måndag 20 februari 2023

Linnéasjön och lite förberedelser!

Tiden jag spenderade vid Rismåla göl, sänkte mig lite och jag försöker alltid att analysera varför det går som det går, och det oavsett, om jag lyckas eller som jag gjorde, blankade. Några fel på något jag gjorde hittades inte, men för att få fram ett säkert bevis för detta, så bestämde jag att använda exakt samma saker under min lilla kampanj i Linnéasjön.

Det ända jag kom fram till i Rismåla, var att det kan inte finnas många karpar kvar, that´s a fact! Men varför endast en karp landades vid grillen och bara en framme på Badplatsen, som jag tappade, det är och förblir nog lite av en gåta! Platsen jag fiskade på ligger ganska strategiskt till, men det ville sig tyvärr inte.

Väl hemma, började mina nya planer för en, för mig gammal plats och endast lite var att göra. Grejerna blev dem samma, mäsken den samma och likaså mina beten, så det var bara att skrida till verket och igen göra sitt bästa.

Vy över platsen, var Hopptornet en gång låg.

Jag tog en runda och kollade läget och såg en massa byggnadsmaterial liggandes, virke, staket och pålar mm och undrade vad fan det var frågan om. Det fick jag reda på under måndagen, när jag kom för att kolla platsen med mitt SmartCastlod och för att mäska och ta ut avståndet för mitt fiske.

Jodå, man skulle bygga ett torn för fågelskådning! Hela maden bakom var röjd för att man skulle kunna se lilla pippi! Man skulle såga och spika dagarna i ända, hela veckan och jag bestämde att mitt fiske skulle ske den kommande helg och då skulle jag slippa att höra detta hamrande mm.

Rätt avstånd och Spomben hamnade rätt varje gång.

Avstånden till pålarna från gamla Hopptornet fanns i mobilen och först ut var avståndet för Lod och Spomb. Jag såg inget på lodet, men det gör inget, jag vet av erfarenhet!

Med detta avstånd klart, var det bara att mäta upp djupet och lägga till avståndet för Spomben och sen var det klart för bombning av platsen och första 5 liters hinken tömdes snabbt över platsen och mot mina bakgrundsfeatures.

Spöna ställdes in med rätt avstånd.

Det är viktigt att man lägger till vattendjupet på mäskplatsen, annars fiskar man för kort, får man det rätt, så ligger man perfekt, precis som det skall vara.

Det blev fyra hinkar med mäsk, en varje morgon under veckan, vid samma tidspunkt, jag lade mäsken tidigt, innan jobbarna kom, för att slippa höra Hammarens och sågens plågande ljud och det gick bra. Jag försöker alltid att hålla en bestämt tid för mäskningen och då vet man på ett ungefär, när man kan förvänta sig morgonens första run.

Vissa mornar var helt otroligt fina.

Vädret under veckan, var en mix av högtryck med fina mornar och en del regniga dagar med lågtryck, med andra ord, lite av varje och det passade mig bra, inför lördagens fiske.

Väl hemma ställdes avstånden in på rullarna, tacklen kollades och allt fick en sista genomgång. Nästa steg var mina beten och det som användes i Rismåla, skulle användas här och lite krokbeten skulle finnas med som reserv i fall att ...

Fruit Beast är min favorit och jag har testat en del beten!

Jag åker inte en meter hemifrån utan dessa fruktiga saker från Tandem baits och det finns flera jag inte gärna är utan. Väldig fin flytkraft och två storlekar per burk, samt fin färg och lätta att balansera, om det skulle behövas.

Mina riggar skulle bli två Heli - riggar, typ stiff Hinge och en snowman eller Wafters över den mjuka, lite silty botten. Ett val, som tidigare hade gett bra resultat, så varför ändra något?

Effektivitet är bara förnamnet!

14 mm är perfekt för en fyrans Curve Shank och man behöver inte ens Putty, allt ställer sig perfekt och beten sugs in bra och ger super fina hookholds. Man kan, om man vill förankra det hela med Putty, men jag har inte märkt något större skillnad.
Samma preparerade Krillboilies skulle användas.

Dem preparerade Krillboilies skulle antingen ingå på en Snowman-rigg eller fiskas med en styvare D-rigg och eller kanske med en liten skiva av en pop-up eller med ett fakecorn? Något som tiden skulle kunna visa mig och det var med facit i hand D-riggen, som var bäst.
Mitt val om Wafters skulle behövas.

Nästa tilltag bland mina reserver, var dessa Wafters, som tidigare hade visat sin effektivitet i flera vatten, lite skum färg (Blodröd), som bländar in och inte sticker ut för mycket, men vilken doft, helt underbart att snusa på och passar fint till kaffet ... Only Joking! Har du inte provat Tandem Baits Wafters med Milky Mulberry, så har du verkligen missat något.

Jag använder dessa på en Amnesia-rig med en Curve shank i storlek fyra och har en Baitscrew glidande på krokskaftet och har mellan Shrink tuben och den lilla hookbead ca 10 mm frigång för betet och ca 3 cm från Shrink tuben, färster jag en en större avlång bit Putty och kroken hamnar alltid i underkäken och sitter som berg, oftast måste Peangen fram.

Jo, jag har fiskat på platsen förut, här dock från Udden.

Så såg det ut under veckan, allt var klart för lördagens fiske, mäsken låg där den skulle, allt var klart och det kändes betydligt bättre än det hade gjord, innan passen i Rismåla göl.

Jag har under många år, fiskat på denna plats och främst under den kallare årstiden och haft bra resultat med tanke på dagtidsfiske och antalet timmar. Det gäller att klura ut vilken tid på dygnet, som är bäst och ha allt klart, typ en timme innan och jag skulle göra detta igen, jag skulle ha mina höstfiskar!

Jag börjar ofta med spöna på en plats och sen efter ett tag, märker man att det avtar lite i aktivitet och sen flyttar man spöna till Udden, men fiskar på samma plats. Som på bilden ovan och denna lilla ändring gör oftast att fisket kommer igång igen och vise versa, man ändrar linorna lite.

"Gamla hopptornet" gav oftast fisk året runt.

Då var det klart för denna gång, nästa inlägg kommer snart och då är det första fisket på platsen, spännande och se om man skulle hitta något fel, bland det man gjorde i Rismåla göl och det skulle snart visa sig att så var inte fallet ... Långt därifrån!

Just nu försvann isarna nästan helt, det känns lite vårlikt i luften, men kan vi lita på vädret? Jag tror inte riktigt det, vi har ett tag kvar, men snart börjar dem att röra på sig ordentligt och då tar vi fram ytfisket och Zigfisket, samt lite bra tips för dig. Men först ser vi vad som händer där gamla Hopptornet, en gång i tiden stod och var hela eller halva Nybro badade. Skitfiske på er och ha en trevlig vecka!