tisdag 17 november 2020

Det går mot tuffare tider!

Höstfisket har inte varit sig likt, denna tid ska vara en av dem bästa årstiderna för karpfisket, men så är det definitivt! Jag är villrådig och jag ska inte skylla ifrån mig på något sätt, men jag hittar inga bra anledningar till det dåliga resultatet eller varför fisket känns lite som ett lotteri.

Visst, ska jag säga något, så är hösten lite för varm och jag har letat fisk på andra platser, men hittar inga. Det varma vädret ser nog till att fisken inte ställer sig där dem brukar förrän kylan kommer. Det är kanske en förklaring och grunden till att jag har flera blankpass nu än pass med fisk?

18 oktober.
Glöden avstannar lite under dessa omständigheter, från att: Självklart att det händer något till - Ja, man får väl se och det känns inte alls bra och man gaskar upp sig och plockar fram den där jävla annama attityden, men inte fan hjälper det eller kanske? 
2 spö på Badplatsen och ett spö stod på Udden.
Hur eller hur, så minskade jag lite på mina beten, men tillsatte en rejält mängd med extra fruktig doft, vilket höjde självförtroendet ett par snäpp och den 18 oktober var det dags igen.

Två 360-riggar med en gul och en vit pop-up lade ut bland ca 30 stycken fruktboostade 15 mm boilies, som spreds ut, så dem fick leta och röra på sig. 

Ett spö lades ut på Udden med en orange pop-up och ca 15-20 spridda boilies, samt 4 stycken Crumb bags som jag lade ut runt riggen, mycket doft med andra ord.

Snälla! Inte en blankning till!
Morgonen var fin och man njöt av solen och kaffet! Under en timme och ett evigt spanande efter tänkbara tecken, men inget, inga tecken på något liv överhuvudtaget och jag lade ut ett spö efter gädda inne på Badplatsen ... I rena rama tristessen!
Viktig och bra ingrediens i karpfisket!
Jag spombade ut 10 fyllda Spomber med sand, var jag hade sprayflavours i, detta brukar skapa nyfikenhet i form av doft och molnet sanden avger och det kan även skrämma eventuell fisk, så väl dina möjligheter. Tvätta alltid dina händer i sand eller dy innan du hanterar dina beten! För min egen del denna morgon var det enda möjligheten, så kändes det.
Jag har börjat att smyga ut ett  Deadbait.
I all takt med att karpfisket går trögare och trögare, så öka min längtan till fisket efter gädda, jag har svårt att släppa detta fiske och varför skulle jag? Det går bra att kombinera och jag har jo all tid i världen till gäddfiske under tiden det inte händer något.
En karp visade sig!
Jag får två mindre gäddor, största kanske 3-4 kilo, båda gillade mina Sardiner och efter dessa blir det lite kaffe och ett par mackor. Mitt i detta ser jag en karp visa ryggen i ytan! Det är inte över mina beten, men det finns alltså fisk i närheten och därmed ökar självkänslan betydligt.
Pop-ups i gul, orange och vit färg.
Jag bestämde att inte röra mina riggar förrän det eventuellt skulle hända något. Jag hade tre synliga beten ute, allt låg perfekt och jag skulle endast byta bete om något av mina beten gav fisk.

Det blir ett par mindre gäddsnipor till och sen blir även detta lugnt, men bara under tiden fikar en extra gång! Ena spöt på Badplatsen är nästan på gång att lyfta sig ur larmet, hade nog lite väl tight spole eller så var den lilla karpen bara speedat till max?

Äntligen en fisk och på vit pop-up.
Det hela gick bra och den där tanken: snälla gå i håven kryp fram, men det gick bra och Diesners gamla håv fick den se från insidan och ingen var mer glad än jag!

Den hade hittat min vita pop-up, som hade legat i en kryddig dipp från Anaconda Baits, den bär namnet Halloween och denna lite Glöggdoft med kryddor blev för mycket och jag bugade och tackade, när det lämnade mig för djupet igen. Var det den som visade sig?

Udden gav ifrån sig denna och igen på vit pop-up.
Jag höll mig till planen och bytte ut min orange pop-up mot en vit pop-up, samma som nyss gav en karp och med linan uppklippad, så landade jag i samlingen av mäsk och självkänslan ökade markant.

Timmarna går, jag ser inga tecken eller hör något, gäddorna har lagt av för dagen och jag gör lite nya bags till nästa fiske och lite riggar och sen avbryts jag i detta av ett larm. Först tror jag det är på Badplatsen igen, men nu är det på Udden det händer.

Fjällisen styr och ställer så gott den kan, men jag vill annat och det slutar med att den ligger i håven, tyvärr är stjärtfena skadas och den får en stor del medel innan den går tillbaka igen.

Därefter händer inget mera, fast jag sitter en stund in i mörkret, två karpar och innan dess tre blankningar ... Vad händer? Jag kör på ett tag till och har med mig spöt för gädda och hoppas, hur det går kommer vi till. Ha det supergott, var försiktiga nu var Coronasmittan sprider sig som en stormvind, håll avstånd och respektera reglerna, nya som gamla. Skitfiske på er!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.