söndag 18 februari 2024

Är våren på gång?

Efter att ha hört så mycket gott om Avid Carp leadcore, som skulle vara dels tung och så otroligt mjuk och följsam, så var jag tvungen att känna lite på dem och senare testa dem. Jag måste säga att jag än så länge är mäkta imponerad, de är väldig mjuka och tunna och ändå är de testade till 50 Lb brottstyrka! Väldigt bra gjorda och jag tog 3 Heli och 3 leadclip, som jag ska testa inom en kort tid.

Var bara tvungen att testa dessa efter alla lovord!

Väldig fina, bra komponenter och en fin kamouflage, som verkar passa bra lite här och där, men som sagt jag ska testa och så hör jag väl av mig igen.
Rigg tillverkning.

Jag gillar Amnesialinan för lite styva riggar, booms mm. Den har som namnet säger inget minne (som en annan) och är så enkel att rätta ut och få rak. Styvheten är lagom för många riggar och jag använder allt från 15 - 40 Lb och i antingen svart eller clear.
Wychwood 0,9 mm Crimps.

Det går bra att knyta Amnesialian med en figure of eight knot och även en perfect loop knot, vad som blir starkast av dessa knutar, vet jag inte, bara att en perfect loop knot ger bättre rörlighet.  

Jag använder Wychwoods Crimps (hylsor) i 0,9 mm för Amnesialina i 30 och 40 lb, dessa passar perfekt och det blir svinstarkt och fina loops. Det har aldrig släppt eller glidit under press och jag rekommenderar även dessa Crimps för dig som fiskar gädda och gör dina egna wiretackel.

Zfish Teleskopiska 50-90 cm banksticks.

Jag hittade skitfina teleskopiska banksticks, justerbara från 50 till 90 cm och jag tror att det är rostfritt i dem. Bra skruv och de låser bra och för 35 kronor styck, så blir det nog inte mycket bättre eller billiga för er som har en lite tight budget i dessa tider.
Saengers Allround buttrests.

Jag tog även 2 nya buttrests till banksticksen och fö r19 kronor blev det dessa som är riktigt bra och tar både handtag med klingan bar och korkhandtag och spöna ligger bra och glider inte. Alla sakerna hittar du hos Karpfiskebutiken.
Som Drop-Off för Gädda.

Ni som är inne här tit som tät, såg mina så kallade "Dual Indicators" nu är de testade och avbildade. Funktionen är bra, fick dock justera båda Ballclips, så linan släpper lite lagom och inte indikator ramlar av linan eller att den inte släpper.
Som Hangers.

För karp och slack lines.

 Det var allt för denna gång, jag tror och hoppas att bilderna säger mer än 1000 ord! Är det möjligt att våren är på gång eller? Man längtar efter att komma ut och sitta bakom karpspöna, fast det blir nog lite gäddfiske först och under tiden jag mäskar upp en plats. Skitfiske på er och ha det bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.