tisdag 2 november 2021

Total Silence!

Då sitter man än en gång framför burken och ska blogga! Framför ser jag bara ett stort jävla frågetecken och bakom detta tecken, ser jag en mörk regnig sur dag, genom fönstret. What in living hell ska jag skriva om? Hur många landade sedan sist? Det går inte, för det finns inga landade! Ska jag tjata om hur trögt det är i gölen? Det skulle jag kunna göra ... Jag skulle lätt kunna skriva en hel bok om detta, men jag låtar bli!

Men för alla nyfikna, kan jag säga att det rör sig inte om stiltje, det är total silence! Jag gör allt i min makt för att skapa ett run, jag flyttar vissa dagar upp till 4 gånger. Jag har lagt ut bäddar med burkmajs och efter 3 timmar ligger dem gyllene kornen kvar ... Så det ser inte bra ut just.

Jag är dock positivt inställd och vet genom min erfarenhet att jag kommer att hitta dem och jag kommer att träffa rätt och jag lovar och svär att dem bilderna kommer att bli fina att beskåda ... Vänta ni bara!

En dimmig morgon den 30 oktober.
Mellan mina fisken, så letar jag och spanar ögonen ur skallen och sist sade något mig att testa längst in i Bloms vik, då lite växtlighet finns kvar och rötterna hyser fortfarande en stor del naturlig föda.

Jag kom tidigt, redan 03.30 på morgonen och smög ut mina riggar, det gick fint, då allt redan var inställd på spolarna. Inget mäsk lades ut, då jag redan dagen innan hade lagt ut tillräckligt för att skapa intresse.

Jag kan redan här säga att denna dag gick till blankpassen och jag är nu uppe i 13 pass i gölen med endast en karp landat denna höst ... Tro det eller ej, jag börjar fanimej så smått vänja mig! Jag kanske skiter ner mig den vackra dagen var jag får en One-toner igen?

Minsta rörelse syns!
Vi tar ett par tips till dig som fiskar under svåra förhållanden, var fisken inte vill som du. Alla karpar rusar inte iväg med ditt bete om du tror det. Dem kan vara väldigt försiktiga, faktiskt oftas när det är kallt i vattnet.

Jag nämnde detta redan under 2011 och 2012 att jag ställer mina Hangers på detta sätt och du ser direkt om något har varit framme eller mot din lina. Först sänker jag mina linor, vilket kan ta 10 minuter per spö, sen monteras ett 10 grams Back-leads på linan och placeras ca 1-2 meter utanför spöt och jag slaknar ytterligare linan och monterar mina Hangers.

Jag vet att en del säger #¤#¤# men jag vet inte hur många gånger jag har sett en av mina Hangers stå lite "fel" det är 9 ut av 10 gånger just det spö, som Karpen landas på. Man får inga bleep, inte ens på dem känsligaste larmen på marknaden, men den snedställda indikatorn visar dig och du kan vara förberedd.

Upp med topparna och på med Back-leads!
När vädret tillåter det, så ställer jag upp mina spötoppar och har koll på dem samtidigt som mina indikatorer och vattnet ( mycket på samma gång) men det funkar bra. Oftast ser man en försiktig knyck i toppen, men kanske inte tillräckligt kraftig för att indikatorn ska ställa sig "fel" men du är medveten om att något är på gång.
Vad hjälper en effektiv rigg, när fisken inte finns på plats?
Jag leker med olika riggar i all tristess, vilket inte hjälper om fisken inte finns framför dig, men jag testa en del i vattenkanten, justerar lite här och där och tiden går.
Den farliga delen av min Blow-back Wafter-rigg.
Här en styv bom av Amnesia i 25 lb clear, crimped och i ena öglan monterar jag min version av en Blow-back Wafter - rigg, som jag kom fram till under mitt fiske i Linnéasjön tidigare under året.

Krofästet är suveränt, oftast en bra bit in i munnen, bättre flyt och rörelse i betet och Karpen har bra chans att få betet i munnen första gången, vilken en styv Amnesia knyten i kroken inte riktigt gör. Riggen lägger ut sig igen från blyet om du får oönskade besök och den lilla gummituben visar dig om Karpen har tagit dig i röven, genom att den åker upp mot kroköglan. Ganska perfekt!

Ända fighten jag har varit med om!
Dimman försvann, solen stack till och var förvånad över att Staffa höll sig lugn på podden, bredvid honom satt min gamla mascot PP och glodde snett på honom. Det hela urartade runt tre kaffe och jag skrek BREAK ... Inte fan hjälpte det!

PP vann på TKO i första ronden, tror tiden var 2,11 och han var stolt! Hur kan man vara stolt över att ha knockat en handikappad? Båda åkte ner i Buzzer Bar bagen och dem har hållit sig lugna sen dess!

Bra och säkra komponenter för din Chod/Heli-rigg!
Ett par tips tar vi! Karpfiskebutiken har sina egna småsaker bland rigg komponenter bland annat och dessa beads, stopps mm är suveräna och väldigt säkra och till ett bra pris.Enkla att använda och du vet att om något skulle skita sig, så går Karpen endast med din rigg.
Enkelt, billigt och superfina!
Jag tog hem denna förpackning! 3 stycken Leadcoreleaders, 1 meter långa, gediget gjorda och med leadclips med pinne och en stark Quick Change Lekande. Priset är endast 39 kronor och för dem pengarna går det knappt att göra billigare själv, långt mera att göra dem bättre.

Jag tyckte till en början att Leadcoren var lite väl ljus i färgen för min smak och kanske Karparnas, men lägg den i vatten och den mörknar väldigt snabb, styrkan är 45 Lb och varför sitta hemma och klåpa ihop dem, när det finns att köpa färdiga för en ringa peng? 

Passa på nu var höst/vinter rean pågår!
Du hittar massor av bra och nersatta priser på massor av Karpfiskebutikens varor, först till kvarn gäller, så vad väntar du på?
Lösningen? Kanske, ska bara hitta fisken först!
Tillbaka till gölen, som sagt jag kommer att hitta dem, få dem att smaska i sig min mäsk och mina beten. Det kommer, kanske får jag vara fiskefi   ,ett tag till, men det kommer, jag vet hur karpfisket kan vara och hur man kan ställa till det för sig, när det inte går som man vill.

Problemet är inte min mäsk eller beten, utan jag hittar inte fisken och antingen far dem runt skållade eller så äter dem eller inte? Karpen måste äta, den äter upp sig inför vintern och det borde vara full rulle vid denna årstid och det milda vädret, men tyvärr inte.

Jag hittade hör och häpna 2 flaskor med Mistral Baits berömda doft/glugg/soak I 40, som gav en otrolig respons när jag testade denna doft just i gölen och resultatet blev 12 landade, så kanske det kan fungerar framöver? Flera hinkar med boilies har nu fått denna fina smörja över sig, så vi får se! Skitfiske på er alla och jag hoppa innerligt att jag kan visa är en fin karp nästa gång!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.