torsdag 12 augusti 2021

Kvinnostrumpor är en lösning!

 Hej igen!


Tack för omnämnanden i bloggen, det kändes större än aftonbladet för mig eftersom jag läst den sen jag var ung, haha!  Tusen tack 😃

Jag lyckades även fånga min andra Karp ikväll också en spegelkarp men lite mindre. Båda karparna  tog på rosa (krill) pop ups  (14mm). Första tog på en stiff hinge och denna tog på en blowback.

Men som du ser på bilden, så har jag upplevt mycket sabotage av mina boilies på senaste tiden (speciellt vita och ljusbruna) . Tydligen är det mycket kräftor i båda sjöarna som försvårar fisket just nu... har du nått tips på hur jag löser detta märkliga problem?


Allt gott, Ajdin.




Tack för mejlet, bilderna och frågan!

Ja, detta har nog dem flesta varit med om och det finns lite tips att tillgå och jag hoppas att Ajdin, som nu har fått upp farten i sitt karpfiske kör på och att framgångerna är med honom.


Ett stort problem för karpfiskaren i många vatten!
Vad kan man göra mot dessa kräldjur, som älskar våra beten? Man kan köpa Fox Arma-mesh och täcka sina beten. Detta ser ut som en PVA-mesh, men är av tunn plats, som inte löser sig i vattnet, det funkar bra och man kan forma alla möjliga beten, som majs, bröd, pasta mm och göra en boilieliknande form och ha detta på hair-riggen.

Ett annat alternativ är att man smyger in i damens strumplåda ( Gör det när hon inte är hemma för guds skuld!) och så tar du en nylonstrumpa och lägger din boilie mot strumpnätet och vrider strumpan, så det ligger tight mot boilien och sen knyter du fast strumpan och klipper bort resten av strumpan ... Har du hela strumpan kvar under nästa kast, så blir det besvärligt för karpen att ta din boilie ...


Ajdin´s andra karp, något mindre och en erfarenhet rikare.
Dessa två sätt fungerar bra och förstör inte flytkraften i en pop-up och kräldjuren kommer och försöker att ta bitar, men det går inte särskild bra. Ovan ser vi Ajdin andra karp, glädjen i ögonen, säger en hel del och jag hoppas att det fortsätter i många år framåt.
Närmre än så här, kan jag nog inte komma en Häger.
Att smyga sig på fisk och sitta stilla i timmar i väntan på karpen ska göra bort sig, det har blivit en vana för mig. Bra klädsel som passar in i omgivningen är ett måste, likaså små långsamma rörelser o s v.

Fåglar landar på spöt, på kepsen och på backen kommer allt möjligt fram och passerar och det är ganska spännande, att komma 1,5 meter från en Häger, det är nog ganska ovanligt och med dessa ord och bilder, vill jag önska er alla skitfiske och passa på att tacka Adjin för bilderna och hoppas att kräldjuren numera lämnar honom i frid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.