tisdag 9 mars 2021

Tigers med Melass!

Härom dagen var jag runt lite och tittade vid vattnen runt Nybro. Innan jag gav mig iväg hade jag tanken, att det någonstans skulle finnas en chans att få doppa ett bete eller två! Så var det definitivt inte, inte ens en tillstymmelse till att det ska börja öppna sig och man fick uppgivet ge sig hem och det med en än större abstinens.

Det tar sin lilla tid och ända trösten man har, är att det kommer. Frågan är bara hur lång tid det ska ta, man börjar sakta men säkert att bli liten ...... Ja, ni vet nog vad jag menar! Jag vill ha regn och hårda vindar framöver, så vatten och vind kan riva upp isarna, nu räcker det!

Se upp med Braxen!
Karp älskar Tiger nuts, sötman och krispigheten o s v, ett super bra bete och jag gör dem oftast med lite olika saker typ naturella, med Sirap, Chili och lite andra saker och en av sakerna jag ska släppa denna gång är Tigers med tillsatt Melass. 

Först och främst, ska jag ge en varning! Använd inte dessa Tigers i vatten med Braxen, du kommer att få ett rent helvete, då Braxen älskar Melass mer än någon annan doft och sötningsmedel, fråga en tävlingsmetare!

Dina Tigers klarar sig väldigt länge i Melass.
Detta är så enkelt att göra och så här gör du dina Tigers med Melass: Blötlägg 3 kilo Tiger Nuts och rengör dem innan i vatten. Låt dem ligger i blöt under en vecka, efter en veckas blötläggning, kokar du dem i 40 - 45 minuter och stäng av värmen, men ha dina Tigers kvar i grytan.
Sötman och krispigheten, det blir inte bättre.
När vattnet är ljummen, tillsätter du en flaska Melass och jag använder Karpfiskebutikens Starfish, en flaska med 450 gram ren Melass och rör om och det är klart att ställa undan ett par veckor innan användning.
Första fisken på dessa Tigers.
Jo längre tid dem får stå i Melass, jo bättre blir dem. Rör om i dina Tigers dagligen och du kommer att få ett betet som ingen karp kan låta bli. 

Du kan återanvända sörjan med Melass till att soaka fodermajs efter samma procedur och dina gamla torra boilies från 2015, som du glömde bort, dem kan få ett nytt liv i Melassbadet. Resten av sörjan som blir kvar, kan du blanda ner i en methodmix, så inget går till spillo.

Dessa Tigers fungerar året runt!
Du får ett suveränt bete, som verkligen drar till sin karp och gräskarp, men se upp för vatten med Braxen, dessa kommer att bli en plåga utan dess like! 

Vad du ger för dina Tigers vet jag inte, men Melassburken kostar endast 19 kronor och jag tycker du ska prova detta och gör det nu, så har du ett super bra bete klart, när isen försvinner!Nämnde jag att det var is i min hink, när jag skulle röra om i dag? Skitfiske på er alla och håll avståndet!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.