tisdag 24 november 2020

Chilitigers, ett bete att lita på!

Trögheten i fisket bara fortsätter, den rätta kylan som får karparna att ställa sig, kommer inte och ena blankpasset avlöser det andra, men enstaka karpar landas dock. Detta får en att spekulera i olika termer, är det natt eller dagtid som gäller? När ska kylan komma? är det endast förbipasserande ströfiskar jag får mm? Ni vet nog hur det kan röra sig i hjärnkontoret, när det inte riktigt går som planerat.

Jag har alltid gäddfisket att falla tillbaka på, men jag vill inte gärna ge upp och jag får se hur det hela arter sig framöver man vill jo gärna att det händer något, att man dofter fisk om nävarna. Jag kombinerar fisket lite och har med mig ett spö för gädda när andan faller in.

24 oktober.
Något gäddspö blev det inte denna gång, jag hade svårt för att sova och åkte ner till sjön vid 2 på natten, kanske kunde några mörka timmar ge ett resultat? Lika bra att prova detta än att ligga hemma och sprattla i sänghalmen.

Väl framme gick det fort med att få allt på plats, nordanvinden i ryggen och den kändes innan jackan drogs på. Lite fibblande med mina beten blev det, två av riggarna skulle ha nya pop-ups och sen skulle Udden fiskas med Chilitigers som skulle väljas ut, monteras och sedan skalas lite, så det tog lite tid.

Det tilltänkte spöt för Udden var klart först och när jag resar mig upp, fräser det till i buskarna och jag hör ett konstigt läte och hör att något stack iväg ..... Turligt nog hade man gjord sina behov hemma, annars ...
Fruktiga pop-ups ute och väntan.
Någon tvåbent varelse var det inte, så jag lugnade mig ganska snabbt och resten av spöna lades ut och det var dags för den efterlängtade koppen med varm kaffe och ett sug på en cigg.

Vinden började skruva lite på sig och jag undrade om jag skulle lyckas denna gång eller inte? Samtidigt ångrade jag att jag inte hade tagit med ett spö och ett par betesfiskar.
2 Rådjur var det som skrämde mig denna morgon.
Ja ja, så var det och morgonen grydde och nu såg jag i sanden vad det var som försökte att skrämma en gammal dansk från sans och samling. Enligt slagen, så var det två Rådjur som hade kommit fram från den närliggande maden och inte känd min odör då vinden låg mot mig .... Jag undra fortfarande vem av oss som blev mest rädda?
Handplockade tigers kokta med Chili.
Många anser att partiklar inte fungerar så bra under den kalla årstiden, detta anser jag är helt fel! Majs, hampa och framför allt Tiger nuts och framför allt om dessa beten får lite Chili tillsatt som antingen doft eller om man kokar sina beten med denna krydda, så får man extra dragkraft.

Jag hade haft stora problem med Braxen på mina Boilies och det var framför allt på branten vid Udden och därför valde jag att använda Tigers med just chili. Slemmpropparna är inte lika intresserade i dessa kryddstarka och hårda beten, men karparna älskar dem!

Dubbla Chilitigers, jag skalar dem gärna!
En vanlig Blow-Back rigg med en liten kicker och två fina utvalda Tigers, som jag sedan skalar av lite av höljet på och det är så perfekt som det kan bli. En liten mesh-bag med krossade tigers hängdes på kroken och lades i bottnen av brantens djup.
Slak lina på Udden.
Jag fiskade med så slak lina jag kunde på Udden och inga Braxar störde mig och det var väldigt skönt. Lite justeringar fick jag göra på grund av strömdraget i sjön, men det funkar bra och allt blev tyst.

Denna tystnad bröts vid 09.50, var min lilla Hangers slogs mot klingan och linan flåddes av rullen i bra fart. Bingo! No Bream! Karpen tog lite lina och försökte gå runt ön och när den inte lyckades, så skulle den runt ön på insidan. No Way!
Chilitigers räddade dagens fiske.
Den fastnade i dem yttersta vasstråna och det blev lite puls på gubben en stund, innan den släppte och så småningom hamnade i håven. Blankningen var bortblåst och med sin felfrihet och nära 6 kilo, så var jag mer än nöjd. Tyvärr var det daggens ända fisk, men än en gång hade dessa superkryddade nötter räddad mig!
Free Spirit Launcher M.R.S.
Jag har fått lite frågor kring spö och rullar för att spodda och använda spombs och jag måste tyvärr säga att den fråga är lite svår att svara på och jag ska förklara varför, men samtidigt visa er vad jag själv använder.
Det finns miljoner spön och rullar på marknaden, jag kan inte allt om dessa och jag vet inte hur ni är byggda i kroppen eller vad ni bemästrar när det gäller att kasta långt och med precision.

Sen är det som med allt annat, man kan köpa ihjäl sig på det mesta och jag vet inte vilka prisklassar jag ska nämna. Men jag vill ge er/dig rådet att testa dig fram, du kanske har en polare som har spö och rulle för mäskning, be om att få prova och känn efter, så det verkligen passar dig!

Följ inte trenden: Polaren har ett sådant spö och rulle eller dem berömda orden från redskapshandlaren: - Dessa har vi sålt många av! Vad hjälper det dig om grejerna inte passar dig, om du inte kan komprimera spöt och få ut långa kast...... Tänk till, jag ber dig!

JRC X-Press Big Pitrulle med Schockleader.
Mina egna, bland flera är främst ett 12 fots Free Spirit Launcher med en testkurva på 4½ pund, ett spö som tål stryk, hårda kast och min behandling och styrka i kasten.

Rullen är en JRC E-Press 10 000 med en utväxling på 4,5:1 Ratio och 13 kullager, stor spole med två klipps för linan och igen totalt omöjlig att få till att vekna under min behandling.
Mitt kit för Spomb/Spod.
Detta kit gör att jag under lugna förhållande ganska enkelt kan mäska på 35 - 40 wraps/spölängder och det med bra precision på mäsket.

Spö och rulle passar mig, en tunn braid med en 50-60 lb shockleader gör att jag kan dra på och nå dessa avstånd och det känns bra och du ska känna samma sak innan du investera dina pengar.

OBS! Vattna alltid din spole innan du ska kasta med braid, så slipper du tråkigheter som sprängda spöringar, vindknyter och skatbon på linan! Använd fingerskydd och strama alltid din spole innan du ska mäska. Rengör grejerna efter varje mäskning och grejerna håller längre!
Fox Feature Finder Set-up.

Samma spö och rulle kan även användas för feature findings var du kollar bottnen, hittar olika bottentyper och sen lodar djupet. På bilden ovan ser du vad jag använder i mitt letande efter just dem små spots på en hot spot, som alltid vill ge en fisk mer än på någon annan spot i denna spot.

Du vet säkert vad jag menar, alla bra fiskeplatser har små ställen, som ger mer fisk än andra. Leta och hitta dessa! Jag ska inte önska ly... t... Nej, det blir skitfiske på er alla!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.