fredag 12 mars 2021

Våren är här och det är hög tid för Zigfiske!

Snart är det dags att kunna fiska, jag har kollat läget och håller kylan sig borta, så är det dags nästa helg! Så jag hoppas verkligen att det sker. Våren är en fin och bra tid för karpen, värmen sprider sig sakta och då karpen är en värmeälskare av stora mått, så söker den sig till platser var det är varmast.

Det kan vara där solen ligger på hela dagen och det är oftast i dem övre vatten lagren vi hittar fisken, men vi ska även ha i tankarna att det är karpen som väljer sin plats och inte vi! Av den anledning ska jag dela med mig lite kring fisket med Zig-riggen och denna gång är det för lite grundare vatten med typ upp till 3-4 meters djup och nästa gång blir det riggen för vatten som djupare. Häng med och se om jag kan inspirera dig till att prova detta fantastiskt spännande fiske!

Här mina bästa färger, på natten är helsvart bäst!
Jag gör mina Zigbaits av lika färgade bitar av riggfoam och krokstorleken ligger mellan 8-12 och linan mellan 0,20 mm om det är rena ytor och upp till 0,30 mm om det behövs och sen allt däremellan, allt efter vad karparna bestämmer.

Gul/orange, gul/svart, helsvart, helgul och gul/röd, där har du dem färgerna som jag använder mest och kan rekommendera för dig. Jag gör dem oftast i 3 meters längder och lindar upp dem och fiskar jag endast med zig, så börjar jag med tre olika färger och olika längder, för att se vad fisken föredrar och hur högt över bottnen dem står.

Låt fantasin flöda, när du gör dina Zigbaits.
Allt som flyter kan användas, jag gör mina av rig foam från Carp System och du får flera färger per paket och 20 spänn hos Karpfiskebutiken, så blir det nog inte billigare. Andra typer av foam och färger kan användas och även en liten bit kork, så prova dig fram!
Dessa clips och rubbers passar perfekt för Zigfiske.
Vid denna typ av Zigfiske bör ditt bly släppa direkt fisken har krokat sig, man vill inte ha det kvar under drillningen och framför allt inte när fisken ska landas.

Tänk dig själv att ha ett 4 oz bly som svänger runt ditt spö och slår mot spötoppen! Nej, blyet måste släppa och det gör allt mycket enklare under fighten och landningen.

Tailrubber och Leadclip med passande lekande.
Dessa små clips och rubbers är gjorda för feederfiske och dem passar väldigt bra för fisket med Zig, då allt släpper väldigt enkelt efter nappet. Se till att ditt lekande sitter fast i leadclipset, så du inte står med en running-rigg och drillar, sitter lekandet fast, så släpper blyet i alla situationer, som sig bör.
Loop to loop och boom, även AT-sleeves fungerar.
För att slippa eventuellt trassel unde rkastet, så bör du göra en lopp på 4-5 cm, denna styva delen ser till att tafsen hålls borta från huvudlinan under kastet, du kan även använda en anti - tangle sleeve som sätt på lekandet.

När du kastar ut ska du följa ditt bly och bete under färden och stoppa linan innan blyet landar på ytan, din lätta Zig vill sträcka ut sig och du skall fortfarande hålla fingret mot spolkanten tills ditt bly är på bottnen! Låter du bara det hela sjunka utan att ha linan tight, så har du till 150% en trasslat rigg, som aldrig kan flyta upp.

Big eye swivel, som släpper enkelt.
En annan säkerhetsåtgärd är, att man bör alltid använda bly, som har en stor ögla i lekandet. Det gör att blyet aldrig kan fastna och det släpper alltid, när karpen skakar för att befria sig från det onda.
Så står din Zig i vattnet!
Du gör en liten ögla på din lina och trär din hairneedle genom foambitarna, montera ditt hairstopp och nu är det dags att knyta fast foamen, så nära kroken du bara kan. Knuten är en knotless knot och jag föredrar 6-8 varv på kroken, varav 3 på andra sidan ditt hair och det ger en aggressiv vinkel på krok och bete.
Karpen ser den svarta silhuetten!
Min favorit bland färgerna är en gul skiva foam, som läggs överst på en helsvart foambit. Karpen ser betet underifrån, som en silhuett och det sker mot ytan/himlens ljusa färg.
Vad karpen ser uppifrån!
Simmar karpen ovanför ditt bete, så ser den den ljusa gula pricken mot den mörka botten. Vi ska vara medvetna om att det tar ett tag innan karparna får tillbaka sin rätta syn efter vintern, så kraftigt skrikiga färger fungerar bra.
Magneter för Zigbaits, min egen till höger och Kordas.
När man ska kasta ut sin Zig-rigg, så startar problemen direkt och framför allt om det blåser och din Zig har en längd av 12 fot. Korda gjorde en magnet, som man skruvar på en bankstick och det funkar bra, men den var dyr och plasten sprack i kylan!

 ..... Resultatet blev att jag gjorde min egen av en kylskåpsmagnet, en gammal gänga och lite lim och den var billig och kan inte spricka! Man lägger betet och krok på magneten och det ligger stilla och sen kastar man ut.

Hemmagjord startbana för ditt Zigbait.
Ibland blåser det för mycket, vinden tar tag i tafsen och ditt bete dras bort från magneten och detta problem löste jag enkelt genom en solcellslampa, som hade gett upp.

Foten limmades fast, inuti limmades en platta fast, var jag lägger mitt bete och den vassa kanten, som skulle kunna fimpa min lina, den skyddades med en bit av plasten och jag värmde en fläns runt kanten med en tändare och den fungerar väldigt bra.

Använd en tyngre indikator!
När väl ditt bly är nere och din Zig står i givakt, så måste du ha en bra indikation på att en karp har krokat sig. Nappen är mild sagt väldigt olika, det kan vara runs, men oftast är det mera braxen likt, lite enstaka bleeps och du måste ha en tyngre indikator, som verkligen visar dig vad som händer.
Fisket med Zig fungerar dag och natt året runt!
Det var det hela för denna gång, detta kan du köra med i vatten, som har djup ner till, säg 4 meters djup och nästa gång tittar vi på ett justerbart sätt att fiska på alla tänkbara djup. Som sagt våren är här och snart är det dags, så varför inte prova detta roliga sättet att landa din vårkarp? Tänk svart under natten och färgglatt under den ljusa tiden på dygnet Skitfiske på er!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.