fredag 5 mars 2021

Vassa saker som jag lovade!

Som utlovad, så kommer här lite olika riggar och montage för dem styva delarna som jag visade er senast. Jag har dessa korta mjuka delar, så jag kan fiska med Snowman, Wafters, Single boilie mm, pop-ups och balanserade beten som ska stå rakt över kroken.

Bommarnas material är 20 lb Amnesia i clear och black, allt efter bottnen, riggarnas material är Gardners Sink i 20 lb och den passar perfekt för dessa riggars ändamål och beteende och krokarna är Curve Shanks i size 4 och 6.

För att göra dessa Lopps, så måste linan läggas dubbelt när man gör knutarna och knutarna måste limmas för att få den rätta hållbarheten och att inget kan glida isär.

Loop to loop montage.
Väldigt enkelt att byta och du har den styva delen som lägger ut ditt bete från blyet och den mjuka delen som lurar karpen.
Med gummi för montage.
Samma sak här, här låsas den mjuka delen med en bit gummi till QC swiveln och det är både styvt och mjukt. Vill jag ändra det hela till en 360-rigg, så är det bara att montera denna rigg på QC swiveln.
Montage på Quick Change Swivels.
Jag anser att dessa 6 mjuka riggdelar täcker det mesta inom karpfisket och alla har den berömda Blow-back funktionen och lite vridmoment, så kroken spinner runt och fastnar i munnen.
Lösa rigg alternativ och styva booms på lager.
Jag håller bommarna raka, genom att spänna upp dem så här och med färdiga riggar, så kan jag välja och vraka efter karpens beteende och mina betet.
Stiff Hinged pop-up-rigg.

Crimps mellan länk och styva sektionen.

På med pop-up boilien och justera det hela med lite Putty runt hylsan på den styva delen, så ditt bete har rörelsesfrihet. Karpen sköter resten, Happy Days!
Vilddjur från Rismåla, riggarna fungerar året runt!

Jodå, dem fanns visst i Sverige!
Jag visste inte att dem fanns här, jag har aldrig sett dem här i landet, men ack så fel jag hade, Karpfiskebutiken skickade ett exemplar och då sprider jag såklart budskapet.
Så ser dem ut.
Hake för blyet, stor oc kraftig bufferbead, lekande med extra stor ögla för bra rotation av din rigg och en saftybead, som delar på sig under press, så allt är och blir säkert för fisken.
Beskrivning och säkerheten.
Här lite beskrivning om detta Heli/Chod tackel och även hur det fungerar om du har oturen att linan går i kastet eller under drillning av din karp. Det är så det skall vara och det är bra. Skitfiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.