söndag 25 april 2021

"Stow" Indicators!

Visst är Kordas Stow indicators snygga, fina, vackra och säkerligen effektiva, men priset är inte det roligaste och visst har jag varit sugen på 4 stycken med fodral och extra vikter och sen insåg jag summan av det hela och jag lade undan tanken.

Nu för ett tag sedan, kom tanken fram igen och jag bestämde mig för att detta kan man nog göra själv med egna komponenter, som redan finns i huset och jag funderade lite ett tag på vad som behövdes och efter lite letande, så var det dags.

Jag gjorde dem snabbt utan större finess, allt kan göras snyggare, i olika färger, annan kedja och fästen mm. Jag hittade lite Fox dual lineclips, som ej användes, lite toakedja och några beteslås, lite gamla begagnade blyhagel och nu återstod det bara 4 kroppar i samma färg!

Mina "Stows" Enkla och effektiva indikatorer.
4 blåa odugliga bläckpennor slaktades och saken var klar. Allt fanns och det var bara att skrida till verket och så här gör du dina egna Stow indikatorer.

Börja med att ta ut allt i pennorna, anpassa dem så dem blir lika långa och spara den biten, som du trycker igång pennan med, den kommer till användning senare.

Fila i den tunna änden tills kedjan precis går genom hålet och gör detta på alla kropparna, dra sedan genom kedjorna så långt att du kan linda lite i kedjas ände som stopp, vilket gör att kedjan inte kan dras ur kroppen. Limma detta stopp med snabblim och när det har torkat, så drar du tillbaka kedjan tills det tar stopp.

Lineclip från Fox.
Du kan använda köpta lineclip eller göra dessa av skadade spöklingor, dessa lindar du fast, så tight det går och sedan lackar eller låser du dem med limmet. lineclippet ska sitta nära toppen på indikatorn och kolla så din lina verkligen sitter fast, innan du lackar eller limmar något.
3 mm "Toa kedja"
Man kan använda braid, lina, ja allt möjligt för sina indikatorer, jag använder en kedja som kallas toakedja i folkmun och dem säljs på metervara och mitt val här är en 3 mm´s tjocklek som ger ganska bra tyngd och samtidigt bra stabilitet.
Enkel fastsättning till sticks eller buzzerbars.
Låsningen mellan kedja och beteslåset finns att köpa i mindre antal i påsar om 10 stycken och dem håller! När man klipper i kedjan mellan två kulor, så bildas det ett tillplattat område i kedjan och det låser nästa kula, så att säga och det håller!

Jag har oftast ett lekande monterad på ett buntband och det är fastsatt på sticks eller under mina larm och sen är det bara att haka på sina indikatorer.

Belastning.
Nu var dem nästan klara och jag behövde lite tyngd och lite gamla och nya blyhagel kom fram. Jag ville ha en sammanlagt vikt av 10 gram och det gick bra med en brevvikt och lite hagel som anpassades, här får man klämma dem lite. I med haglen och och sen anpassades locket och allt limmades med snabblim och dem var klara för lite tester.
Fastsatt på linan och dem visar dig allt och lite till!
Först lite pill hemma i köket, var jag provade att montera dem på olika sätt och sedan försöka att pilla på ett tackel, utan att indikatorn rörde sig och det är inte lätt, när indikatorn sitter fast på linan. Känsligast är dessa indikatorer, om dem sitter i en 45 graders vinkel lutad mot dina rullar!

I kontrast till detta testade jag samma sak med en Hangers som bara hänger och glider på linan och skillnaden är enorm! Sen var det test att göra drop-backs, runs och allt där emellan och indikationen är suverän. Ska säga det, att jo mera rakt indikatorn hänger på din, jo mindre känslig blir den. 

Första testet med zigfiske.
Första testet på riktigt blev också en succè, inte för att någon karp hittade mina Zigbugs, men en Regnbåge, som länge försökte att bli av med betet och när väl blyet släppte, så kunde den dra så pass mycket att indikatorn drogs av linan, så det var ganska givande och se att allt fungerade som jag ville.
Alla rörelser registreras i indikatorn!
Till och med småfisk, som går mot en tight lina registreras, slacklines, tighta lines och allt däremellan, dem bara funkar och enkla att sätta på linan med en hand. Jag har provat allt med dessa och dem kan inte trassla in sig i din lina. 

Ett exempel, om du får ett blixtsnabbt drop-back och direkt efter kommer det ett run av Guds nåde. I just den situation, kan det uppstå problem med vanliga Hangers, inte med dessa, jag kan åtminstone inte skapa dessa problem!

Tighta linor till Zig-riggarna!
Jag är väldig nöjd med dem och kan bara rekommendera dig att göra dina egna. Visst det finns ingen justerbar vikt och inga möjligheter för att montera Betalights, men det går att lösa om man så vill, det ska inte vara något större problem.
Det färdiga resultatet till en kostnad under 75 spänn!
Så var jag klar för denna gång, vad jag märkte ute vid sjön, var att mina kedjor var lite för långa och det rättades till hemma och jag tycker dem blev bra och ser väl ganska hyfsade ut.

Allt kan göras bättre, finare lindning, olika färger mm ... Möjligheterna är oändliga! jag är dock nöjd med som dem blev, hyfsat utseende, effektiviteten finns där och efter en uträkning av allt jag använde, så hamnade priset på hela 75 kronor, en summa du kan jämföra med var en av Kordas Stow indikatorer kostar. It´s up to you! Skitfiske på er allihopa!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.