måndag 5 april 2021

Zigfiske med fastställd tafslängd, en effektiv metod för grundare vatten.

Hej på er och välkommen tillbaka efter allt ätande och firande av påsken, jag hoppas att ni alla mår väl och hade det gott i denna frossandes tid. Visst fan är det gott med mat, men tyvärr blev inte heller denna påsk som vanligt på grund av den rådande Pandemin, jag ska inte klaga, det kan andra göra!

Som utlovad, ska jag förklara hur jag fiskar med vad jag kallar fasta Zigs, alltså fiske med dessa bugs, som ej är justerbara och det fungerar bra på lite grundare vatten, djup upp till ca 12 fot. Innan jag går vidare med detta, ska jag svara på en fråga som jag tyvärr missade när jag skrev om Chod/Heli-riggarna.

Solar Tackles Rig Cone.

Man undrade lite över själva curven på riggarna för detta fiske och jag använder mig av en smart sak från Solar. Egentligen är den nog gjord för att skapa en curve på Shrinktube typ vid fiske med Withy pool riggar och den fungerar även bra för att skapa rätt curve på ett styvt rigmaterial.
Anpassa din curve och steama den med ånger från kittlen.

Bestäm vilken curve du vill ha, sätt kroken i den befintliga skåren och lägg den styva linan i fåren, som visad på bilden och nu stema du linan med ångern från din kaffepanna. Håll kvar linan en minut, tills den har kallnat/stelnad och det är klart och din curve blir rätt. Skulle du vilja ändra curven, så är det bara att göra om proceduren till en större eller mindre.


Zigging med fast tafslängd.

Allt du har på din huvudlina.

Precis så är det, du har endast detta och du börjar med att trä ett tailrubber på din huvudlina, där efter ett leadclip och sen knyter du fast ett Quick Chance lekande och sen är det klart för att montera din tafs, som låses fast med en Anti-tangle tube, som förhindrar trassel genom att denna håller tafsen borta från bly och huvudlinan under kastet.
3 - 5 oz bly för Zigfisket.

Jag använder helst långtgående bly mellan 3 oz minimum och som tyngst 5 oz, allt beror på avståndet jag ska fiska på. Se till att lekandett i dina bly är utformade, å dem enkelt släpper från dit leadclip!

Se även till att ditt leadclip är utformad, så att blyet enkelt kn släppa efter et take. Det får inte vara några hinder i den delen av leadclipet, var blyet monteras, där ska det vara slät och samma sak gäller den delen, var ditt tailrubber monteras. Tänk på att ditt tailrubber ska bara på ett par millimeter, det räcker och ditt bly ska ramlar av under fighten och helst direkt efter att karpen har krokat sig.

Lite nytillverkningar, alla i 3 meters längd.

För detta fiske med fast tafslängd, så gör jag mina tafsar i en längd på 3 meter, denna längd passa bra för fiske i lite grundare vatten, man kan kasta med denna längd på ett 12 fots spö och man kan alltid justera ner dem lite.

Här lite nya kreationer, gjorda i ren tristess, lite blandade färger och en del med fake maggots. Dessa attraherar ofta lite mera. Ett tips är att montera ett maggotcluster på toppen av din rigfoam och jag använder clusters från Evolution Tackle, som du hittar hos Karpfiskebutiken under plastbeten.

Investera in en Zigbox och ha ordning.

Det bästa sättet att förvara dina färdigknutna Zigriggar, är i en Zigbox, det ger dig bra ordning och översyn. Inget trassel, allt är upprullat på dessa trissor och det går snabbt att byta tafs och du kan skriva längd på trissorna om du så önskar.
Starkaste linan för Zigfiske? Sanslös stark och smidig!

Linan för Zigfisket är enormt viktig, den ska var tunn och stark och helst av allt inte vara synlig för karparna - En lite svår kombo, men denna från Mivardi, anser jag vara en av dem bästa tillsammans med Drennans Double strenght och jag tycker verkligen att du ska skaffa dig dessa två och testa dem.

Du hittar Mivardis lina på Karpfiskebutiken och den fyller alla mina kriterier, stark som ingen annan lina och tål mycket stryk, lite gläns finns, men du drar bara tafsen genom en liten bit Svinto och glänset är borta, men styrkan finns kvar!

Doft eller inte på din Zigbug?

Många undrar om man ska ha doft på sin Zigs eller inte? Mitt svar får bli, prova dig fram,det kan nog aldrig skada att ha något, som leder karpen till krubban eller hur, så prova både med och utan när du fiskar!
Du har gott om valmöjligheter bland dessa "Goo´s"

Jag bara älskar dessa doftämnen från Tandem Baits,dryga och supereffektiva, en flaska håller länge och till priset av 39 kronor i skrivande stund, så bör du testa dessa och jag rekommenderar dig Fat Salmon & Caviar för fisk doft och vill du köra lite fruity, så testa Fruit Beast. Ingen vettig karp ignorerar dessa två!
Använd tighta linor och tyngre indikatorer för Zigfisket.

Fiskar du med, låt oss säga tre Zigs ute, som här, så fiska dem på olika djup för att hitta fisken, har du tre olika färger, så ändra färg och tafsens längd efter det som ger fisk och detsamma om du har en doft som fungerar och ger fisk. 

Använd tyngre indikatorer för detta fiske, nappen kan vara lite konstiga jämfört med boiliefisket och då man fiskar med en tight lina till blyet, så måste din indikator visa dig direkt vad som händer.

Ju längre avstånd, jo tyngre indikatorer.

Ju längre avstånd ..... Ja, så är det! Dessa Hangers väger 4 oz och dessa använd endast med 4 och 5 oz bly och den visar mig allt och ger inga falska bleeps, oavsett hur det stormar runt mig. Aldrig några runs, bara att dem faller till backen och jag vet att karpen hänger där.
Så står ditt bete under ytan.

Jag gör en liten ögla för ett hairstopp och med en needle för jag på maggotcluster och rigfoam, mitt hairstopp är utformad, som en liten rund platta med en liten hake på undersidan och allt dras ihop och knyts tight mot kroken med en knotless knot. Jag lägger en liten droppe snabblim över hairstoppet och allt låsas fast.

Längden blir som sagt 3 meter lång och allt lindas på en av Zigboxens trissor och det är klart för fiske. Jag gör ingen knut i andra änden eller har AT-sleeves, detta fixas ute vid vattnet under fiskets gång, det är jo djupet, förhållanden och framför alt fisken, som bestämmer, hur jag ska göra för att lyckas på bästa sätt.

Tredje sittningen.

Jag har varit ute tre gånger med mina Ziggar och det har varit skönt att komma ut i den friska luften. Fisket har dock inte varit så enkelt, första passet gav mig ett napp efter 25 minuters fiske och allt gick bra till tafsen gick av 4 m ån kroken i något vasst skit i vattnet och man kunde hålla sig från skratt!

Under dem två andra passen har det varit omöjligt att hitta fisken, nattfrosten, men solen var framme, lite värme i luften, men kyliga vindar gör att fisken inte visar sig på ytan och inga fiskar har ställt sig på soliga, vindstilla ställen, var värmen finns. Så det har inte varit lätt och man har fått fiska efter sina erfarenheter, lite i blindo och vad man tror sig veta.

Svårt att undvika dessa med Zigs.

Under tredje passet som var igår, så såg jag en karp i ytan och placerade två av mina Bugs i närheten, båda fiskades med doft. Vinden var grym till och från, men jag fiskade var fisken befann sig och det var inne i ett område, var vinden inte låg på ytan.

Det gick någon timme och äntligen gick min Hangers ner och sen upp och linan stramades lite, besvikelsen kom direkt jag lyfte spöt och jag kunde veva in en trött fettfena, som hade hittat min svarta bug och sin röda single maggot och efter detta, så var det stendött.

Gamla Bettan följer alltid med.

Det går flera tåg, vi är bara i början av säsongen och chansen finns där alltid om vi bara kan få ett bete i vattnet. Snart kommer den rätta värmen och fisken visar sig och tar beten från ytan, så gamla Bettan, mitt stalkingspö från Century hänger alltid med ut, man vet aldrig vad som dyker upp och när och jag vill inte missa dessa möjligheter.
Ha allt klart innan du börjar fiska!

Det var nog det hela jag hade att säga om Zigfiske på grundare vatten, för djupare vatten har du den justerbara riggen som jag beskrev att tillgå. Men får djup runt 3 meter, så tycker jag att detta passar mig bäst och kanske är det så för dig?

Fiskar du med tre spö och med Zigs, så fiska med tre olika längder på dina tafsar, tre olika färger och eventuella dofter och se vad som händer. Får du fisk på en viss färg och djup och med eller utan doft, så ska du ändra allt, till det som gav dig fisken och svårare än så är det faktiskt inte och glöm inte att ha landningsbanan klar, Zigfisket kan vara så otroligt givande och det kan gå sanslöst fort med flera fiskar inom en kort tid, så var förberedd, innan du lägger ut dina beten.

Mascotten Staffe drabbades hårt av Corona.


Det var allt för denna gång, Staffe hälsar att han är på banan igen efter en hård drabbning under Pandemin. Han är på gott humör, fast han numera endast har en arm och ett ben kvar och han tipsar er alle om att hålla avstånd och att hålla ut. Både han och jag önskar er alla en god fortsättning på påsken och skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.