fredag 31 mars 2023

Himalaya dippen och Karpen behöver den!

Hej igen! Senast beskrev jag lite kring Citrus dippar och nämnde lite om salt och jag fick lite mejl kring detta med salt i våra beten. En del ville veta hur man gör och det får ni här och nu, andra tror inte riktigt på detta med salt och sen var det lite andra saker också. Så vi reder väl ut detta och så får var och en testa och se!

Alla djur behöver salt i någon form och i olika mängder, samma sak gäller mineraler! Hur ofta har man inte sett Karp under våren gå nära land och böka på t ex en klinisk ren sandbotten och man kollar och det finns inget där, som är ätbart! Samma sak händer på lite hårdare stenbotten och dem söker upp mineraler. På ett sådant ställe kan du hälla ut ren Himalayasalt och jag garanterar dig, att ett par dagar efter, så ser det ut som någon har grävt i bottnen!

Vad du behöver använda till din Himalaya Dipp.

Vi ska alltså erbjuda dem både salt och mineraler och en sväng på mattan din och att ge dem salt och mineraler, det är enkelt och väldigt billigt och väldigt enkelt att göra en dip mm. 500 gram Himalayasalt kostar i dessa grymma tider hela 18.50:- på lilla Willys och den mängden räcker lätt, till en halv liter dipp och för att salta 10 kilo Boilies, Dé du!
En del finmald Himalayasalt till ...

Processen är den samma som senast jag skrev, men du ska ha en del salt och två delar vatten, så blir det perfekt, så nu kör vi resten av bara farten och jag hoppas bilderna, talar sitt tydligare språk!
Två delar kokande vatten, enklare kan det inte bli!

Bara att blanda ner i en mindre gryta.

Och rör om. Obs! Allt salt löser sig inte!

Här kan jag nämna, att du kan koka Himalayasaltet tills fan hämtar dig, allt kommer inte att lösa upp sig i grytan, bara så du vet det och det gör inget, resten kommer till användning.
Rör om ordentligt och den röda salta färgen framträder.

Koka blandningen i 5 minuter, det räcker!

Låt det kallna helt!

Fyll en flaska med Himalaya-dippen.

Jag fyller upp en liten flaska, som jag alltid har med mig, oavsett på året det är jag fiskar. Karpen gillar saltet året runt, men det är effektivast under våren, efter en lång vinter. Jag dippar fakecorn mm, har lite över mina floaters och droppar på mina mesh-bags, då salt inte löser upp PVA produkterna, det fixar sötvattnet.
Resten i grytan använder du till dina Boilies i någon form.

Din salta dipp finns nu på flaska och i grytan har du en del kvar och en del salt, som inte löstes upp. Släng inte detta! Jo släng det över dina Boilies, du vet den där gamla hinken från i höstas och sen rör du bara om i hinken till alla är täckta.
Hookbaits i grytans resterande avkok.

Jag har både dipp med salt och jag gör egna saltade krokbeten. Välj ut lite Boilies och ge dem lite av bottenskrapet från grytan och ska burken. Ta av locket och låt dem få lite rumstemperatur och sedan på med locket och skaka o s v.
Så fina blir dem och har bra konsistens och inte hårda.

Saltet dras in i dina Boilies, vätskan försvinner och dina Boilies blir med tiden så här fina och bäst av allt, dem behåller sin konsistens och även sin doft. Salt luktar inte, utan salt är en smaksförstarkare! Lite som du vet, man behöver lite salt ibland till maten.
NB`s salted BNB Boilies i 12 mm.

Här kanske är ett bevis på att salt används i Boilies? Dessa små 12 mm håller fisken på platsen väldigt länge, då saltet lakas ut och lägger sig och kryper ner i bottenskiktet och som sagt karparna gräver i sin iver efter salt och mineraler.
Himalayasalt används i många typer av Boilies!

 Här kan du klicka upp bilden och läsa själv att Himalayasalt ingår i dessa och en massa av Boilies på marknaden. Många betes firmor säljer numera detta salt i kilos påsar och i fint och i grovt kornighet och man lägger saltet i PVA-bags, Solid-Bags, i mäskblandningar eller ren salt direkt på en plats med Baitboat, så jag hoppas att ni som var lite tveksamma, har ändrad er attityd.

Det finns andra typer av salt: Havssalt, Bergssalt och vanligt bordssalt med och utan Jod. Jag håller mig till Himalayasaltet, som är klart effektivast och lite dyrare, men ändamålet helgar medlen, som det så fint sägs! Skitfiske på er alla och jag hoppas ni får en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.