söndag 17 maj 2020

Blöta fällor!

Tack för din fråga Anton och här får du svaren. Anton tyckte detta med små fläckar nära land, var fisken äter, var lite spännande och hade lite frågor om mäskning vid det aktuella fisket, hur mycket och hur man placerar sina riggar på bästa tänkbara sätt, utan att dessa märks och skrämmer fisken.

Det tittar vi på och även en liten titt på gårdagens fiske, var vädret var lite obeskrivligt, det fattades nog bara lite åska och en Tornado, där jag befann mig. Visst man blev lite fuktig, men man torka på ett par dagar och två mindre fjällisar fick träffa mig, så man ska inte klaga!
En av naturens egna blöta fällor.
Vi börjar med Antons frågor och hoppas att han blir nöjd med svaren och att andra, får lite inspiration på kuppen. Karparna går ofta nära land, det tror jag dem flesta är medvetna om. Dem har sina små feedingspots och det gäller bara att hitta dessa och vara gå försiktigt tillväga.

Mäskningen och placeringen av riggen kan ske på flera sätt, det kan vara från ett över hängande träd eller från land, om bottnen tillåter det. Från trädet är fördelen, att man kan se om det finns fisk i närheten och man kan sakta sänka ner sin rigg på platsen, utan att skrämma fisken och likaså lägga mäsket rätt.

Från land kan man ibland vada ut och placera mäsk och rigg, här är det en fördel om vattnet är klart, så man ser vad man gör, annars för man känna efter med en längre banksticks med en lite platta på, så man känner den rena delen av platsen.
Fel! Blyet ska maskeras mera.
Det gäller att lägga riggen på rätt sätt, vilket kan vara lite svårare, om vattnet är grumligt. Blyet ska inte läggas på den rena bottnen, karp har en otrolig förmåga att memorera platser och märker direkt, att eller om något inte står rätt till. Så bilden visar hur man inte ska göra!
Rätt och bättre.
Ett mycket bättre sätt, är att placera blyet i kanten av fläcken och i gräset eller dylikt och endast krokbetet synligt, som visat ovan. Mäsket läggs bara över, precis som när du mäskade innan fisket. Jag ber om ursäkt för dessa två bilder, men det är inte så enkelt att ta dessa bilder genom vatten, men det visar vad jag menar.

Man kan dra lite i blyet, så detta försvinner i gräset eller döljs i bottnen, vadar man ut, så kan man med en liten träklyka trycka ner lina och leadcoren, så dessa inte sticker ut.
Räcker mer än väl för ett run!
Hur mycket mäsk man ska lägga ut, beror lite på platsen. Är den liten, så lägger jag bara lite, är den större, så sprider jag ut det hela lite. En näve hampa, vete och krossade tigers, samt 5 - 10 boilies räcker gott och väl för ett resultat.

Inga tighta linor! Endast slak lina och man behöver inta indikatorer på sin lina! Karpen har bara en väg att gå och det är oftast rakt ut eller åt den sida, var den kom ifrån, det var jo där det var lugnt innan! Det var mina svar på Antons frågor och finns det mera du undrar över, så är det bara att höra av sig.
Releaseparty 1.
Det kom ett glädjande mejl, ett litet experiment vi hade jobbat med, hade gett bra resultat och nu ska en del karp från dammen ut i nya vatten och första provfisket med flötmete och majs gav det nya vattnet lite nytt liv i form av 11 stycken mindre fjällisar.
Releaseparty 2.
Det ska bli spännande och se hur dem kommer att växa till sig i framtiden, det har jo gått bra i en mindre damm, som ursprungligen var grävt för kräftor och i det nya vattnet, kommer dessa att stormtrivas. Nu till gårdagens fiske!
Spötvätt!
För ett par dagar sen kunde jag fira lite, det var då 38 år sedan jag landade min första karp och det pågående fiskesuget blev bara to much, jag ville ut! Vädret kollades och det skulle bli 11 grader, lite mulet, men en del sol och västvind. Bra så långt!

Under kvällen sa Smålandsnytt något helt annat och jag kollade telefonen. Nu var det andra saker på gång, hårda västvindar, regn och risk för åska? Vad fan händer? Fiska ville jag och åkte till Linnéahavet i går. Snabbt förstod jag, att lite lä kunde behövas och jag satte mig i en liten vik i norra delen.

Sparsamt hem, men bra.
Två spö fick sina pop-ups och var rigg placerades ut och sen 20 boilies runt varje rigg och sen kom regnet och det var inga små mängder, han däruppe tömde ner över Nybro. Men det var lugnt, man fick upp ett parasoll och sen kunde man avvakta fisken i det torra.
Bolanders bäck började strömma!
Regn och sol om varandra hela morgonen och förmiddagen och det i hiskeliga mängder! Vid ett tidspunkt såg jag att det började strömma ut från vassen bakom mig och insåg snabbt att Bolanders bäck var i rörelse och en liten fix idé kröp fram ... kanske skulle man .... det funkade jo i Stråken?

Om det var det, som fick två karpar att komma till platsen och göra sina misstag eller inte, det kan jag inte svara på. Vad jag gjorde, var att jag fyllde en liten burk med vatten och rörde ner lite doftmedel och hällde två av dessa burkar i det vatten, som strömmade ut över min fiskeplats och så får vi väl se tänkte jag under tiden femte kaffekoppen gled ner.
En av två fjällkarpar.
25 minuter senare vek ena toppen sig och larmet skrek i regnet, en liten fjällkarp, 100 % från Öland, hade hittat min orange pop-up, som var nerkladdad med Fruity beast doft och den fick snabbt friheten, ute på den närliggande udden.

Ca en timme senare, var det dags igen på samma spö och bete och denna var något större och hade en ganska bra krigarinstinkt. Mer än så blev det inte, allt var dränkt av regnet och för att avsluta det hela, så kom det även en hagelskur och dagen var fulländat!

Jag torkar till på ett par dagar och sen får man väl smyga ut igen och se om flera vill leka lite, vi får se hur det blir framöver. Lite fiske får det bli, man kan fan inte sitta innestängd hela tiden och det är faktiskt bevisat att även en gammeldansk behöver luftas .... innan du dricker den. Ha det gott och stay safe! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.