onsdag 27 oktober 2021

Stämmer min magkänsla eller inte?

Det har nu gått 10 dagar sen jag senast skrev här, inte bra! Det har gått drygt en månad, sen jag senast såg en karp på min matta, Katastrof! Om ni bara visste hur många timmar jag har fiskat, spenderad vid gölen utan att fiska, kollat med lodet, spanat, mäskat lite här och där för att sitta och kolla läget ... Det är sjukt!

Att gölen inte är vad den har varit med tanke på antal karp, det har sin förklaring genom en fiskdöd och uppemot 40 karpar hittades, min fråga är hur många hittades inte? Man satte i nya karpar och antalen av 2 utsättningar är lite diffusa. Ända karp som har landats, efter min stora, om ingen mörkar är en karp på 6,3 kilo! Den karpen har jag bild på från 2012 med exakt samma vikt!

Playa de Blanka!
När jag går genom bilder på fångster gjorda efter fiskdöden, så rör det sig endast om återfångster, var en del av dessa ökar enormt i vikt, men bara en del av dessa karpar. Gölens Kräftor strök med i samma veva som karparna och växtligheten ökade och så även födan för karparna.

Det påvisades inga sjukdomar från SVA och det borde ha varit syrebrist säger man, men Mörten är betydligt känsligare och borde ha legat döda tusentals! Jag ska inte sticka ut hakan för mycket eller spel sötvattensprofessor, men min magkänsla säger mig att något inte står rätt till och jag hoppas verkligen att jag har fel!

Det spelar ingen roll vad man testar.
Jag har under många dagar letat med lodet överallt och inte sett något som bör vara karp. Jag har mäskat lätt på gamla spots och kommit tillbaka och spanat och kört med lodet och igen Nada!

Under hela tiden efter fiskdöden, har jag hört att fisket har blivit trögt, man blankar och dem tar inte på ytan längre! Jag provade tidigt i våras ett pass och tappade tyvärr en tyngre fisk som tyckte om min lilla Zigbug, så fisk fanns! Längre fram i maj skulle jag ta en från ytan och jag hittade ett litet gäng i en vik.

Vinden gjorde att jag kunde lägga ut mina floaters på behörigt avstånd utan att skrämma fisken och mina floaters skulle driva rakt mot dem. Jag smög tillbaka och till min stora förvåning, lämnar alla fiskarna platsen i samma sekund första floaters kom över dem!? Vad fan hände? Skulle alla karpar, man tidigare tog på ytan ha dött och dessa så enormt skygga ... Där fick jag lite frustration, kan jag säga.

Samma dag på en annan plats, lyckades jag efter mycket om och men att få en karp från ytan. En väldig försiktig fisk, allt jag såg på det långa avståndet var en mörk nos, en explosion i ytan och Kordas 50 grams Interceptor hade gjord sitt jobb, det gick på ytan!


Staffe ... Eh resterna av honom!
Ett rekord kom upp och under tiden i ett annat vatten kom denna fisk att bli mitt target för höst/vinterfisket, som jag skulle bedriva i gölen detta år och alla uttalande om hur trögt det hade blivit, var inget som stötte bort mig.

Nya karpar hade sats ut och självklart skulle jag få en trevligt fram tills isen stoppar mig. Redan andra passet kommer min Targetfisk och jag måste tillstå att den kom lite väl snabbt och med tanke på hur situationen är just nu efter all spaning och fiske, så känns den som ..... Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga? 

Fruit Beast familjen.
Jag har testat lite olika wafters på dem mjukare delar av gölen, det funkar inte om det inte finns fisk. Samma sak gäller den så effektiva Fruit Beast, som hos Karpfiskebutiken börjar ta slut och jag hoppas att man tar hem mera av dessa beten. Glöm inte att det pågår en höst/vinter REA just nu hos Karpfiskebutiken. Länken hittar du till höger!
Dessa ska testas på ett spö, kanske, kanske?
Jag kör tre spö och gillar att under den kalla årstiden att använda ett spö som ett rowing rod, man testar olika saker och kastar runt, för att hitta fisken och då var min tanke att testa dessa fina väldoftande pop-ups. Men ska det lyckas mig?
Typisk höst/vinter, 2 snabba runs inom 30 minuter.
Efter samtal med flera, så bör beståndet numera var ungefär det samma som tidigare år, där blir jag tveksam! Det var ganska enkelt att landa karp under t o m dem mest groteska väderförhållanden och temperaturer ner till minus 9 grader, den tiden känns som ett minne blott!
10 år sedan och full rulle.
Bilden ovan är från samma plats, var jag nu har kört 8-9 pass med endast en fisk. Här tog jag lite bilder med utlägg av riggen, inställning av Hangers och i samma sekund allt var klart, kom ett run och jag tog denna bild med självutlösaren.
Vart jag än letar, så syns ingen Karp!
Jag hittade ett par fiskar på samma plats, mäskade två gånger och fiskade ett pass och kammade noll, lätt mäskning dagen efter, 2 dagar utan fiske och mäsk och sen ytterligare ett fiskepass med endast spridda boilies och då kom det nya sjörekordet på mattan.
Menyn dem får nu!
Det kanske är den rätta metoden, vad vet jag? Jag tänker inte ge upp, utan ska köra på och se vad som händer med samma taktik. Jag vill påpeka att jag på inget sätt vill misskreditera denna pärla till vatten, men som sagt, min magkänsla säger mig att något inte står rätt till och än en gång, så hoppas jag att jag har fel i mitt antagande.
Min nästa Targetfish, om den lever!?
Jag började med en Targetfisk och den kom snabbt, numera är det "Bulan" som gäller eller den vackra maghonybruna Zipliner, som Martin här så fint håller upp för kameran och jag ber på mina bara knän att båda dessa fiskar fortfarande är lever och kan göra mig lycklig en sur höstdag eller en vacker solig dag i December.

Vi får se vad som händer, jag har många frågor, men jag ger inte upp så lätt och för eller senare kanske dessa fiskar dyker upp eller så får vi ett svar på varför alla nyinsatta inte ta för sig av födan vi lägger ut. Fortsättning följer och tills nästa gång, vill jag önska er alla skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.