar du Air bomben till rätt plats och gör ett snärtigt ryck med spöt och den öppnar sig och förhoppningsvis är det rakt över dina riggar.
12 fot Free Spirit Launcher M/R och JRC Express reel.
Air bomb i Midi storlek väger 60 gram tom och ca 200 gram full, den kan alltså med lite försiktighet, användas på ett vanligt karpspö, typ en 3 pundare. Den större modellen eller längre kast, kräver ett kraftigare spö och man rekommenderar spön med 4-5 lb testkurva, braided lines och en shockleader.

Jag använder ett 12 fots Free Spirit Launcher multirange spodspö med en JRC Express 10 000 rulle, min lina är TF gear´s Red Mist mono i 10 lb och jag har en 40 lb braid som shockleader och jag har aldrig haft några problem överhuvudtaget.
Jag använder TF Gear´s Red Mist mono i 10 lb och 40 lb shockleader till all mäskning.
Min sammanställning av denna test blir lite luddig kanske, jag gillar Spombens utrymme för beten, jag gillar DOT-Spomben för sina kastegenskaper i sidovindar och jag gillar Air bomb för sin förmåga att kunna sprida beten, utan att skrämma fisk och att man faktiskt kan punktmäska också.

Alla berörda har sina nackdelar. Spomben kan landa utan att öppna sig och den måste ha hjälp för att flyta. Dot-Spomben tar inte så mycket last, känns som plasten ska gå sönder. Air bomben är inte enkel att stänga med en hand, men övning kanske ger mästare? Alla är lätta att veva in. Vad väljer du? Tills nästa inlägg önskar jag er alla skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.