lördag 8 maj 2021

Salty Chili eller Black Peppar Oils?

Goo framställningen blev väldigt fint mottaget enligt alla mejl jag har fått och jag är tacksam för detta och bugar mig! Jag tänkte lite i samma banor och vill bjuda på lite godis till dina karpar, ett par oljor, som dem gillar året runt och som enkelt kan göra hemma för en billig peng.

Jag har under alla år, provat många oljor och jag måste erkänna att jag kan inte säga att dem fungerar sämre eller bättre än mina egna. Så jag tycker att du ska prova på detta och se själv vad du tycker och det är super enkelt och du har drygt 150 ml färdig olja på 7 minuter + tiden den ska kallna förstås, häng med!

Vad du behöver.
Du behöver följande: Solrosolja, så stark Chili du kan få tag i, Svart peppar, en liten gryta, 15 ml mått, 1 decilitermått, 2 skålar, en sked, Himalayasalt om du vill salta dina oljor och 2 tättslutande flaskor.

Ut över detta, så behöver du säg 10 minuters egentid i köket och lite varsamhet och inga barn i din närhet, då oljan blir varm! 

Solrosoljan kostar under 20 kronor, chilin kostade mig 35 kronor för 400 gram, Svartpeppar har du säkert redan hemma och likaså resten som du behöver! Jag tror mig veta att du inser att detta blir väldigt billigt att tillverka sina egna oljor och dem är effektiva!

Lägg 3 x 15 ml mått med Chili i grytan.
Börja med att lägga Chiliflingorna i grytan, jag använder tre stycken 15 ml mått per batch till 150 ml Solrosolja, det ger bra styrka och det är enkelt att räkna ut om man vill göra en större batch. Typ 1 liter olja och ca 20-21 stycken 15 ml mått .... Kanske står det lite stilla i roten här .....?
Tillsätt 150 ml Solrosolja.
Jag använder endast Solrosolja, en olja som Karparna gillar som den är och den är lite tunnare än andra oljor i mataffären och den suger åt sig Chilin snabbt och sprider sitt budskap snabbt ute i sjön.
Blanda ordentligt innan uppvärmningen.
Blanda chilin och oljan ordentligt och låt det gärna stå ett tag innan du börjar med uppvärmningen, jag värmer egentligen inte upp oljan förrän alla flingor har sjunkit till grytans botten.
Låt oljan sjuda i 5-6 minuter.
Värm upp oljan sakta och se till att oljan inte kokar, den ska endast sjuda och under 5-6 minuter och under omröring och sen är den klar.
Du använder samma procedur med Svartpeppar.
Samma procedur gäller för att tillverka din Svartpeppar olja, här använder jag dock 4 stycken 15 ml mått med peppar, men samma mängd Solrosolja, det ger den rätta styrkan!
Låt oljorna kallna.
Låt oljan kallna i skålarna, häll inte dem på flaskorna, det klarar dem inte, så du är varnad och får vänta tills dem har kallnat. 

Bilden visar Chilioljan till vänster och Svartpepparoljan till höger och man ser klart och tydligt att Chilin och pepparn har läckt ut i oljan.

Himalayasaltet tillsätts medan oljan är varm!
Om du vill salta dina oljor, så rekommenderar jag finkornigt Himalayasalt och det blandar du ner i oljan direkt efter att oljan tas från spisen och den smälter ner snabbt under omrörning.
Svart peppar olja och Chili olja klara för bruk!
Så enkelt var det mina vänner och här ses resultaten på flaska. Låt Chili och Peppar finnas med i flaskorna, oljan blir bara bättre och bättre med tiden och håller sig väldigt länge, den verkar inte kunna härskna och det har väl att göra med uppvärmningen och dem starka ingredienserna?

Dessa oljor har ett hav av användningsmöjligheter, över boilies,  är PVA-säker, på Mesh bags, i Solid bags, i partikelmixer, alla blandningar av beten, dipp, glugg för beten, diverse plast beten o s v.

Jag tror att lite över dina korvar innan du lägger dem på grillen eller varför inte köttbiten! Den är jo Humanfoodbaserad och det finns inga konstiga ämnen! Lycka till med tillverkningen, karparna, grillningen och så önskar jag er alla skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.