tisdag 29 juni 2021

Ytfisket rullar på!

Värmen kom och det på gott och ont, fisken gillar det och dem visar sig genom deras solande. Hunden Kasper mår inte så bra och gillar inte rundorna runt Svarte göl, men ut måste han och han gnäller inte. Själv är det så att det är jobbigt i början tills man har vant sig och sen går det bra, fast där har funnits vissa dagar, som har varit grönjävliga.

Fisk det blir det, det gäller bara att stå ut i solens sken och bita ihop och dricka mycket. Det har blivit ganska många karpar den senaste tid och jag tar bara med en del av dem som inte är så värst skadade efter leken. Jag reparerar alla så gott jag kan med antiseptiska medel, vilket jag hoppas alla gör. Tänk på att ha vatten för fisken i din närhet och håll dem blöta!

Ute i rätta gölen såg jag inget, men dem fanns där nog.
Jag lunkade 3 arv runt gölen och såg ingen fisk, på dem flestas ställen var dem ställer sig, hade en massa drivit in och kanske stod dem i dessa skuggor? Jag lade beten för att kolla detta, men såg inget under min vandring.
Det går, tro inget annat! Starka grejer bara.
Slö, trött eller vad man nu är, samt törstig och röksugen, så hamnade jag på bänken och under tiden undrade jag om det möjligen fanns någon hemma i dammen bakom mig och ögonen stirrade under cigarettlängden.

Lite floaters lades ut rätt över den gröna mattan, sen gick jag längre upp i den smala delen av dammen och mäskade lite med floaters och spanade en stund ... Mört fanns det gott om här och snart jagade ett par gäddor dem.

Väl tillbaka på avbytarbänken såg jag att bladen lyfte sig på ett ställe, - Se där ja, vi kanske kan lyckas?Jag lade lite beten, inte mycket, för att flytta den till en bättre plats, var det fanns en chans att landa den. Detta tog sin tid, men den följde efter maten och snart hade jag min chans. 

Wychwoods lilla Extricator!
Dammen är liten och långa spö ger skuggor under kast, som kan och vill skrämma fisken. Snabbt kom det lilla krutpaketet från Wychwood fram och bromsen ställdes in och kroken putsades till en bra skärpa.
Stor fakedoggy, 0,13 mm Braid och 6:ans Talon tip.
Snart var allt klart, håven låg klar, inget folk i rörelse och den var på väg i rätt riktning. Lite mera beten och den skulle snart vara framme var jag ville ha den.

Lite vatten till gubben och en cigg och sen var fisken framme på lite mera öppet vatten, fast det finns grenar, lågt vatten och sen allt som kan hamna i ett vatten mitt i stan.

Det skulle lyckas mig att få fisken under buskaget.
Den kom in under buskaget och jag smög sakta in i lite skugga under en Syrenbuske och lyckade i första kastet placera linan över en tunn gren och endast betet vidrörde vattenytan. Väntan kunde börja!
Lite Grodyngel fanns kvar och det lockar Karpen.
Jag såg i kanterna att det fanns en del grodyngel kvar och dessa älskar Karparna och dessa festmåltider missar dem inte och där hade vi grunden till varför den eller dem befann sig i dammen.
6 fot av kraft har gjord sitt!
Den kom, den missade betet, den vände och sen missade den inte! Det lilla lövet som hade hållit min lina försvann spårlöst i krokningen, dy, gräs och växter for runt, men jag tjuvhöll bara fisken med det korta spöt och allt var över väldigt snabbt!

Jag kan inte riktigt fatta hur Wychwood har lyckats med att få så mycket power och styrka, ryggrad mm i ett spö på 6 fot!? Deras spöserie Extricator är totalt galna, när det gäller styrka, kunna stoppa fisk och pressa dem, otroliga spö!

Mer än så hände inte vid gölen, men jag ville mer och vispade snabbt genom stan och var snart framme vid Linnéasjön. Här behövdes ingen mäskning, fast jag lade ut 2 Spombar med floaters med 10 meters mellanrum. Karparna gick under ytan ca 50 meter ut från Joelskogen och jag lurade in Änderna och vissa av Måsarna nära land lite till höger om mig.

I fjärde försöket satt den!
Det funkade bra och karparna började åta därute, men väldigt försiktigt! Jag hade under 25 minuter 3 takes, var fisken inte krokade sig mot floatbubblan och jag kunde inte kroka någon.

Frustrerande, mild sagt och jag ville inte ge mig. Det blev lite dött på ytan och en Spomb till tömdes därute, fortfarande dött, men när en Mås kom över, så reagerade Karparna och jag kunde placera min lilla bubbla. Sen hände det och jag tror att det var fjärde försöket.

Figthen var det inget fel på, bra tryck och lite tramp bland Vattenpilörten som har kommit upp, men det gick bra och den fick agera fotomodell en kort stund och jag var nöjd med min dag.

20 % protein, 10 kilo för 94 kronor!
För ett litet tag sen, hittade jag detta hundfoder, kände på påsen och kände att bitarna var lite större, min tanke var att testa dem tillsammans med små Doggy och leverera dem med en Spomb, så båda storlekarna ligger blandad på ytan och det har fungerat bra.

Karparna älskar dessa lika mycket som Doggy, priset är under 10:an per kilo och lite högre proteinhalt också. Så titta efter dessa beten i din närmsta Willys butik och du får en garanterad respons från karparna i ditt vatten.

Axess utseende och form.
Runda och lite platta i formen, men det går bra att använda dem i en katapult. Den sväller upp till det dubbla, vilket mättar fåglarna ganska snabb och det är en stor fördel och man slipper dem ett tag.

Det var allt för denna gång, jag hoppas ni alla hade en trevlig midsommar. Fotbollen rullar på för mitt Danmark och i kväll håller vi tummarna för Sverige, mitt tips är att det blir tufft, men Sverige vinner med 2-1, önskar er alla ett riktigt gott skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.