fredag 9 april 2021

Lite tips bara!

Vilken dag! Har precis kommit hem från Kalmar efter en mindre operation av dem ädlare delarna och det känns inget vidare just nu, så bäst att bara sitta stilla och skriva av mig lite, samt ta lite smärtstillande och lite vatten, så blir allting bra igen.

Zigs har vi tittat på och det finns lite till att göra, att göra sina egna Zigbeten kostar inte skjortan och för en billig peng kan du göra dina egna och du ska veta att dessa beten och metoden fungerar året runt och dygnet runt och det i alla karpvatten!

Två effektiva Zigs med maggotcluster.
Rött syns ganska bra uppifrån och gul är bra från sidan och denna bug syns bra underifrån mot den ljusa himlen. Dessa två avbildade beten är mina favoriter och ska jag välja mellan dessa, så blir det den svarta med gula maggots.

Det sistnämnda betet syns väldigt bra uppifrån och den svarta foam ger en bra silhuett mot himlen oavsett tidspunkt på dygnet eller väder och den är framförallt suverän i mörkaste natten.

Här två med single maggots.
Här lite andra färgkombinationer, men lika effektiva, här är det dock en single maggot som är monterad och limmat på ett speciellt sätt. Maggotten är placerad så den följer kroken och när karpen stänger munnen, så viker fiskens läppar ner kroken i underkäken och det krokfästet, är och förblir det absolut bästa i alla hänseenden.
Rig foamen jag använder.
Jag använder dessa foambitar, 20 kronor för 4 gula, 4 orange, 4 svarta och 8 gula bitar, det är bra det och det bästa är alla användningsområden man har t ex en mini zig, du använder bara halva foamen, du delar foambiten i tre lika stora delar och du lyfter en sjunkande 15 mm boilie till en Wafters. 

Du kan dela foamen i 4 lika stora delar och en sådan skiva ser till att din pop-up förblir en pop-up över väldig lång tid. Sen kan du göra Zig av hela, halva eller flera färgade delar som du limmar ihop och där kan du låta fantasin spela fritt!

Maggotclusters från Evolution Carp Tackle.
Dessa maggotclusters ligger på 139 kronor för ett 35-pack och färgerna ser du till höger på bilden. Användningsområdet är stort och dessa är flytande. 

Du kan ha dem på din Zigbug, på din pop-up, du kan ha dem på din sjunkande boilie och du kan med stor framgång, göra en liten boll av dessa och du får en flytande boll av maggots och sen är det bara för dig att hitta den rätta färgkombinationen. Om jag får vara lite gnällig, så är det ända att jag skulle önska mig, vara lite flera färger, men det kanske kommer en vacker dag?

Mjuka fina kickers i bra färger för dina zigbaits.
Jag använda dessa mjuka färgade kickers till mina Ronnies och dem fungerade hyfsat, men jag kände att dem var ett nummer för mjuka och jag kör med shrinktube, som jag formar själv.

Men för dina Zigbaits är dem suveräna och dem passar perfekt för en krokstorlek 6 och 8, dessa storlekar jag använder mest i mitt zigfiske. 4 stycken gula, pink och svart, gör att du kan laborera lite med färgerna och dels ser fisken nog dessa som en stjärt på "Insekten" och dels så får fisken svårare att spotta, då kroken vänder sig rätt.

Karpen tar dessa utan större tvekan!
Här ser du endast en svart foambit med en gul liten kicker och så står dem under ytan och lockar karpen till sitt misstag, den fastnar och den skakar sig och blyet lämnar ditt leadclip och resten kan du!
Gardner Tackles Bug weights 5 gram.
Jag använder Garnders Bug indikatorer väldigt mycket och grunden till detta är deras lite speciella linclip, var man kan fiska med linan glidande, men även i linclippet, så din lina är låst.

Med linan fastsatt i linclippet missar man ingenting, jag har nämnd detta tidigare under fiske i kalla vatten. Jag ställer indikatorn, så den nästan ligger vågrätt mot rullen och minsta rörelse i huvudlinan får indikatorn att resa sig lite, typ linebites och fiske med sänkta, slaka linor. Kordas Stows fungerar på samma sätt.

Beskrivning för Gardners Bug hangers.
Här en beskrivning över hur linclippet fungerar och du ser att utformningen tillåter dig att "klämma fast"din lina mellan dem två avlånga lite tjockare delarna på linclippet.
Standard och mini i mitten, alla är numera belastade!
Jag vill ha koll på läget dag och natt, så jag har Betalights i all mina Bugs, men det fattades extra vikter till standardbuggarna, nu slipper jag skruva och hålla på och alla 4 gick på 75 kronor.
Vad jag tjabbar om, här med 110 gram bly.
Här är det kortare Zigs klart för fiske, grunden till att dem är korta, är vattendjupet i viken och jag villa ha mina Zigs stående en kort bit över Natevegetationen i viken. 

Vill jag ha längre tafsar och kanske fiska 10 cm under ytan, så tar jag fram en tafs i 3 meters längd och anpassar den eller gör helt enkelt en ny tafs. Anti-tangle tuben håller det hela trasselfritt, leadclippet håller mina bly och mina tailrubbers sitter endast fast ca 3 mm och blyet släpper direkt en karp skakar sig efter krokningen mot det 110 gram tunga bly.

Lugnt och fint, men ingen karp i viken.
Jag har varit ute flera gånger, men inget har landats än, bara ett run än så länge! Jag tror att en del kalla nätter gör att fisken lämnar den grunda viken och dem söker sig ut på djupet eller till den plats var dem trivs bäst på fram tills värmen verkligen kommer och stannar.
Samma sak denna dag, endast en Regnbåge!
Denna dag såg jag endast en karp under ytan i viken, jag kastade lite längre än där karpen befann sig och vevade sakta tillbaka min Zig där karpen hade setts. 25 minuter senare fick jag världens run på just det spöt och drillade länge och väl. 

Tyvärr skars linan av mot något och jag kunde hänga läpp resten av dagen. Nästa pass hände det inget på karpfronten, men ett lite vanligare napp, visade sig vara en Regnbåge, inte vad jag ville ha, men det visade mig att mina Zigs fungerar och hur effektiv dem krokar fisken, så helt pissigt var det inte!

Ridgemonkeys superba Choddys, men dem kan bli bättre!

Jag har fått en del frågor om slipning av krok och visst kan jag skriva om det, men jag är samtidigt lite tveksam till om en beskrivning verkligen ger er det bästa resultatet? Dagens krokar är vassa, tillräcklig vassa för att kunna användas direkt från paketet, så är det i dem flesta fall.

Jag vill dock säga att du skall kolla varje kroks skärpa, form och framför allt spetsen och att öglan är stängd, det är superviktigt att du gör det och kassera dem krokarna som inte uppfyller kraven eller har minsta konstigheter. Bäst är att du sparar kvittot och lämnar tillbaka krokarna som inte håller måttet, lite krasskt sagt, det var inga fel på pengarna du betalade med, så skall det inte vara fel på krokarna heller eller hur?

Jag får se hur jag gör med slipande av krokar, som behöver det eller om jag kommer med något annat, vi får se hur det blir och fram tills nästa inlägg, så önskar jag er alla skitfiske och att gör era Zigbugs och kollar era krokar! Alla avbildade grejer finns hos Karpfiskebutiken och själv ska jag ta det lite lugnt ett par dagar ... Om jag klarar det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.