tisdag 28 februari 2023

Linnéasjön, första sittningen.

Nu var man framme, nu var det dags och nu var det spännande och se om allt jag hade gjord i Rismåla göl, var fel eller inte? Skulle mäsken vara fel, riggar eller något annat? Jag hade gått tillväga precis som sig bör och allt var klart in i minsta detalj och jag är noga med allt, det vet dem flesta som har fiskat med mig. Det finns faktiskt dem som tycker att det går lite över styr, men så är jag!

Det går inte att sitta bakom 3 olika spö och rullar med olika dimensioner på linorna eller annat, det klarar jag inte av! Däremot lite olika riggar och beten, det är helt okej, då man ganska snabbt märker vad som är gångbart för dagen. Men resten, det skall vara perfekt och jag tar inte orden - Det duger i min mun under mitt fiske.

Första morgonen.

Hur eller hur, så var dagen här och jag klev upp ganska tidigt och var framme i mörkret och i pannlampans sken hittade alla grejer sina platser. Riggarna kollades, jodå, skärpan fanns där och snart var betena fastsatta och avstånden kollades och mina tre riggar hittade sina platser, så snart jag kunde skymta mina bakgrundsfeatures.

Djupet på platsen ligger på ca 5,6 meter och har en lite mjuk botten med chod av gamla löv, smågrenar och nålar från Tallarna bakom mig. Allt hamnade som jag ville och jag satte mig och i samma sekund märkte jag första regndroppen i pannan, Do I love it or what!

Home Sweet Home!

Det var lugnt, 4 sekunder senare var mitt lilla Shelter över mig och utrustningen och jag intog dagens första kopp, om än lite senare än vanligt. Kaffet var gott, likaså ciggen och det kändes riktigt bra denna blygråa morgon.

 Jag kollar bygget av fågeltornet och lite hade det hänt under veckan, lite betongplintar hade man fått fast och det låg en massa virke, så man var på gång med detta. Jag såg även att man hade mejat ner en stor yta av Maden och jag undrade lite om, vart fåglarna skulle häcka och hur det hade gått med dem sällsynta blommorna, som Maden är känt för.

Ups! En liner, något fanns framför mig.

Det går runt en halv timme och sen får jag en liner på vänstra spö, man hoppar till lite och spänningen stiger, dem är här, min mäsk fungerar, den drar till sig fisk, nu gäller det bara att någon av dem gör bort sig - Nästa kopp kaffe var nästan bättre än den första och ... Jag fick vänta ytterligare en stund, innan, nästa bleep kom på samma spö och nästa bleep och nu sjönk min Hangers sakta ner!
Första Karpen, nollan var spräckt!

Jag var snabbt framme vid spöna, men redan nu gick spolen och larmet tjöt i samma takt, jag lyfter spöet och känslan är skön, när man känner vad som finns i andra änden.

Den hade inte så mycket att säga till om på mina spö och den gav sig ganska enkelt. En liten rackare runt 5 kilo, men det gör inget. En Karp är en Karp i min värld och jag hade lyckats och även bevisat att inget jag gjorde i Rismåla göl var fel, ända felet där, var och är antalet Karp, inget annat!

En Spomb lades över varje rigg.

Jag byter ut Waftern som gav fisk, tar ut samma avstånd och lägger ut riggen och därefter lägger jag ut en Spomb med föda över varje rigg. Man vet aldrig hur mycket dem har mumsat i sig under natten och morgonen och jag mäskade inte när jag kom.

Efter detta, blev det lugnt och det är vanligt med lite stiltje efter en fångst och lite störningar med en Spomb. Vädret blir lite bättre regnet avtar, för att sedan slutar helt och då börjar folk komma med sina hundar och med dem en hel del frågor om jag får någon fisk? Eller finns det fisk här? Jag är van och bryr mig inte, jag har hört detta sedan jag började fiska i sjön för över 40 år sedan.

Andra karpen under min sittning.

Klockan blir 11 och jag spanar efter rörelser med kikaren och en kvart senare ringer klockorna igen, denna gång på högre spö. Någon har hittat min ena pop-up och fighten är ganska intensiv, då Karpen hela tiden vill gå in mot Udden och jag har en liten vass mellan mig och Udden.

Under tiden jag drillar kommer en pojke springande och undrar vad det är för fisk och sen kommer en dam, troligen hans mormor och tittar på den drillande Dansken. Jag får in Karpen på rätt sida om vassen och den går i håven. något större än den första, jag är nöjd om frågar dem om fotohjälp och den biten löser sig.

Jag fick fotohjälp av en äldre dam!

Damen tar lite foton och visst det var nog lite skakigt, men just då, så duger det i mitt fiske, men inte annars. Jag tackade och dem försvann runt sjön och jag återgick till mina sysslor. Ny pop-up, koll av avståndet, tre nya Spomber lades ut och sen riggen och kaffet kom fram än en gång.
Jag körde med Fruit Beast, ett bra val för kalla vatten.

Även denna karp föll för Fruit Beast, kanske inte så märkvärdigt, då jag hade denna doft på alla tre riggar. Jag vill dock bara betona att denna doft är sanslös effektiv i kalla vatten och jag kan jämföra dess effektivitet med Richworth Tutti-frutti eller Pear Jargonelle Ethyl Alcohol från samma stall.

Doften och den synliga fina orange färg, där har Tandem Baits verkligen lyckats och mig veterligen, så går ingen Karp förbi dessa beten, utan att undersöka dem närmre och med effektiva riggar och vassa krokar, så finns det oftast bara en utväg av detta och du läsaren blir nöjd, så testa Fruit Beast!

Fruit Beast Wafter var betet.

Första Karpen kom på en 16 mm Wafter och den andra tog en 14 mm pop-up och det var inte första gången det har hänt. Riggarna är gjorda med Amnesia i clear och 20 lb och Wafter-riggen ser du här ovan och det 20 lb Amnesia rakt genom.

Pop-up riggen är en Stiff Hinge-rigg av samma material, fast bommen är av 40 lb Amnesia, som är lite styvare, själva curven, den ledade delen är av 20 lb, som är enkel att justera, då dessa linor inte har något minne och är enkla att räta ut eller forma som man önskar.

- Ut med dig och skvallra för dem andra!

Jag fiskar ytterligare tre timmar och endast en Braxen visar sitt intresse. Karparna har fått nog och likaså jag och jag drar mig hemåt vid 16-tiden. 2 Karpar under bältet under dagtid i oktober, är ganska bra på så kort tid och jag hade fått svar på mina frågor.

Nu återstod det bara att fortsätta min kampanj och mäska vidare och skörda nya framgånger. Skulle jag lyckas med det? Det återstår att se och det kommer vi till under nästa inlägg, var jag hoppas du hänger med. Tills dess önskar jag er alla skitfiske och en fin vecka på jobbet ... Nej, det sista var inte sjyst, men ha det fint!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.