onsdag 4 augusti 2021

Strike Wire Extreme, en superlina från CWC!

Då jag ändå skulle mäska lite med Boilies och lite Patikelbeten, så passade jag på att beväpna mig med ett litet 6 fots spö och en rulle med Strike Wire braid. Kanske skulle någon karp visa sig denna dimmiga morgon?

Mäskningen var snart klar och jag letade efter fisk runt sjön, men av någon anledning visade sig ingen och jag hamnade till slut inne i en liten vik som kallas Vesan, en liten sumpig plats med Näckrosor framför mig, kanske skulle det finnas någon hemma här?

"Vesan" Linnéasjön, en tidig morgon.
Det tog sin lilla tid och sakta lättade dimman och jag fick se en mun bland bladen ute vid spetsen till vänster på bilden. Fisken skulle flyttas lite närmre och den var väldigt försiktig av sig, vilket framgår av första filmen.
Bästa Braid för tuffa platser?
6 fotaren har en testkurva på 2½ Lb och har bra ryggrad för att kunna stoppa och pressa en karp till håven. Linan med 14 kilo styrka och i dimensionen 0,19 mm, den litar jag på alla dagar i veckan.
Wide Gape med Beaked point.
En Wide Gape krok i storlek 6 var monterad och en större fake Biscuit, satt tråcklat på krokskaftet och lite över öglan och sitter denna krok rätt, så slipper karpen inte undan!
5-turn Grinner/ Uni knot, bästa knuten för Braids.

Knuten, en 5 - Turn Grinner/Uni knot är nog den säkraste och starkaste knuten för Braids och denna knut har aldrig gjord mig besviken och kommer nog aldrig att göra det heller.

Nu återstod det bara att få karpen närmre och det gick bra, fast med sin försiktighet, så tog det lite tid, men det gick vägen och med betet liggandes mellan två Näckrosblad och i skugga av grenarna längs kanten, så märkte den inget och gjorde bort sig.




Filmen visar karpen under bladen, det kanske inte syns på filmen, men den finns där och tar försiktigt för sig av mina små Doggy och tanken här, var att få den in till vänster under grenarna och sen placera mitt bete på rätt ställe, vilket lyckades.
Allt gick som på räls och den fick ge sig efter lite stridigheter i grönskan. Filmen visar klart och tydligt hur Strike Wiren har skärt sönder Näckrosorna och skapat en fin liten ränna för fisken, under sin väg mot håven.
Resultatet, en stridbar hanfisk.
Långt ifrån någon stor fisk, men det visar hur effektiv en bra och stark Braid klarar växtligheten, vilket oftast blir ett problem med nylonlina. 

Dimman försvann, jag var klar med mäskningen och med mitt lilla tilltag och även med mitt syfte, att visa detta genom text och ett par filmsnuttar och tills nästa gång önskar jag er alla skitfiske och var inte rädd för den gröna mattan, du har framför dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.