söndag 20 september 2020

Lite tips och tänkvärda saker.

Jag tänkte ge er lite tips, idéer och kanske en och annan tankeställare kring ert älskade fiske efter karp. Låt oss direkt här i början inse att vi kan omöjligt ha allt i huvudet, ibland blir det lite fel, vi glömmer bort vissa viktiga saker, vi missar lite här och där och mycket beror på vardagens stress mm.

Så jag tänkte friska upp lite om det går med lite tips och lite av det många missar på vägen för ett effektivt fiske. Jag var inne på vardagens stress, men det kan bli stressigt även under fisket och vi är alla olika i stressade situationer.

Karpfiskebutikens Leadcore.

Jag ska börja lugnt med en Leadcore för Heli och Chod - riggar, nu tänker alla att vi vet hur den ser ut och hur man gör den. Ja förhoppningsvis vet ni det, men jag gör inte dessa leadres längre, jag köper dem för 17 spänn hos Karpfiskebutiken, jobbet, limma, diverse lekanden mm, tiden med splicingen mm ... Nä det är enklare att köpa dem och dem är bra, exakt lika långa, men för frid i sinnet kan du limma dem om så önskas.
Mina Heli-leadcores.

Dessa leadres kommer med en Quick Change Swivel och min tanke var att byta ut denna mot en Quick Link för att snabbt kunna byta eller ta bort mitt bly.
Öppnad med en knivspets.

En väldig enkel lösning på detta blev att jag öppnar upp den lilla haken som egentligen ska användas för en rigg. En knivspets eller liknande är allt som behövs. Blyet sitter bra och öppnar du lite till, så kan blyet hoppa av i farten och du drillar din karp lättare utan blyets tyngd.
Montaget av ditt bly.
Här sitter blyet och man kan också knyta fast blyet med en tunn lina typ 0,15 mm om man inte ska kasta till horisonten eller använda sig av Gardner Tackles små C- formade Lead release, allt för säkert fiske.
Klart, bara att montera riggen.
Här är det klart, allt som behövs är en rigg med ett bra bete. Jag har en bufferbead, en 8 mm bead, en  6 mm bead, en Quick Change ring swivel, ytterligare en 6 mm bead och en liten centimeter lång bit shrinktube som glider lite trögt. 

Den ser till att karpen krokar sig om fisken går emot mig, men glider enkelt av leadcoren och något skulle gå galet, som linbrott eller annat.

Följ inte andras metoder.

Jag vill påstå att 85 % fiskar likadant, man kör samma saker rakt igenom och det lär fiskarna sig snabbt, ändra dig och du får bättre resultat än dem som bara fortsätter på sin inslagna väg.

Ändra storlek på bly, använd andra riggar, jo mera du kan ändra till saker som fisken i sjön inte är vana vid, jo bättre fiske kommer du att få och det på grund av att dem inte har lärt sig att hantera den fälla som har lagt ut.

En av marknadens bästa Chod krokar?

Det är en bra fråga, ett påstående kommer här! Jag tycker att dessa krokar är några av dem bästa för fiske med pop-ups. Väldigt vassa och starka och dem får ett sanslöst bra grepp i fiskens mun. Dem är lätta, man måste tänka på två saker vid fiske med pop-ups! 

Har dessa rätt flytförmåga för kroken eller säckar dem ihop över natten, vissa krokar är för tunga och ganska många pop-ups håller inte måttet, en del blir slaka wafters på ett par timmar, så kolla hemma och inte under fisket!

Håller sig supervassa i paketet.

Dessa krokar håller måttet och likaså mina pop-ups. Krokarna är supervassa och förblir så i denna förpackning, jag kan dock ej låta bli, jag måste bara putsa lite med Gardners Hookpoint doktor, den gråa och då börjar man blöda direkt man byter bete.
Färdiga Chod- riggar.

Här 4 färdiga Chod- riggar, lite olika längder och det mest på grund av att i detta läget kan dem bli just Chod- riggar eller kanske en Stiff Hinged Stiff - rigg med en bit lina till ett leadclip.

Gör dem i lite olika längder om du inte vet hur det blir eller om du inte vet hur högt bottengräset är där du ska fiska. Ett tips ser du till vänster, jag curver riggen och låser den i formen genom att kroken sätt i lekandets ring och förvarar dem i en mindre ask.

Olika 360 - riggar.

Nu till lite andra riggar, både dessa 360 och wafter- riggar används numera till 90 % med Baitscrews och hookbeads. Med Baitscrews går det snabbt och enkelt att byta betet, det gäller att din pop-up klarar att lyfta allt detta metall!

Hookbeads ser till att ditt bete sitter på rätt ställe på krokskaftet, någonstans mellan hullingen och krokens spets och det fungera väldigt bra ... till en början eller ska jag säga tills du får en firre ...

Limma dina hookbeads i rätt läge!

... Dessa små hookbeads och jag menar alla på marknaden sitter stramt och bra i början, men flyttas dem några gånger av oss eller en fångad fisk, så blir dem lösa och flyttar sig under utkast!

Jag skojar inte! När riggen landar blir trycket mot ditt bete såpass stort att den lilla pärlan glider på kroken och din presentation är helt åt helvete och du kommer att missa nästa take. Kolla på tandpetaren, där ska pärlan sitta och du ge den en en pytteliten droppe snabblim och det har löst sig. Ha alltid koll på detta och ha limmet med dig!

Super stark Fluoro carbon från CVC.

Jag har använd mig av Amnesia under hela sommaren i clear och Black, nu börjar vattnen att klarna och jag har sedan en månad använd denna Fluoro Carbon lina från CVC.

Den är semi stiff och lägger sig bra på bottnen, den syns inte och den kickar ut mina beten och något oönskat är framme. 0,45 mm och ska klara 28 lb. 

Den klarar betydligt mer än det, jag använder endast The perfeck loopknot till denna lina och det är svårt att bryta denna lina för hand, lägg därtill linans nötningstålighet. Jag är lyrisk över denna lina som finns i flera dimensioner, CVC hittar du till höger i menyn.

Kolla alltid dina hookholds!

Kolla alltid hur dina hookholds sitter i fiskens mun, det är viktigt och du kan justera lite om det behövs och kolla dina hookbeads som jag nämnde tidigare, limma dem!
Kolla alltid vad din fisk har ätit.

Något som folk glömmer eller överser, är vad som hamnar på mattan under tiden fisken är uppe, kolla om den fisar ut dina beten eller kanske någon annans? Jag ser ofta detta och då främst boilies, skal från fodermajs och krossade bitar av Tiger nuts.
Kastar du bara om eller?

Jag minns stunden så väl, jag tappade karpen i vasskanten under Eken denna soliga och fina kväll.Shit happens! Men vad jag vill säga är att jag ser så många som bara kastar ut, placera sina beten på ett bra sätt utan att ta notis på krokens skärpa! Man utgår ifrån att den är vass från paketet, det är dem inte, så slipa dem!

En del sliper sina krokar och det är bra, one tonern kommer och sen glömmer man att checka kroken och kasta ut riggen igen! Krokens spets är kanske böjd eller trubbig, kolla kroken, slip den om det går eller byt ut riggen till en med vass krok.

Mina krok är vassa och slipade, jag hann inte stoppa fisken och den drog sig loss i vasskanten, koll av krok visade mig det och nästa firre kom inte loss. En del använder samma bete igen utan att byta, varför? Jag hoppas dessa tips kan vara till nytta och du tar vara på dem. Skitfiske till er alla, nu ska jag ner och mäska!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.