lördag 15 maj 2021

Hade Skogsmaskinen skrämd fisken?

Klockan ringer vid 04.00 och sen är det den vanliga proceduren med lite morgonkaffe och fylla kaffetermosen och snickra till lite goa mackor och efter en stunds uppvaknande, så lastas silverpilen med grejerna. Målet är en Karp från den närliggande Rismåla göl!

Allt går som smort och 7 minuter senare står jag vid Svenne Bloms staket och lastar av mina prylar. Det är måndag morgon och bara hälften av virket i hans trädgård har hämtats och nu kryper tanken fram att man kanske under dagen ska hämta det sista? Man vill jo inte fiska med en skogsmaskin 15 meter ifrån sig, men jag chanser.

Jag går sakta runt på båda sidorna av viken och ser ingen fisk, vilket är ovanligt med tanke på värmen som kom, jag chanser på den lilla platsen nedanför Svennes kåk, det måste jo börja röra på sig! Jag får ner grejerna med lite besvär och får fram spöna och titta över ytan och nu ser jag en fin orange Koi borta mot två buskage.

Spöna har sina Zig-riggar och snabbt får dessa flytande vidunder lite Goo och läggs försiktigt ut i området var den färgade saken driver runt på måfå. Allt ordnas snabbt och kaffet kommer fram, jag hinner inte hälla upp en kopp, innan ena indikatorn droppar ner och jag kan i den uppgående solens ljus drilla en Regnbåge!

Ziggarna ligger ute till 10.30 och sen ger jag upp med denna metod, på ett ställe ser jag lite fizzing, vilket inte behöver vara från Karp. Jag monterar ett 20 grams bly på Spodspöt och kastar ut för att få rätt längd och samtidigt känna på djup och bottnen.

Boilies, Maize och Pellets blev dagens meny.
Zig-riggarna byts ut med tre Chods och tre spots mäskas med ovanstående meny, det kanske kunde sätta fart på Koikarpen eller locka fram en karp eller två?

Allt går bra och en kort stund senare ligger mina riggar bra och allt känns bra. Kanten av Natebältet brukar vara en het plats och med andra riggar, mäsk och känslan att man ligger klockrent, så stiger tron på det hela väsentligt.

Så behåller du formen.
Mina pop-up var denna gång två säkra kort, Mainlines Pineappel Juice och Richworths Tutti-frutti, beten som är väldigt effektiva och som har fungerat sedan första dag dessa två smaker testades, men skulle dem rädda min dag från en blankning?
Dem flesta män gillar curves!
Jag fiskade mina Chods med tre olika höjder över botten, ingen reaktion, men när jag testade en pop-up, som stod ca 10 cm över mitt bly, så satt det en Regnbåge där direkt och dem är jag gärna utan!
Regnbåge på vänstra pop-up!
Värmen steg snabbt och utan min keps, så var det nästintill outhärdligt, man är inte van vid denna värmeskillnad än. Det hela löste sig med en blöt handduk över svålen och man härdade ut.

Regnbågarna blev lite av en plåga denna dag och jag trodde att dem skrämde bort Koikarpen från platsen? Jag hade en kraftig indikation mitt på dagen, indikatorn slog mot klingan och sedan inget mera, det kan ha varit en Karp eller en Regnbåge, något jag aldrig får veta!

Koikarpen var framme till höger.
Det händer inte ett skit på flera timmar, annat att solen stekte mig sakta till medium rare, kaffet är gott och likaså mina fina mackor. Jag har suttit still i flera timmar och plötsligt ser jag en rörelse till höger om platsen, precis under en liten buske och jag lutar mig sakta fram.

Under busken går Koikarpen och jag ser att den äter av min mäsk, som så fint landade där, när spombjävelen öppnade sig innan jag skulle kasta! Detta är fint, här går en superfin och fräck firre 4 meter ifrån mig och rör jag mig, så drar den direkt, allt jag kunde göra, var att försöka få fram kameran och plåta fisken och innan jag lyckades med detta, så hade den nog lämnat platsen.

Back of the vind.
Jag fiskade med vinden i ryggen och såg faktiskt en Karp långt ut i viken, den hoppade helt ut ur vattnet två gånger, ett typiskt beteende när dem gör sig av med olika Iglar mm.

Jag laddade med Spomben och därefter åkte en Chod ut i fiskens närhet, man måste jo chansa lite, när man ser synlig fisk, tyvärr gick inte den chansningen hem heller.

Tre spots mäskades, dock inget resultat!
Jag såg endast Koikarpen och den hoppande Karpen denna dag och man brukar se betydligt flera fiskar i denna vik och framför allt efter två dagars värme och detta satte lite grillar i mitt huvud.

För några år sedan dog tyvärr en del Karp och alla Kräftor, att Kräftorna försvann, det märks på den ökande vegetationen i gölen. Att en del Karp dog, gjorde att dem kvarvarande växte och flera är betydligt större nu.

Klubben satte ut 30 nya Karpar, men fisket har blivit väldigt trögt, enligt alla jag har pratat med! Vad jag inte riktigt förstår är att när nya fiskar sätts ut, så går dem runt överallt och lite till och åtminstone så borde dessa nykomlingar synas till, men inte.

Man fångar oftast bara en eller två fiska numera, om ens det, förut när det var som det brukade vara, så kunde man får betydligt flera under en kväll-natt-morgon sittning på egentligen vilken plats i gölen, utan förmäskning, i princip var det bara att lokalisera fisken och sen mäska och vänta in dem.

Närmre 30 grader varmt i solen.
Man ser inte fisken på sina vanliga platse,r var dem solar sig och något som förbryllar mig mycket är att om man ser fisk, som solar sig och låter floaters driva över dem, så avlägsnar dem sig direkt, ingen går upp och tar något och jag har upplevt detta fenomen vid flera tillfällen.

Förut var det något helt annat, såg man fisk och lade ut floaters, så tog dem och man skapade en liten konkurrens om födan och man kunde landa flera fiskar på sin runda runt gölen, det känns som en svunnen tid tyvärr, men jag ger mig inte!

A grumpy old man!
Jag fiskade 12 timmar och igen stod jag tomhänt vid 6 på kvällen, ansiktsuttrycket har du på bilden ovan och med flera stora frågetecken packade jag besviken ner mina grejer.

Jag fattar inte vad som händer däruppe, men jag kommer att vara den sista som ger upp, den saken är 300 procent säker, det finns Karp och en del är stora och så finns det en inbyggd envishet i mig och jag kommer att lösa ekvationen, förhoppningsvis ganska snart hoppas jag!

Jag hade i alla fall tur med vädret 😎
Jag har många frågor i detta, man hittade om jag minns rätt 37 döda Karpar som flöt upp, men hur många hittades inte? Varför tar dem inte floaters längre, förut var stalking och fiske på ytan, en av dem effektivaste metoderna för att få fisk?

Har fisken hittat nya platser att hålla sig på? Dem som finns kvar äter och växer, så det är inga sjukdomar. Man ser inte fiskarna lika ofta längre! Många frågor och än så länge har jag inga bra svar, men detta ska lösas!

Avslutningsvis har jag en fråga om dagens fiske, jag fiskade under måndagen, hade skogsmaskinen varit i farten under hela helgen och skrämt fisken ut ur viken? Jag vet inte, då jag inte träffade Sven Blom och kunde få veta. Skitfiske på er allihopa och nästa gång ses vi antingen över Karp eller så kör vi lite kring Fakeboilies.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.