tisdag 4 februari 2020

Du kan fiska effektivt och samtidigt till en billig peng!

Många är dem sorters boilies jag har provat under min tid bakom karpspöna och många är dem boilies jag har gjord själv och då menar jag från grunden. Många har varit bra, dem stora namnen på marknaden, varför? Jo, för man kan inte slå sig in på marknaden med crapbaits, det märks direkt och det sprids som en löpeld.

Visst har det funnits skit och det finns nog fortfarande lite dynga i omlopp. När jag gjorde egna mixer insåg jag snabbt att det kan bli bra, väldigt bra, men det kostar att göra bra boiliemixer själv, fast lite billigare blir det.

Jag fann snabbt att under en hundralapp per kilo torr mix är nästintill omöjligt om du ska göra en mix som karpen känner av att den mår bra av, men och det kommer jag till. Sen har det varit många som har gnällt lite över priset på Ready mades _ Jag har inte råd att betala runt 130 kronor per kilo boilies! 

Mitt svar har alltid varit att skippa pizzan, ölen, pubrundan, cigaretterna eller köp den bil som är billigare i drift och så har man råd, det gäller att prioritera här eller så kan jag vara brysk och säga: - Vill du uppnå något så gör man det!
Februarifjällis.
Det går att tillverka billiga och effektiva beten, var alla kan vara med och min tanke går till dem som inte har så mycket pengar till beten som typ studerande, ungdomar och tyvärr även arbetslösa som vill fiska karp med effektiva beten till en ringa peng och här kommer lite tips på beten som kommer att ge lite mera flås i dina rullar.
Pitbull Baits Livver pellets 3 mm.
Jag vet att man kan köpa billigare pellets än dessa från Pitbull Baits, men inte effektivare för 39 kronor per kilo. Dessa finns i flera varianter och jag har testad två stycken så här långt på säsongen och den första är Liver.

En grym leverdoft som verkligen lockar till sig karpen. Perfekta att ha i en spodmix eller i en liten PVA-mesh bag eller så sprider du dem över ett större området och fisken får leta och du håller fisken kvar längre på platsen.
Pitbull Baits Krill pellets 3 mm.
Samma sak gäller med denna på bilden ovan, nämligen Krillpellets, en stinkare av rang och effektivt så det förslår. Dessa pellets kan även blötläggas och användas genom att du kramas dem uppblötta pellets runt en Method feeder. Så långt har vi lockat in karparna.
Pellets beskrivningen.
Här en liten beskrivning av dessa pellets. 
Riktigt bra boilies för kalla vatten och billiga.
NGT har tagit fram dessa Dynamic boilies och jag måste säga att för 79 kronor per påse, så kan det inte bli eller göra effektivare och det finns 5 sorters dofter och färger.

Alla påsar ligger på 900 gram och innehåller pop-ups och wafters, så alla aspekter kring betespresentation är täckta. Vill du använda en Snowmanpresentation är det bara att dela en pop-up och använda en halva på en boilie direkt från påsen.
Mango and Cream boilies 15 mm.
Jag har fått en del karp på dessa under mitt fiske och jag har redan fått två i år, båda har kommit på Mango and Creamboilies. Taktiken har varit att sprida dessa runt en pop-up från påsen och det har fungerat väldigt bra.
Washed out orange Mango and Cream.
Utseendet är washed out, eller urlakade och det lurar en del fisk, doften kan tyckas kraftig, men det behövs i kalla vatten under vår, höst och vinter och dessa är suveräna som single baits.
Washed out Krill  boilies 15 mm.
Längre fram är det mera fishy som gäller och dessa washed out Krill med sin rosa färg är bra, dofterna sitter i länge, pop-ups stannar uppe och sjunker inte. Wafters fungerar bäst med en krok storlek 6 eller 8.
Färgen på Krillboilies, washed out pink.
Dessa boilies tillverkas i England och jag undrar vem som rullar och tillverkar dem? Väldigt fina i formen och har bra spänst, men ändå väldigt lättsmälda för karparna.
900 gram, 3 pop-ups och 3 wafters per påse. 79 kronor.
Sommerfisket, där blir det dessa mörkröda  Tuna and Sardine, bra färg och en superfin doft, inte den där stinkare som får frugan att be dig dra .. Nej ganska mild doft, som verkligen kommer fram i vattnet.
Dark red Tuna and Sardine 15 mm.
Effektiva pellets för 39 kronor per kilo och 5 sorters boilies, som täcker hela året, med pop-ups och wafters för 79 kronor. Nu kan alla vara med och jag lovar och garantera att du får bra fiske med dessa produkter.
SS Spicy Squid 15 mm yellow fluoro.
Jag har tidigare varit inne på pop-ups från Karpfiskebutiken och just nu kompletterar jag inför sommarens fiske och dessa Fluorogula Bläckfiskdoftande pop-ups tror jag hårt på!

Alla dessa pop-ups ligger på 35 kronor per burk, jämfört med stora märken som ligger på 99 kronor eller mer. Dem flyter i en månad eller mer, jag har testad, dem ger fisk och du har massor av färger och dofter att välja på. Här hittar du dessa nämnda beten. www.karpfiskebutiken.se

Februarikarp.
10 påsar boilies, 5 burkar pop-ups, 6 påsar pellets kostar dig ca 1200 kronor, ja och så lite frakt! detta kommer du ganska långt med. Ska du mäska med boilies, så dela dem i halvor, krossa dem till din PVA-stick. Pop-ups kan trimmas ner, så dem blir en wafter och som sagt, så använder du dem även för din Snowman. Du kan fiska effektivt och samtidigt för en billig peng! Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.