torsdag 29 juli 2021

Karp i igenväxta vatten, vågar du eller ......

Jag var inne på fiske i grönsaker senast och jag tänkte ge lite tips och samtidigt svara på några frågor, som flera av er ställde. Jag märker att det finns en ganska stor rädsla och jag förstår det på något sätt, men samtidigt inte! För att få resultat, så måste man presentera sina beten där karpen befinner sig, det faktum kan vi nog inte se bort ifrån.

Rädsla eller inte, vi måste ta lite chanser i vårt fiske, men vi skall alltid se över situationen, så inget går galet och skadar fisken. Med andra ord titta noga vart du ska placera dina riggar, är du säker på att du kan landa fisken och framför allt har du dem rätta grejerna? Jag kommer in på grejerna lite senare, då dem är enormt viktiga!

Tuff miljö för fiskaren, karparna älskar dessa områden.
På bilden ovan finns Näckrosor och Natebälten och värst av dessa två vattenväxter är Naten, som är otrolig seg, Näckrosorna är betydligt enklare, när det gäller att landa fisken, men här krävs rätt lina mm.
Lite enklare att fiska här, fast hur är bottnen?
Synliga växter är en sak, men vilka växter finns på bottnen, kan du presentera dina riggar på rätt sätt, så karpen hittar dina beten bland dem?
Har du grejerna för att stoppa karpen?
Har du rätt utrustning för att snabbt kunna stoppa karpen, innan den tar vägen rakt in i sin gröna värld? Det krävs dels rätt utrustning och att du snabbt är på spöna, när runnet kommer.
Många backar, men här finns födan, skugga och skydd.
I växternas rötter finns födan, oftast Bloodworms (fjädermygglarver) som är en stor del av karpens föda. Sen ska vi beakta att Näckrosens rot är stor, kraftig och seg och att roten kan ligga nere i dyn eller strax ovanför denna!

Karpen går med andra ord bland växterna och söker föda, den har skugga och samtidigt ett bra skydd, och där har du grunden till att dem befinner sig där. Oftast lämnar dem endast dessa under natten eller under sina förflyttningar, till andra platser i sjön.

Här ett säkert montage av ditt In-line bly.
Jag går inte in på beten, den biten hoppas jag du har löst och har ett bete, som du vet fungerar och som du har stort förtroende för. Din rigg måste vara säker, så blyet släpper direkt karpen har gjord sitt misstag.

På bilden ovan, ser du hur jag monterar mitt In-line bly, ett bly, som inte samlar på sig en massa växtdelar, om blyet inte skulle släppa. Min ledcoreleader (E-S-P eller Fox 45 lb i Muddy Brown eller Weedy Green) Läggs på blyets utsida och aldrig genom blyet, lekandet fästs lätt i inserten och mitt tailrubber monteras som vanligt med saliv innan montering.

Detta gör att du kan kasta eller lägga ut din rigg och blyet skakas av när karpen krokar sig! Min Leadcoreleader är ca 120 cm lång och får 3-4 bitar med tungstensputty med ca 30 cm mellanrum, just för att den ska lägga sig mellan rötterna mm.

Perfekt Solid bag för fiske bland grönsakerna.
Längden på riggen är kort, ca 10 - max 15 cm i längd och allt läggs i en Solid PVA-bag, betet först, sen lite boiliecrumb, sen blyet, lite pellets och allt stoppas så hårt det går och sen ytterligare lite boiliecrumb och sen försluts bagen, med saliv runt mitt tailrubber.

Hörnen pressas in och låses med saliv och sen punkteras bagen med en hairneedle, så den inte flyter upp från bottnen, utan ligger där den hamnar. Hela kittet hamnar på bottnen, bland rötterna eller över annat gräs och bagen löser upp sig, din rigg och godsakerna ligger fint i en liten hög och väntar på karpen.

Fyll din Solid bag med lite extra gott.
För att öka attraktionen i och runt bagen, så kan du använda dipp, glugg, olja och alla möjliga tillsatsämnen för karp. Här är det fruktiga saker, som går bra i vissa vatten och i andra är det mer fishy, som är bäst, typ Krill, Crayfish, Tuna Oil o s v. 

Har du ingen favorit som du litar på, så prova lite olika typer och se vad som händer! Marknaden är översvämmat av dofter och vi är ganska bortskämda, när det gäller att kunna välja.

CVC´s Strike Wire är växternas överman, utan tvekan!
I min värld, när det gäller linor för fiske bland grönsaker, så är nylonlina helt ute ur mina tankar. Nylonlina har för mycket töjbarhet, för lite styrka och en ganska mjuk ytan och mitt val är därför det raka motsatsen, nämligen en Braid och mitt val ser du ovan!

Tunn 0,19 mm, kastar bra, visserligen flytande, men det märker inte karpen, då linan ligger upp på bladen. Hård yta och den skär växtligheten, som en kniv i smör en varm sommardag, lägg därtill en styrka på 14 kilo och jag är nog benägen att säga, att den klarar mer än så.

En annan fördel med dessa linor, är att du kan kamouflera den med en vattenfast spritpenna i önskad färg, dem håller väldigt länge, jämfört med en nylonlina som måste bytas ofta, priset är högre, men egenskaperna ... dem betalar jag mer än gärna för!

Din rulle ska jag inte gå in på, du tar vad du har och ger den en braid och den biten är klar, däremot är spöna viktigt! Jag rekommenderar dig en 12 fotare med 3 lb testkurva, det bör stoppa dem flesta karpar i växtligheten och pundklass, samt längden, gör att du kan pressa rejält för att stoppa fiskens framfärd.

12 fots längden behövs även om fisken fastna bland grönsakerna, då håller du spöt högt med hög press på fisken och den kommer så småningom att sparka sig loss. Fiskens rörelser och din tunna starka braid, kommer att skära sönder växterna och den kommer sakta mot dig.

Bemästra växtligheten och du får bättre resultat!
Vad mera kan jag säga i detta? Jo, starkt tafsmaterial typ 25 lb, starka krok med Beaked points (inböjd spets) som självklart ska vara vässade, så man nästan blöder bara man tittar på dem. Bry dig inte om att din lina syns över växtligheten, jag lägger den över bladen, om jag inte kan lägga den mellan dem och jag tror inte att det är någon större skillnad.

Sopa bort rädslan, plocka fram självförtroendet och sitt eller befinn dig, så nära spöna du kan och var med. Titta bland bladen runt dina beten, många gånger vid fiske på nära håll, så ser man att det snart är dags och pulsen och Adrenalinet stiger ... Snabbare än karpen rör sig ...tro mig! Skitfiske på er alla!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.