söndag 2 maj 2021

Egen Goo kanske? Här har du egenskaperna!

Att göra egna saker i sitt fiske är spännande, ibland effektivt och så är det roligt att experimentera, hitta på egna saker och man sparar kanske en slant, som man kan lägga på andra saker. Tanken denna gång, är att visa er lite kring att göra sin egen Goo och alla ovanstående kriterier stämmer in!

Andra fördelar med att göra sin egen Goo, är att det är du som bestämmer doft och viskositet och är du bara tyst, så kan ingen kopiera den så effektiva smörjan som dina beten, så fint ligger i och det är betydligt billigare än dem på marknaden med namn mm. Denna gång tittar vi lite på vad mina Goo´s gör med boilies och om du inspireras till att göra egna Goo´s, så kommer hela tillverkningsprocessen i nästa inlägg.

Jag vill tillägga att bilderna med "utsläpp" inte ger det hela en rättvisa, det ä storskillnad mellan en liten bunke hemma i köket mot ett bete, som kanske ligger på 2,5 meters djup, men jag hoppas ni förstår!

Läckage från pop-ups.
Här ovan en pop-up boilie, som har legat i Goo under 30 minuter och man ser att den släpper ifrån sig, allt hamnar under betet och i detta fallet är min Goo gjord med Glycerol, som sjunker snabbt. 

Vill man ha en mera flyktig spridning uppåt och mera moln runt betet, så ska man välja Glycerin, båda dessa finns att köpa på apotek. Jag testade med Glycerinbaserad Goo på pop-ups, men det var ofantligt svårt att få ett bra foto på doftens realease tyvärr!

Boilies i din egen Goo? 
Här ligger 15 stycken 15 mm NGT Washed out Krill boilies, som har en svag pinkish färg, redan efter 2 timmar, var bilden togs, började ursprungsfärgen att försvinna!


Olika inträngningar efter 6 timmar.
6 timmars dopp och jag delade en av varje boilie för att kolla hur min Goo hade trängt in och det visade sig att Glycerol är lite segare och tar lite extra tid, medans Glycerin går fortare.
Man har alltid ursprungsdoften kvar i mitten.
Ca 2 mm inträngning på 6 timmar med Glycerin, det känns verkligen bra och man kan alltså om man står utan, bara soaka ett gäng kvällen innan fisket och sen är dem klara och man slipper vänta.
Delade boilies efter 6 timmars soak.
En Goo med Körsbärsdoft, en med Plommon och sen min lilla hemlis i mitten, lite håller jag för mig själv ...
Hela boilies efter 6 timmars soak.
... Här ses hur färgen har ändrats under endast 6 timmar, bra eller inte? Först var jag lite tveksam och tänkte att den kommer tillbaka när Goon har läckt ut.
Utsläpp av doft efter ca 1 timme.
Läckaget fungerade fint, den tyngre Glycerolbaserade Goo lägger sig fint runt våra sjunkande boilies, medans den Glycerinbaserade på boilien till vänster sprider ut sig.
Efter 24 timmar.
Efter exakt 24 timmar, så låg doften runt dem sjunkande boilies och tänk nu på att detta test gjordes hemma i en bunke och inte ute i sjön med strömmar mm. Man ser här att det ligger en del doft även runt den vänstra boilie, som har legat i Glycerinbaserad Goo.
Washed out och dofter bra efter 2 dagar!
Jag lät dessa boilies ligga kvar i vatten under exakt 48 timmar och så här blev resultatet: Till höger Krill boilie direkt ur påsen, till vänster en som har legat i Glycerinbaserad Goo och dem i mitten har legat i Glycerolbaserad Goo och här snackar vi Washed Out eller hur? Ser jo ut som dem har legat i sjön en månad och mycket doft kvar!

Alla tre Goo´s är PVA säkra!
Det var lite om egenskaperna dina Goo´s kommer att få och är du intresserad i att göra dina egna, så håller du ett öga på bloggen. Hur man gör, vad du behöver mm, kommer i mitt nästa inlägg!

Avslutningsvis vill jag säga att det finns dem som köper sina Goo´s för dyra pengar. Man får max 1-3 olika konsistenser, här kommer du att få välja helt och hållet själv hur du vill ha dem och jag ska ge lite tips för dessa, jag kommer att visa.

Glycerol har en helt annan viskositet än Glycerin och Glycerol är bäst på sjunkande boilies, att blanda med pellets, boilieflakes och du kan ringla lite över dina boilies, strax innan du lägger ut dem med Spomben o s v. Du får en mera koncentrerad doft runt dina beten.

För mer spridning av doft runt dina beten, så bör du använda en Goo, som är Glycerinbaserad, den passar perfekt för pop-ups, Zigbaits och att blanda ner bland boilies, Method mix, partikelmixer,crump, Mesh bags, Solid bags och sloppy Spodmixer för att skapa doftmoln. 

Du bestämmer allt här, doft, färg, konsistens, mängd och du spara pengar. Det blir inte bättre än så, allt du behöver kommer snart och sen en liten portion av din fantasi. Vi ses snart och tills dess önskar jag er alla skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.