måndag 28 september 2020

Ny plats, nya karpar!

Nya platsen hade kollats på alla sätt och vis och den 4 september skulle den provas med ett så kallad kväll - natt - morgonpass, spännande och än mer spännande var det, då jag skulle testa tre för mig, nya beten.

Allt är på sina platser vid 16.15 och jag mäskar sparsamt med lite beten och det blir boilies och enstaka större handplockade tiger nuts och kaffet kommer fram. En bil dyker upp och ut kommer Mangotsson som är i Nybro för att rensa ut sin gamla lägenhet och vi pratar lite om fiske, Stockholm o s v. Han sticker med orden att han kanske kommer ner till sjön senare.

3 september på nya platsen.

Kvällen är fin och det råder stiltje på sjön, vad jag snabbt märker är all trafik på p-platsen bakom mig och det skulle fortsätta en bra bit in på natten, inget särskilt inspirerande, verken för mig eller fisket.
Landningsbanan.

Platsen hade röjds för spöna och för att kunna landa eventuell fisk. Bottnen var lite så där med ett tunt lager silkweed, ni vet som kan ställa till det för riggarnas effektivitet.

Det skulle dock inte bli något problem, då jag endast skulle fiska med pop-ups och wafters under detta fiske och vi ska ta en titt på vilka beten som skulle i bruk.
Strawberry Cream Wafters.

Först ut var det dessa jordgubbsdoftande wafters från Tandem Baits, naturtrogen doft och lite av en klassisk doft som många gamla i gamet, känner igen.

Dessa wafter med namnet superfeed dofter bra och väl i plurret släpper dem ytterligare ut ett litet doftmoln och dem är väldigt effektiva och långtidsverkande.
Milky Mulberry Wafters.

Samma sak med nästa bete som jag skulle testa, dessa blodröda wafters med Milky Mulberry doft fungerar likadant och dessa kommer som den för omtalade i två storlekar 14 och 18 mm och dem sjunker väldigt sakta.
Gula och röda Milky Mulberry Pop-ups.

Jag skulle köra med två riggar med wafters och 2 med pop-ups och bland dessa var det igen Milky Mulberry och i denna burk får du både gula och röda beten och jag körde med båda färger på var sitt spö, för att se vad som gällde för stunden.
Första fisken på röd Milky Mulberry pop-up.

Det gick nog kanske en timme och sen var vänstra larm igång, den röda pop-up hade visat vägen och 360- riggen sin effektivitet. En liten Spegel med en bula hade gjord bort sig och första fisken på dessa beten var ett faktum.
Fin och stilla kväll.

Efter fisken blev det lugnt, nästan lite för lugnt och jag delade lite boilies och lade ut dem. Skymningen kom sakta, men säkert och likaså lite fizzing på platsen, men inget hände.

Fullmåne och en front på gång.

Senare på kvällen dök fullmånen upp och likaså en väderfront och jag kollade väderläget på mobilen, det lutade åt regn framöver och jag förberedde mig genom att slänga upp sheltret från Nash.

Det mesta av kvällen gick med att fixa bland grejerna, klämma ner lite kaffe och ett par mackor, någon Mangotsson kom inte och min väntan fortsatte i samma takt som bubblorna på platsen ökade och mitt självförtroende såklart.

Andra fisken på Strawberry Cream Wafter.

Regnet kom och det var endast lite till en början och sen slutade, men en titt på himlen bakom mig sade något helt annat och sen var det dags igen på tredje spöt, det med den balanserade Jordgubbebullen.

En spegelkarp till och den var mindre än den förra, en livlig krabat framför håven, men det gick vägen i regnet som nu började tillta rejält. En snabb bild på varelsen, ut med riggen och sen var det bara att kurra ihop sig under skyddet från Nash igen.

Tredje fisken kom på en Milky Mulberry Wafter.

Regnet under natten var inte vettigt! På ett tidspunkt satt jag och ordnade lite riggar och så något som rörde sig i gräset. Jag har progressiva Coca cola bottnar till glasögon och när jag vred lite på fejan och tittade ner i gräset, så såg jag syndafloden komma rakt ner från parkeringsplatsen och genom/under mitt shelter!

Bara att flytta på sakerna, regnvattnet rann över trottoarkanten, ner över grässluttningen, var jag befann mig och vidare ut i sjön och sen då ...

Nu, just nu, mitt i allt detta beslöt sig en karp för att tugga lite på en Mulberry wafters och jaga ut en gammaldansk i detta hällregn! Vad den inte visste, var att han gilla detta oavsett väder och tredje fisken var klar för att återutsättas efter denna bild.
Jag såg några karpar under Pilträdet.

Regnet slutade tidigt på morgonen och under mitt sista kaffe, såg jag rörelser under Pilträdet och kollade med kikaren, jodå, det gick ett par fiskar under trädet och troligen sökte dem föda som hade spolats ner i sjön eller insekter som ej klarade sig.

Mitt lilla Stalkingspö befann sig hemma och eftersom jag så gärna ville testa dessa fiskar, så tog jag ett av spöna, fimpade leadcore och rigg och knöt fast en krok och satta på en gul Mullberry pop-up lite sidehooked och smög mig dit.
Det blev en på fakedoggy.

Lite av solens strålar gled genom grenverket på Pilen och jag kom i en bra position. 2 gånger var dem uppe på mitt bete och ignorerade det totalt, men tredje gången gillt, så gapade en av dem lite för mycket och det gick inte att missa.

På vägen tillbaka till mattan med fisken inrullat i håven, gick det upp för mig att jag faktiskt hade lyckats med att få fisk på alla dessa beten, både roligt och intressant. Den lilla karpen som nästan var en Fully Scale fick sin frihet under spöna och det var dags att packa ihop.
Torkning efter en blöt natt.

Ingen rolig grej att packa ihop blöta saker och ingen rolig bild, det liknar Libanon en lördag förmiddag, men så är det, det torkar, jag torkar!

Passet var slut, jag var nöjd med resultatet, platsen funkade, enda irritationsmoment är parkeringen som är befolkat nästan dygnet runt och jag undrar hur länge jag klarar av billyse, folk mm, vi får se, lite flera pass kommer det att bli och fram tills dess, önskar jag er alla skitfiske och glöm inte att testa dessa nämnda beten. Du hittar dem hos karpfiskebutiken till bra priser!