onsdag 5 maj 2021

Egen Goo? Så här gör jag mina!

Nu har ni väntat tillräckligt på hur man gör sin egen Goo, det blir riktigt bra, billigare, du bestämmer och du får en betydligt större mängd. Först och främst vill jag säga att doft, färg, sötningsmedel och konsistens, är helt och hållet upp till dig. och som sgt i förra inlägg, så kan ingen kopiera din Goo om du häller tyst.

Jag vill poängtera att det är viktigt att du skriver upp allt vad du gör, så exakt som möjligt och spara ditt recept. Det är viktigt, ingen vill framställa något super effektivt och inte kunna göra en ny batch eller hur, så glöm inte detta och var noga!

Vad du behöver för att göra din egen Goo.
Här ser du vad du behöver: skålar, Glycerin för en flyktig Goo eller Glycerol för en lite tyngre och klippig Goo, valfri färg, doft och sötningsmedel, Majsstärkelse, sked och mått och lite flaskor till din heliga smörjelse.

Tillsätt färg om du så önskar.
Jag delar en 300 ml flaska Glycerol eller Glycerin i två lika delar och tillsätter 15 ml av färg, jag väljer Dr.Oetker, som är den mest koncentrerade matlagningsfärgen som jag känner till och så rör vi om det ordentligt.

Tillsätt din önskade doft.
Därefter tillsätter du din önskade doft och jag använder 15 ml doft och 15 ml Corn steep liquer och igen så rör vi om ordentligt.

Blanda färg och doft ordentligt.
Jag använde en Körsbärsdoft och en plommondoft till respektive grön och röd färg och redan här är doften genomträngande.

Tillsätt sötningsmedel.
Man kan använda olika sötningsmedel, dock ej vanligt socker, som inte smälter! Mitt val är alltid en matsked Vaniljsocker, som ger bra sötma och en doft som karparna gillar. Detta rörs ner tills allt är klumpfritt och flytande.

Blanda ner sötningsmedlet ordentligt.
Under hela processen får det inte finnas några klumpar i blandningen, allt måste röras ut. Nu är det dags att tillsätta Majsstärkelsen.

Tillsätt Majsstärkelse lite i taget.
Detta fina och lite klumpiga pulver ska tillsättas lite i taget och röras ut, pressa pulvret mot skålens kant och röra om tills allt har löst upp sig.

Rör ut alla klumpar.
Låt det hela vila en liten stund och alla klumpar kommer till ytan, om det finns några och så rör du ut dessa.

Tillsätt Majsstärkelse tills önskad konsistens uppnås.
Fortsätt att tillsätta Majsstärkelsen tills du har uppnått din önskade konsistens. Jag ska tillägga här att proceduren är den samma oavsett om du använder dig av Glycerol eller Glycerin.

Ända skillnaden mellan dessa är att din Goo blir mer flyktig, med mer spridning, var emot din Goo gjord med Glycerol blir lite tyngre och lägger sig runt ditt bete, något jag kommer till.

Grön Cherry Goo och röd Plum Goo klara.
Här är mina Goo´s klara och färdiga för att hällas på flaska, du behöver kanske en liten tratt för detta och jag rekommendera att du har flaskor som har en liten tunn pip.

Fyll dina flaskor.
Här är allt klart och färdigt för bruk, receptet är sparat för framtiden, flaskorna påskrivna och visst jag gjorde en extra flaska med en liten hemlis och den vill jag nog behålla för mig själv ett tag.

Här ligger lite droppar av Goo som är gjord med Glycerol.
Som du ser på bilden ovan, så lägger dem Glycerolbaserade Goo´s sig på bottnen, viskositeten gör att dem sjunker och det är en stor fördel att ha doft runt sitt bete.

Ett lager av Glycerol Goo lägger sig runt din boilie.
Här en större bild på samma Goo, som ovan, dock efter ca 4 timmar och du har dels färgen och doften kvar och allt lockar väldigt länge.

Här ses skillnaden mellan Glycerin och Glyserol.
Glaset i mitten har fått en droppe Glycerinbaserad Goo och man ser redan efter 20 sekunder att doft och färg börjar sprida sig. I vänster och högre glas, är det Glycerolbaserad Goo, som släpper, men det går betydligt saktare och tar längre tid. Så du väljer vad du vill använda av dessa ämnen. 


Klart för fiske.
Det var det hela, det är bara för dig att köpa in dessa ingredienser, Glycerol och Glycerin finns på Apoteket och resten finns i mataffären, doft har du säkert hemma, ta en du vet fungerar för dig och skrid till verket. Inget är roligare än att fånga fisk på egna saker och sen sparar du en hel del pengar, som du kan lägga på andra saker i ditt fiske.

Withy pool riggarna.
Innan jag sticker, så blev jag påmind om att jag inte hade en bild på Withy pool riggen och hur den står och lockar på bottnen! Det har ni här och nu! 

Gör några Withys, gör lite Goo och lägg ner lite pop-ups i den, snart är det helg och du kan prova både riggen med väldoftande beten.Vad mera fattas? Jo, ett riktigt gott skitfiske till era alla och lycka till med tillverkningen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.