söndag 16 september 2012

De var kvar nu i morse!

Jag tömde min baitbag till de två karparna, som jag såg på väg till bilen igår och jag hoppades att de skulle vara kvar under busken i dag på morgonen.

De var där och det tog knappt 5 minuter, innan den första var uppe och tog lite beten och jag fyllde på för att ändra fiskens lite tveksamma ätande och det funkade bra.

Jag tog en kopp kaffe, planerade det hela och lade ut min botten - rigg från gårdagens fiske, men djupet stämde inte och tafsen förlängdes med 15 - 20 cm och nu stämde det perfekt.
Jag fick lite frågor om denna spöhållare, det är Matrix´s Stage Stands, som man skruvar ner och sen låser man fast sin banksticks eller som jag gjorde, satte fast mitt larm via en Quick Change adaptor från Prologic.
Väl ute med första betet, en liten korkbit, som denna gång dippade i Mistrals FM - dipp och så här ska betet ligga på ytan.

En karp som tar betet snabbt eller som bara sakta glider upp och tar betet, krokar sig mot blyet på bottnen. Man undrade över varför jag använde ett så stort bly som 4 oz igår, det var vad jag hade liggandes i hinken och idag, var jag nere på ett 80 gram flat pear lead och det funkade nog lika bra.

Det viktiga är att blyet måste släppa från leadclipset, så man får upp fisken och risken för att blyet fastnar i växtligheten är eliminerad.
Det tog inte lång tid innan den nästa karp kom upp på mina doggy och då jag bara såg dessa två fiskar, så är jag övertygad om att det var dem, som jag såg igår innan jag stack hem.

Igen var det syndromet att båda fiskarna åt här och där och oftast var de en bra bit från varann och jag beslöt mig för att fiska efter den ena av dem med frilina och min fakedoggy och sen fick den andra vara eller pricka sig på min botten - rigg med korkbiten på ytan.
Det blev botten- riggen som gav resultat och  snart låg den i håven omgärdad av en hel del Nate och annan växtlighet. Fighten var först tuff, men allt eftersom den fick mer och mer växter över huvudet gav den upp.
Efter en renspolning från närmsta brygga, blev den ren och med en vikt på kanske 4 kilo, så var jag nöjd. Jag hade insett hur effektivt min rigg är på karp, som far runt och äter lite varstans, ett beteende, som jag ser väldigt ofta nu, var man har varit på dem under ganska lång tid.
Vinden var lite av ett gissel för mig, men en ring av PVA - mesh full av små doggy lades ut och mina doggy stannade kvar mellan Natebladen och en sådan koncentration av beten, det märkar karpen snabbt och kommer ditt.

Det var precis vad som första karpen gjorde och det blev denna fisks stora misstag idag och nu var det bara den andra kvar att koncentrera sig på.

Botten - riggen lades ut igen med en PVA - ring med doggy och lite löst till höger för att dra fram karpen till min koncentration av beten.
Jag kan inte påstå att det fungerade så värst bra, jag såg karpen flera gånger under mina beten, men den vek undan flera gånger och åt lite längre bor,t var enstaka doggy hade drivit in och här placerade jag min fakedoggy.

Den märkte min braid flera gånger och backade och jag drog in betet in till kanten av ett näckrosblad och det var allt, som behövdes denna morgon.

"Bulan" kom upp direkt och sög ner betet och resten gick rätt fort, hon vägde 7,080 kilo och var lite nere i vikt, sen Slättengren tog henne senast, men man var nöjd med morgonens fiske.
Jag satt kvar en stund, men inga flera karpar visade sig och jag drog mig hem vid 10 - tiden, vädret hade blivit sämre och hungern drev mig hem.

Men jag ska nog ta mig ner till Mudhole under eftermiddagen, jag är inte otrogen, men jag har en liten affär med en dam därinne och vi kanske kan få en date under eftermiddagen eller kvällen - Jag bjuder på doggy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.