fredag 2 februari 2024

Höstfisket blev lite av en katastrof!

Det började bra den gångna hösten och jag hittade dem och mäskade, men märkte snart att något inte riktigt stämde, 3 pass utan fisk? Väldigt konstigt med tanke på hur det brukar vara med samma väderlek och tid på året och jag visste att de fanns där, jag såg jo dem på skärmen!
Tidig morgon.

Under fjärde passet började det att lossna med två Karpar och allt var bra igen, trodde jag! Passet efter kom Räddningstjänsten mitt i alltihop och skulle ha lite övningar med båtar, livräddning och vattenlek med en vattenkanon och vart tog strålen vägen... Jo rakt ut på min mäskade plats! Man kan inte klaga, dessa pojkar måste få leka lite.
Krill preppade Fishmealboilies.

Jag körde dock på och mäskade några dagar och sen satte jag mig och fick två KArpar igen, en liten Spegel och en Fjällis och jag trodde att nu äntligen var det på gång. Då kommer två bilar ner från kommunen och nu ska man ta upp den bryggan, som man så fint placerade mitt på badplatsen. En Brygga för de rullstolsbundna, så de kan komma ut i vattnet och den är totalt felkonstruerad, hal och livsfarlig och jag har aldrig sett någon använda den, lång mindre gått ut på den.
Heli-riggar med Stiff hinge och Wafters.

Nu skulle dessa tuffa Boyz ta upp bryggan och bad mig om att flytta mig! Jahg lovar att det var motvilligt! Man fick upp bryggan efter mycket om och men, samt att 2 av hårdingarna hamnade i sjön, så lite mys fick jag uppleva denna dag och ett gott garv.
15 mm Red Rhapsody pop-ups.

Jag gav inte upp, utan fortsatte min kampanj och mäskade vidare ett par dagar och sen var det dags igen. Jag kommer ihåg när jag cyklade ner att jag funderade över vad f-n ska hända denna gång?
Det hände faktiskt inget som störde mig och det skulle visa sig bli ett par dagar med bra fiske, trots allt strul innan.
Första tecknet, bleep på vänstra spö!

Morgon var lugn, ingen vind att tala om och allt låg perfekt och kaffet kom fram. Jag hann att tända ciggen och då kom första tecken på fisk, ett bleep på vänstra spö och fem minuter efter ett på högre spö!
Jag får i mig kaffet och lite rök i lungorna och sen är det inga bleep längre, utan en lång go och vacker ton från vänstre Delkim. I love rhat sound!
Morgonens tjockis.

Allt går bra och jag kan landa en ganska fet Spegel, som har gått och mumsat ett bra tag på platsen, enligt den sprängfeta buken. Lite snabba bilder och den får sin frihet. Jag byter ut krokbetet och mäter ut avståndet och sen är det bara att sikta mot min bakgrundfeature och det löser sig galant.
Andra sidan.

En timme senare får jag en något mindre spegel till och sen är det över för denna morgon, jag vet det,, de har sina perioder var dem äter, det har blivit så då vattentemperaturen har sjunkit drastiskt den senaste tiden.
Den hade lite orange fläckar.

Under veckan mäskar jag och har ett stramt öga på vädret, det verkar inte lovande med frost under hela veckan, men jag ger mig inte och vill fortsätta. Jag fiskar 4 pass till och får endast en spegel till och tappar en karp och det sker under första passet! Under dem andra passen, får jag inget och ser inget på platsen och de verkade vara som bortblåsta.

Denna karp blir lätt att känna igen.

Det var bara att konstatera och acceptera att så var fallet, isen kom och sen försvann den och jag kollade platsen, men de var borta! Varför vet jag inte, något kanske störde dem så pass att de flyttade sig till andra breddgrader i sjön och jag hittade dem inte igen och gav mig på gäddfisket, som ni kan lösa om på gäddbloggen, det blev inget vidare det heller.

Hur eller hur, så ser det ut och jag ska passa på att önska er alla ett gott skitfiske och er alla en god ny säsong, min egen kan bara bli bättre än den gångna. Är snart tillbaka med lite mer skrivande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.