fredag 8 januari 2021

Fiske vs Avundsjuka.

Jag hörde talas om denna sjuka, redan första dagen jag satte ner mina 46:or på Svensk mark och det var under senare hälften av november-81 och den pågår fortfarande! Med andra ord en långvarig Pandemi i det Svenska samhället och den finns överallt, inte bara inom fisket!

Jag har även hört och förstått att denna sjuka/pandemi började sitt utbrott i Sverige eller föddes här. Någon medicin eller vaccin finns inte och spridningen är ligger troligtvis på samma nivå, som när det hela började. Som sagt, så finns denna sjuka överallt och i alla samhällsklassar, rika som fattiga o s v och den finns representerad ganska kraftigt inom fiske också tyvärr!

Blir du grön av Avundsjuka?
Så är det och det är bara att vika ut sina ljusröda Bacon och man ser och hör från mer eller mindre alla, att man har en kompis eller känner någon, som inte riktigt klarar av att se andra fånga en stor fisk, eller att man inte får fångst, men den andra lyckades och jag förstår inte riktigt varför det blir så?

Jag tror det hela börjar med att man planerar en fiskedag exempelvis via telefon och man avslutar samtalet och redan där börjar sjukan att träda i kraft: Jag ska vara bäst, jag ska ha mest eller störst fisk, jag skall vara bäst mm o s v. Någon som känner igen sig från båda sidor .... Visst gör ni!

Mitt resonemang är följande: Jag åker och fiskar, sen spelar det ingen roll, om vi är 32 man eller om jag är ensam, mitt resonemang är och förblir det samma, oavsett och det är som följer: Jag/vi bestämmer att det ska fiskas karp eller någon annan art, men vi tar karp och då är det mina premisser som gäller:

1. Jag ska fiska efter karp och jag vill lyckas och ger järnet som vanligt.

2. Fångar jag karp, så har jag lyckats med mitt mål, oavsett storlek!

3. Är karpen stor, så är det kul och roligt på alla sätt och vis. Man har lyckats med sitt mål.

4. Fångar jag ingen karp, så är det som vanligt, men inte hela världen och det går flera tåg. Jag             analysera vad jag kunde/skulle ha gjord för att ha lyckats, något hittar man alltid! 

Jag har inte en gnutta avundsjuka i min kropp, tacka han däruppe för det! Alla av gruppen på 31 pers kan ha lyckats, det gör mig inget! Jag var med, jag hjälpte till, jag fick håva den där stora och jag fick fina bilder och minnen med mig, jag var i gott sällskap och jag var ute i naturen och bedrev det jag älskar och under hela tiden, fanns inte tankarna på vardagens sysslor, räkningarna eller annat, det var endast fisket och några tankar kring varför var jag sämst, varför fick jag inget och nu var det honom igen som fick mest eller störst, dem finns inte, dem kommer aldrig!

Lägg ner det tänket min vän, du lider mest själv av detta! Dina polare vet hur du är, dem garvar åt dig och vad du gör är att du sprider en negativitet, som sänker alla i din närvaro och på sikt leder det till att du antigen skärper dig eller får fiska ensam! Du får inte ett skit ut av fiskedagarna, bara dem enstaka gångerna, var du fick mest eller störst fisk och under dem få dagarna, får dina polare stå ut med dit skryt, hur jävla bra du var då och då.

Nästa gång är det tvärtom, det finns alltid två sidor på en pannkaka och då ger polarna igen och mobbar dig lite extra när dem får fisk och du sitter utan en rörelse i dina Hangers! Det finns inget mer tacksamt än att jäklas lite med en avundsjuk person! Tack för ordet och att jag fick spy lite galla, men jag tror att det skrivna är lite tänkvärt? Skitfiske på er alla och sköt om er!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.